اخبار

آیا این درآمد خام فروشی است؟/ درآمد ۳۰ میلیارد دلاری پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۴

بسپار/ ایران پلیمر مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی از درآمد ۳۰ میلیارد دلاری پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد.

امیر وکیل‌زاده افزود: با تکمیل طرح‌های جهش دوم و اجرای طرح‌های جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ درآمد کشور از پتروشیمی به بالای ۳۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تاکنون ۷۹ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شده که ۶۹ میلیارد دلار آن به بهره برداری رسیده و سالانه ۱۷ میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به آغاز جهش دوم صنعت پتروشیمی از سال ۹۲ اضافه کرد: از ۴۳ طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی، ۱۵ طرح تا ابتدای سال ۹۹ و ۱۷ طرح از سال ۹۹ تا بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیدند و ۱۱ طرح تا پایان سال راه‌اندازی می‌شوند که حدود ۸۴ درصد پیشرفت دارند.

وکیل زاده به طرح‌های جهش سوم نیز اشاره کرد و گفت: طرح‌های جهش سوم، ۳۹ طرح با ۲۰ میلیارد دلار سرمایه است که تاکنون ۵.۶ میلیارد دلار هزینه شده و با اجرای طرح‌های جهش سوم درآمد کشور ۱۰ میلیارد دلار اضافه می‌شود.

وی ظرفیت تولیدات پتروشیمی در حال حاضر را ۹۰ میلیون تن در سال دانست و افزود: با اتمام جهش دوم این ظرفیت به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

وکیل زاده ادامه داد: با راه اندازی ۱۷ طرح سال ۹۹، حدود ۲۵ میلیون تن به ظرفیت و چهار میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه شد.

وی گفت: ۱۱ طرح از جهش دوم باقی مانده که ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، این طرح‌ها ۸۴ درصد پیشرفت داشته و تاکنون ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح‌های جهش سوم شامل ۳۹ طرح است که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد، افزود: علاوه بر افزایش ۱۰ میلیارد دلاری درآمدهای ارزی، ظرفیت صنعت پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن در سال می‌رسد.

وکیل زاده از ایجاد چهار هاب جدید پتروشیمی در کشور خبر داد و گفت: علاوه بر ماهشهر و عسلویه که تقریباً اشباع شده اند، چهار هاب جدید در کشور احداث خواهد شد که از این میان می‌توان به هاب منطقه پارسیان در استان هرمزگان، هاب قشم، هاب جاسک و هاب سواحل مکران در چابهار اشاره کرد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره طرح احداث پتروشیمی در شمال کشور هم افزود: اخیراً طرحی برای احداث یک مجتمع در پتروشیمی در بندر امیرآباد در سواحل دریای خزر موافقت اصولی گرفته که بزودی، کار احداث آن آغاز خواهد شد.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا