اخبار

آیا به زودی صادرات غیرنفتی از صادرات نفت پیشی می گیرد؟!

بسپار / ایران پلیمر  بلومبرگ انگلیسی در گزارشی به تشریح وضعیت اقتصادی ایران پرداخت و نوشت که حال اقتصاد ایران علیرغم تلاش و فشارهای دولت آمریکا رو به بهبود است.در این گزارش آمده است:

 صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی امسال ایران را کاهش داد و اعلام کرد که اقتصاد این کشور ۹.۵ درصد آب خواهد رفت (درحالی که قبلا اعلام کرده بود ۶ درصد آب می‌رود). این بدترین عملکرد اقتصاد ایران از ۱۹۸۴ تا کنون خواهد بود (زمان جنگ با عراق). 

در نگاه اول به نظر می‌رسد این داده‌ها ادعاهای دولت ترامپ، در مورد این که تحریم‌ها و فشار حداکثری، اقتصاد ایران را تحت فشار قراره داده را تایید می‌کند، اما این دیدگاه با پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از این که این افت اقتصادی در سال ۲۰۲۰ متوقف خواهد شد، به چالش کشیده می‌شود؛ در سال ۲۰۲۰ اقتصاد ایران علی‌رغم تحریم‌ها به رشد صفر درصدی باز می‌گردد.

نگاهی دقیق‌تر نشان می‌دهد که بهبود اقتصادی همین حالا در حال وقوع است و پایداری به قیمت‌های مصرف‌کنندگان، تولید، تجارت و نرخ ارز، بازگشته است. این می‌تواند چشم‌انداز مذاکره بین آمریکا و ایران را برای تهران بهتر کند. یک اقتصاد پایدار به ایران این اطمینان را می‌دهد که از موضع قدرت با آمریکا مذاکره کند. 

واضح‌ترین نشانه بهبود اقتصاد ایران بازگشت نرخ ریال است. نرخ ارز ایران ۴۰ درصد در برابر دلار آمریکا بهبود یافته است. بانک مرکزی ایران تکنولوژی جدیدی برای مرتبط کردن بورس‌های ارزی با بانک‌ها به کار گرفته است. به این ترتیب یک بازار ارز یکپارچه به وجود آمده است که تحت نظارت دیجیتالی قرار دارد و سوء استفاده از بازار سخت‌تر شده است. حتی با این که تنش‌های ژئوپولیتیکی در تابستان به اوج خود رسید، نرخ ارز بدون تغییر باقی ماند. 

شاخص مدیران خرید تولیدکنندگان ایران در ۵ ماه از ۷ ماه گذشته بالای ۵۰ واحد (بالاتر از ۵۰ واحد به معنای رشد و پایین‌تر از آن به معنای افت است) باقی مانده است. پیش‌بینی می‌شود صادرات غیرنفتی ایران به رکورد ۴۰ میلیارد دلار برسد. این اولین بار در تاریخ مدرن ایران خواهد بود که صادرات غیرنفتی ایران از صادرات نفتی آن جلو می‌زند. انتظار می‌رود صادرات نفتی ایران تحت تحریم‌های ترامپ به حدود ۱۰ میلیارد دلار محدود شود. 

درحالی که افت صادرات نفت ایران قطعا درآمد ارزی خارجی و درآمد دولت ایران را کاهش داده است، اصلاحات ساختاری به سوی صادرات نفتی در حال انجام است. این واقعیت اغلب نادیده گرفته شده است که صنعت نفت تنها ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد و در واقع ایران یک اقتصاد نفتی نیست. 

هرچند افراد معمولی ایران حس خوبی راجع به اقتصاد این کشور ندارند، اما نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند تعداد افرادی که معتقدند وضعیت اقتصاد در حال بهبود است، به شدت در حال افزایش است. 

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا