اقتصاد و مدیریت

آیا بچه‌دار شدن با زندگی استارتاپی منافات دارد؟!

تصویر کلیشه‌ای از زندگی استارت‌آپی افرادی بین ۲۰ تا ۳۰ سال است که ۲۴ ساعت در روز و ۷ روز هفته کار می‌کنند. تقریبا برای همه پرواضح است که هیچ ‌کدام از این افراد دارای فرزند نیستند چون هیچ‌کدام نمی‌توانند زندگی خارج از محیط کار داشته باشند. تصویر کارآفرینان معتاد به کار و بدون فرزند اغلب از سوی افرادی تقویت شده است که داستان‌ روزهای اولیه خسته‌کننده و کار بدون‌وقفه شرکت‌هایشان را تعریف می‌کنند. نگرانی من از این است که فراگیر شدن این تصویر- از زندگی استارت‌آپی که در آن فرزند داشتن منع شده است- برخی کارآفرینان مستعد را از شروع شرکت‌های جدید و رشد اقتصادی بازدارد.
در حقیقت، زمانی که با کارآفرینان صحبت می‌کنم، پیامی که دریافت می‌کنم این است که بچه‌دار شدن و داشتن یک کسب‌و‌کار در یک زمان، دلهره‌آور اما کاملا امکان‌پذیر است. علاوه بر این، شاهد بوده‌ام که چگونه این موسسان، متعهد به ایجاد فرهنگ‌های شرکتی هستند که در آن همه افراد- نه فقط رئیس شرکت- می‌توانند از مزایای خانواده‌محور مانند زمان کار انعطاف‌پذیر و مرخصی استحقاقی استفاده کنند. آنها معتقدند که این بخشی از ایجاد سیاست‌های کارمندمحور و پایدار است که از سلامت مالی بلندمدت شرکت‌هایشان محافظت می‌کند.به‌عنوان مثال زمانی که کایتلین زاینو، موسس Porter & Sail، یک شرکت اقا

متی، منتظر اولین فرزند خود بود، نمی‌توانست مورد مشابهی از یک موسس استارت‌آپ دیگر پیدا کند که هم باردار باشد و هم یک استارت‌آپ را راه‌اندازی کرده باشد.

اما در همان زمان در شرکت آنها رئیس بخش تولید او، نیز در انتظار به دنیا آمدن فرزندش بود و بسیاری از سایر کارمندان که زن بودند و در دهه ۳۰ زندگی خود به سر می‌بردند نیز به داشتن فرزند فکر می‌کردند. او تصور کرد اگر بتواند این مساله را برای خودش حل کند، می‌تواند مسیر جدیدی را ترسیم کند که زندگی‌ آنها را نیز آسانتر سازد. بنابراین زمانی که موعدش فرارسید، کایتلین مرخصی گرفت؛ او می‌خواست نشان دهد که این برای همه- حتی موسس شرکت- ضروری است که به‌خاطر تولد نوزاد جدید مرخصی بگیرند.شرکت او با تیمی ۱۳ نفره و نرخ خروج از شرکت صفر اکنون در سال دوم فعالیت خود قرار دارد. کایتلین سیاست‌های انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد که حمایت ایجاد می‌کنند و در عوض مجموعه کارمندانی دارد که به کمک به سازمان برای رسیدن به رشد فصلی ۳۰ درصدی ادامه می‌دهند.

کایتلین می‌گوید: «برای موفقیت در این مسیر به همان روشی با افراد برخورد کنید که می‌خواهید با شما رفتار شود. روشی که یک استارت‌آپ را شروع می‌کنید، حاکی از موفقیت آینده استارت‌آپ است.» برای ویک درابیکی، پدر دو فرزند و موسس January Digital، یک آژانس تبلیغاتی واقع در دالاس و نیویورک با ۴۵ کارمند، سیاست‌های دوستدار خانواده همگی در مورد ایجاد یک فرهنگ اعتماد است.این استارت‌آپ زمانی سیاست‌های خود حول مرخصی زایمان والدین را فرمول‌بندی کرد که یکی از کارمندان مهم او اعلام کرد که باردار است. «من دوست دارم به این سیاست‌ها به‌عنوان ضربه‌گیر فکر کنم؛ نه به‌عنوان قوانین دشوار سیاه و سفید.»

ویک به من گفت که او نکات بسیار زیادی از تجربیات پدرانه خود آموخته است. او می‌گوید «چند هفته اول واقعا سخت است؛ اما ماه‌های دوم و سوم طاقت‌فرسا هستند؛ بنابراین من پدرهای جدید را تشویق می‌کنم که از این مرخصی استفاده کنند؛ گرچه خودشان هم مایل به استفاده از آن هستند.» January Digital مرخصی زایمان با حقوق کامل را برای مادرها (سه ماه مرخصی به علاوه یک ماه روزهای کاری کاهش یافته) و برای پدرها (سه هفته مرخصی) ارائه می‌کند. به علاوه، این شرکت تعطیلات نامحدود ارائه می‌کند و در صورت نیاز اجازه کار از خانه را نیز می‌دهد.

برایان بنت نیز در استراتژی استعدادیابی خود بر مزایای سیاست‌های دوستدار خانواده تاکید می‌کند. او موسس کورتکس، یک استارت‌آپ SAAS (نرم‌افزار به‌عنوان خدمت) واقع در واشنگتن است. در خلال سه ماه، او هم شرکتش را راه‌اندازی کرد و هم پدر شد.اکنون برایان به‌عنوان پدر دو پسر بسیار بازیگوش احساس می‌کند که پدر بودنش مزیت بزرگی برای سازمان او است؛ چرا که «ما از ابتدای کار، هنجارها، فرآیندها و ابزارهای درونی داشتیم» که هم بر توسعه حرفه‌ای تاکید داشت و هم پیشرفت شخصی. او می‌افزاید؛ «من هرگز عقب‌نشینی نکردم و نگفتم «چطور این کار را انجام دهیم» در عوض به آنها ثابت کردم و در جدال برای یافتن استعدادها، این امر یک مزیت رقابتی متمایز ایجاد کرده است.»

امروزه دو سوم تیم ۱۲ نفره کورتکس دارای فرزند هستند که همگی زیر ۶ سال دارند. برایان برای حفظ رضایت و تعهد این کارمندان، بر تاکید بر نتایج فرآیند، حداقل ساختن جلسات و تمرکز بر استفاده از زمان افراد به ‌صورت کارآ و استراتژیک تمرکز می‌کند.او به من گفت؛ «یافتن بزرگ‌ترین استعدادها هم مهم و هم بسیار دشوار است. ما به دنبال کارمندانی هستیم که تجربه کافی داشته باشند تا بتوانند واقعا در آنچه انجام می‌دهند فوق‌العاده ظاهر شوند. ما به دنبال افرادی هستیم که توانایی خوبی در مدیریت خود داشته باشند.» این سرمایه‌گذاری در تیم منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر و رشد سریع و باثبات شده است و در نظر دارد تا تعداد کارمندان شرکت را تا سال ۲۰۱۹ به ۴۱ نفر برساند.شروع یک شرکت و هم‌زمان بچه‌دار شدن نیازمند مهارت است. هر دوی اینها نیازمند مقدار زیادی انعطاف‌پذیری است. اما به نوعی شروع یک استارت‌آپ نسبت به حضور در یک شرکت بزرگ با قوانین سخت و فرهنگ قدیمی فرصت بیشتری برای صرف وقت با فرزندان ایجاد می‌کند. هر چه بیشتر این کار را تحسین کنیم، افراد بیشتری درخواهند یافت که لزومی ندارد بین راه‌اندازی یک شرکت و بچه‌دار شدن یکی را انتخاب کنند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا