اخبار

آیا جلال پور از اتاق می رود؟/ کاندیداهای احتمالی ریاست اتاق ایران

بسپار می نویسد،کنار رفتن جلال‌پور بسیار ناگهانی اتفاق افتاد.بسیاری از فعالان اقتصادی با توجه به شرایط احتمال کناره‌گیری وی را می‌دادند اما انتظار بر این نبود که این موضوع اینقدر سریع رخ دهد.

نشانه‌های زیادی مبنی بر اینکه احتمالا اتاق بازرگانی آبستن اتفاقاتی است به گوش می‌رسید. بیش از یک ماه دیده نشدن محسن کریمی‌پور، مشاور ارشد جلال‌پور و خبرهایی که از بیماری وی به گوش می‌رسید همچنین فشارهایی که از جهت‌های مختلف به جلال‌پور می‌آمد احتمال تحولات اتاق را بسیار زیاد کرده بود. با این وجود هیچ کس انتظار نداشت که این موضوع اینقدر سریع رخ دهد. به همین دلیل تقریبا هیچ کس برای این موضوع کاملا آماده نبود. اما جلساتی از قبل برای بررسی موضوعات اتاق بازرگانی مشخص شده بود. حال بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که گزینه‌های جایگزین جلال‌پور چه کسانی هستند؟

دومین انتخابات میان دوره‌ای رییس اتاق
به گزارش تعادل، این دومین بار است که برای ریاست اتاق در میان دوره انتخابات برگزار می‌شود. در دوره قبل نیز این موضوع رخ داد و در نهایت رییس جدید از میان هیات رییسه انتخاب شد. در این دوره نیز فعالان اتاق بازرگانی بیشترین شانس را به چهره‌های حاضر در هیات رییسه می‌دهند. به ویژه آنکه تنها 14ماه از انتخابات قبلی گذشته است پس طبیعتا کسانی که بیشترین رای را در انتخابات 14ماه پیش آورده‌اند امروز بیشترین شانس را خواهند داشت.  با این وجود هیات رییسه به احترام جلال‌پور سعی دارد این موضوع در سکوت برگزار شود و تمام تلاش آنها به حفظ جلال‌پور در سمت خود است اما موضوعاتی چون غیبت مشاور ارشد وی عملا مساله بازگشت وی را در هاله‌یی از ابهام قرار داده است. بر این اساس 4 احتمال برای ریاست اتاق بازرگانی در ادامه دوره هشتم مطرح شده است.

 حالت اول: ریاست شهرستان‌ها
نخستین احتمال برای جایگزینی جلال‌پور ریاست یک نفر از شورای روسای اتاق‌های شهرستان‌هاست. این شورا متشکل از روسای شهرستان‌ها مدتی است که قدرت زیادی در اتاق بازرگانی پیدا کرده است. شروع قدرت روسای شهرستان‌ها به کنار رفتن نهاوندیان و تلاش آنها برای ریاست یک شهرستانی آغاز شد. برای نخستین بار حمایت این شورا به اضافه حمایت طیف سنتی باعث پیروزی یک شهرستانی بر اتاق ایران شد تا غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران شود. اما اوج این گروه را باید در انتخابات این دوره هیات نمایندگان دانست. مذاکرات طولانی شورای روسا با گروه ائتلاف برای فردا منجر به انتخاب محسن جلال‌پور به عنوان رییس و کسب 3 کرسی دیگر هیات رییسه شد. درحال حاضر بیش از 150رای از 415 رای اتاق ایران در اختیار این گروه است.
گزینه اصلی مطرح شده توسط این گروه حسین پیرموذن، رییس اتاق بازرگانی اردبیل و خزانه‌دار فعلی اتاق بازرگانی ایران است. وی رابطه بسیار خوبی با شهرستان‌ها، دولت و مجلس دارد و به نظر می‌رسد از اقبال خوبی برای ریاست اتاق بازرگانی ایران برخوردار باشد.

حالت دوم: ائتلاف فردا
در سوی مقابل تلاش ائتلاف فردا در 18 اسفند 2 سال قبل تنها منجر به کسب اتاق تهران و 3 کرسی هیات رییسه اتاق ایران گشت اما مهم‌ترین برنامه آنها یعنی کسب ریاست اتاق ایران چندان موفقیت‌آمیز نبود. در نهایت این جلال‌پور بود که به ریاست اتاق ایران رسید و روسای ائتلاف فردا تنها برای نایب‌رییسی کاندیدا شدند.
این گروه ارتباط خوبی با دولت دارد و در عین حال 36 رای تهران را در اختیار دارد. همچنین لابی‌های قوی این گروه با تشکل‌ها باعث شده که گزینه این گروه بتواند شانس خوبی برای ریاست داشته باشد. با این وجود هنوز درباره کاندیدای این گروه بحث‌هایی مطرح است. ریاست ائتلاف برای فردا بر عهده مسعود خوانساری است که ریاست اتاق تهران و نایب‌رییسی ایران را عهده‌دار است. با این وجود مشغله اتاق تهران، رای درون‌گروهی برای داشتن یک سمت همچنین شکست 3 سال قبل در انتخابات ریاست باعث شده که پدرام سلطانی به عنوان گزینه این گروه مطرح باشد. سلطانی دومین دوره نایب‌رییسی خود را می‌گذراند و رای خوبی در هیات نمایندگان ایران دارد.

حالت سوم: حضور یک دولتی
وقوع هر کدام از دو حالت بالا باعث ایجاد تنش میان چهره‌های مختلف هیات نمایندگان می‌شود. یکی از راهکارهای جلوگیری از صف‌بندی در هیات نمایندگان معرفی یک رییس از جنس دولتی است. تجربه موفق نهاوندیان همچنین ارتباط حسنه اتاق و دولت در دوره هشتم این احتمال را پررنگ کرده است. در این میان قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یعنی مجتبی خسروتاج هم سابقه طولانی حضور در هیات نمایندگان را دارد و هم 3سال قبل کاندیدای ریاست اتاق ایران محسوب می‌شد. به همین دلیل اگر دولت تصمیم بگیرد یک دولتی را بر سر کار قرار دهد یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. هر چند از منصور معظمی نیز برای این سمت نام برده می‌شود. با این وجود شانس این موضوع با توجه به شعار پارلمان بخش خصوصی کم است.

حالت چهارم: حضور یک چهره بی‌طرف
اما در این میان حالت چهارمی هم مطرح است. با توجه به احتمال درگیری در اتاق ایران می‌توان بر سر یک گزینه بی‌طرف از چهره‌های قدیمی توافق کرد به شرط آنکه دخالتی در ریل‌گذاری فعلی اتاق نکند.
این موضوع می‌توانست در چند ماه آخر هیات نمایندگان اتاق ایران رخ دهد اما هنوز 2سال و نیم از این هیات نمایندگان باقی مانده و چنین موضوعی بسیار بعید است. با این وجود چهره‌هایی همچون علامیرمحمد صادقی برای این سناریو مطرح می‌شود.

آغاز جلسات لابی
هر چند جلال‌پور دیروز استعفا داد اما کارکشته‌های اتاق بازرگانی از چندی قبل جلساتی درباره بررسی تحولات اتاق را در دستور کار قرار دادند. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته روز سه‌شنبه تمامی کسانی که سابقه عضویت در هیات رییسه اتاق بازرگانی را داشته‌اند در خانه اقتصاد ایران گرد یکدیگر جمع می‌شوند. به نظر می‌رسد، اتحاد سنتی‌ها در این جلسه مجددا شکل خواهد گرفت و شاید در انتخابات آتی نیز این جلسه اثر چشمگیری داشته باشد.
همچنین روز سه‌شنبه به دعوت سیدحمید حسینی از روسای گروه خواستاران تحول و مجیدرضا حریری از مسوولان گروه پیشگامان جلسه‌یی میان چهره‌های قدیمی اتاق به ویژه چهره‌های نزدیک به تحول و پیشگامان برگزار خواهد شد. از هم‌اکنون بازار لابی در اتاق ایران بسیار داغ است و به نظر می‌رسد جلسات چند روز آینده، سرنوشت اتاق نه فقط در دوره هشتم بلکه پس از آن را نیز روشن خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا