آیا خطر ورشکستگی تایرسازان ایرانی را تهدید میکند؟

بسپار/ ایران پلیمر گفته میشود افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه و ثابت ماندن قیمت لاستیکهای ایرانی،کارخانه های تایرسازی را با خطر ورشکستگی روبهرو کرده است.
چند روز قبل وزارت صنعت،معدنوتجارت به تایرسازان داخلی یکماه فرصت داد تا قیمت محصولات خود را در بازار که بهواسطه عملکرد اشتباه برخی عوامل توزیع در چند ماه گذشته افزایش یافته است، ساماندهی کنند. همچنین سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را نیز مامور کرد تا پس از بررسی میزان افزایش قیمت نهادههای تولید تایر، نظر نهایی خود را درباره درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمتها اعلام کند.
البته کارگروه تنظیم بازار تایر بر این نکته نیز تاکید کرد درصورت عدم ساماندهی قیمتها در بازار، دولت ضمن کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری از 40 به 5درصد با تخصیص ارز دولتی، نیاز بازار به تایرهای سواری را نیز با واردات گسترده تامین خواهد کرد.
درهمینحال دکتر محمدرضا گنجی، رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران ضمن تاکید بر زیانده شدن کارخانههای تایرسازی به اخبار خودرو گفت: درحالحاضر تولید تایرهای نخی بایاس با 35درصد ضرر و رادیال سواری با 25درصد زیان انجام میشود. وی علت زیانده شدن تایرسازی در ایران را افزایش قیمت مواد اولیه تایرسازی دانست و تاکید کرد: 45درصد از مواداولیه تولید تایر از خارج کشور تامین میشود که خوشبختانه ازسوی فروشندگان خارجی افزایش قیمتی نداشته و دولت نیز با تخصیص ارز دولتی، هزینههای تولید در این بخش را ثابت نگه داشته است.
مشکل اصلی از نظر رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، افزایش چندبرابری قیمت مواداولیهای است که در ایران تولید میشود و 55درصد از مجموع مواداولیه کارخانههای تولیدکننده را تشکیل میدهد. موادی مانند دوده، کائوچو مصنوعی، نخ تایر، اکسید روی و دیگر مواد مرتبط با پتروشیمی که در چندماه گذشته با افزایش قیمت روبهرو شدهاند. وی با اشاره به افزایش دوبرابری قیمت دوده و کائوچو مصنوعی افزود: قیمت نختایر نیز از کیلویی 17هزار تومان به هر کیلوگرم 47هزارتومان رسیده است. بالا رفتن قیمت موادی که در داخل تولید میشوند، باعث شده است تولید تایرهای رادیال-سواری با 25درصد زیان و تایرهای نخی با 35درصد زیان انجام شود.
گنجی تنها راه برونرفت از این بحران را موافقت دولت با افزایش قیمت تایرهای ایرانی یا تامین مواداولیه موردنیاز تولید را با قیمتهای قبلی دانست و گفت: برخی، واردات را تنها راه عبور از بحرانها میدانند ولی متاسفانه به این مهم توجه نمیکنند در بخش واردات، تایر با ارز دولتی وارد کشور میشود اما تولیدکننده تنها 45درصد از نیاز خود به مواد اولیه را با ارز دولتی تامین میکند و مابقی را باید تحتتاثیر افزایش قیمت فرآوردههای پتروشیمی و مواداولیه تولید نهادههایی مانند نخ تایر با قیمتهای بسیار بالا تهیه کند.