اخبار

آیا ستاد تنظیم بازار از زیرمجموعه وزارت صمت خارج شده است؟

بسپار/ایران پلیمر وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی نمودار جدید سازمانی خود را منتشر کرده است که تغییرات بسیاری در آن ایجاد کرده است؛ این تغییر معاونت‌ها و زیر مجموعه‌های آن‌ها که از چندی پیش با تغییر عنوان “معاونت امور معادن و صنایع معدنی” به “معاونت معادن و فرآوری مواد” آغاز شد، تا حدی فرا رفته است که در عجیب‌ترین اقدام ممکن، “ستاد تنظیم بازار” در معاونت بازرگانی داخلی سازمان وزارت صمت دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد این سازمان از زیر مجموعه وزارت صمت خارج شده باشد!

نمودار جدید سازمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید و امضای سیدرضا فاطمی امین وزیر  وزارتخانه مذکور ابلاغ و منتشر شده است.

در این نمودار جدید تغییرات بسیاری دیده می‌شود که از جمله مهمترین آن به خالی بودن جای ” ستاد تنظیم بازار” در این نمودار می‌توان اشاره کرد؛ در این راستا این سوال مهم مطرح است که آیا ستاد تنظیم بازار از حیطه مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج شده است؟!

در اولویت تغییرات عنوان معاونت‌ها و تغییر زیرمجموعه‌های وزارت صمت، تغییر معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت بود که در اوایل کار فاطمی امین، به معاونت معادن و فرآوری مواد تغییر کرد و رضا محتشمی‌پور که پیش از این قائم مقام بورس کالای ایران بود، با حکم وزیر صمت به سمت معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت منصوب شد.

حال در نمودار جدید سازمانی ارائه شده تغییرات دیگری در معاونت‌ها و زیرمجموعه‌های آن‌ها دیده می‌شود که به شرح زیر است:

– معاونت امور صنایع با زیرمجموعه “صنایع فلزی، برق و الکترونیک”، “صنایع نساجی و پوشاک”، “صنایع غیرفلزی”، صنایع خودرو و نیرو محرکه” و “دفتر امور اقتصادی”  به معاونت صنایع عمومی تبدیل شده است که دفتر صنایع منسوجات و پوشاک، دفتر صنایع غذا و دارو، دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار، دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری و دفتر صنایع ورزشی و خلاق را زیر در زیر مجموعه خود جای داده است.

بر این اساس صنایع خودرو و نیرو محرکه از زیرمجموعه این معاونت خارج به زیر مجموعه معاونت دیگر (معاونت حمل‌ونقل) منتقل شده است و دفتر صنایع ورزشی و خلاق نیز جدید است.

– همانطور که اشاره شد، معاونت امور معادن و صنایع معدنی با زیر مجموعه “نظارت و بهره‌برداری”، “اکتشافات”، “صنایع معدنی” و “راهنمای معدنکاری” به معاونت معادن و فرآوری تبدیل شده و دفتر اکتشافات، دفتر بهره‌برداری معادن، دفتر صنایع معدنی، دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری و دفتر صنایع مواد پیشرفته را به خود اختصاص داده است.

-معاونت هماهنگی، حقوقی و امور مجلس با زیر مجموعه “اداره کل  امور مجلس” و ” اداره کل امور حقوقی” به معاونت حقوقی و امور مجلس مختصر شده است که تنها به دفتر حقوقی در آن بسنده شده است.

– معاونت طرح و برنامه با زیرمجموعه ” آمار و فرآوری داده‌ها”، “دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی” و “دفتر طرح‌ها و تامین مالی” جای خود را به معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار داده است. این معاونت دفتر برنامه‌ریزی و پایش، دفتر فناوری و نوآوری، دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دفتر محیط کسب و کار و دفتر محیط کار و محیط زیست را زیرمجموعه خود دارد.

– معاون امور اقتصادی و بازرگانی نیز با زیرمجموعه “دفتر توسعه بازار کالا و خدمات و نظارت بر استاندارهای مصرف”، ” مرکز امور اصناف و بازرگانان”، “دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار”، ” دفتر هماهنگی امور خدمات بازرگانی” و “امور اجرایی ستاد بسیج اقتصادی کشور” به معاونت تجارت و خدمات تغییر نام یافته است و دفتر خدمات آماد و توزیع، دفتر خدمات نگهداری و تعمیر، دفتر خدمات کسب و کار و دفتر خدمات عمومی را در خود جای داده است.

-معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌ها با زیر مجموعه ” درگاه معاونت توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌ها”، ” اداره کل منایع انسانی و رفاه”، ” مرکز نوسازی و تحول اداری”، ” ادراه کل امور مالی و ذی‌حسابی”، ” دفتر امور مجامع و بودجه”، “ادراه کل امور پشتیبانی” و ” هسته مرکزی گزینش” دیگر با این عنوان وجود ندارد و خارج از معاونت‌های وزارتخانه مذکور، به مرکز سرمایه‌ انسانی، هسته گزینش و دفتر مالی اشاره شده است. در نهایت نیز واحدهای استانی مورد اشاره قرار گرفته است که جزئیات آن در این نمودار نیامده است.

– دفاتر مستقل نیز زیرمجموعه‌های خود شامل “دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی”، “دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات”، ” مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور”، ” هیات حمایت از صنایع”، ” توانمندی‌های تولیدی و خدماتی کشور”، ” حمایت از مالکیت صنعتی” و ” دفتر مقررات  صادرات و واردات” برخی را به سایر معاونت‌هایی که در بالا ذکر شد، منتقل کرده و برخی نیز حذف شده‌اند.

در این نمودار از دو معاونت دیگر با نام‌های معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات و معاونت صنایع حمل‌ونقل یاد شده است.

معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجیزات، دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات تولید، دفتر صنایع تجهیزات برقی و الکترونیک، دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی، دفتر صنایع نرم‌افزار و دفتر صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را در زیرمجموعه خود دارد.

معاونت صنایع حمل‌ونقل نیز دارای دفاتر صنایع خودرو، دفتر صنایع ریلی و دریایی و دفتر صنایع هوایی خواهد بود.

علاوه بر این‌ در بخش شورا و هیات‌های زیرمجموعه این وزارتخانه به شورای عالی توسعه صنایع دریایی، شورای عالی معادن، شورای عالی نظارت بر اتاق ایران، هیات عالی حمایت از صنایع، هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اشاره شده است.

همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سازمان توسعه و نوسازی معادن صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان توسعه و تجارت ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، صندوق ضمانت صادرات ایران، صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته و صندوق توسعه صنایع دریایی نیز زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

همانطور که اشاره شد، طبق نمودار سازمانی ارائه شده این سازمان، ستاد تنظیم بازار گویی از زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج شده است!

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا