اخبار

آیا مالیات تولیدکنندگان 5 درصد کم می‌شود؟

بسپار/ ایران پلیمر  یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش تولید، مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده است. فعالان صنعتی این دو موضوع را سدی محکم در برابر فعالیت‌های توسعه‌ای خود می‌دانند و بارها از دولت خواسته‌اند که مالیات تولید کاهش پیدا کند تا حضور افراد و سرمایه‌گذاران در فعالیت‌های تجاری و خدماتی کاهش پیدا کند و سرمایه‌گذاران به سمت تولید حرکت کنند. اگر بخواهیم این مقوله را با سایر کشورها بررسی کنیم، می‌بینیم که حوزه تولید معاف از مالیات است و همواره تسهیلات ارزان قیمت هم در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

ولی در ایران این روند اتفاق نمی‌افتد و بخش صنعت مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگین است. کارشناسان عنوان کردند دولت به جای گرفتن مالیات از بخش تولید، سراغ فعالیت‌های تجاری برود که با سرعت به سوددهی می‌رسد. البته صفر شدن مالیات در کشورهای مختلف به فعالیت واحدهای تولیدی بستگی دارد. واحدهایی که مونتاژ‌کننده هستند و داخلی‌سازی‌شان اعداد کمی دارد از حمایت کمتری بهره‌مند می‌شوند.

 سید بهادر احرامیان، عضو اتاق بازرگانی ایران: کاهش مالیات حداقل یک درصد بازده سرمایه را بالا می‌برد.حال پس از نقدهای متعدد از وضعیت مالیات، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که سازمان امور مالیاتی با کاهش 5 درصدی مالیات بخش صنعت موافقت کرده و امید است این مهم به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.فعالان بخش صنعت چند وقتی است که خبر کاهش 5 درصدی مالیات را دنبال می‌کنند که طی این ماه‌ها خبر مثبتی از این سازمان نشنیدند اما موافقت سازمان امور مالیاتی چراغ سبزی برای صنعتگران شده است تا بر کاهش مالیات بر ارزش افزوده هم اصرار کنند تا شاید دولت در موقعیت پیچیده‌ای که صنعت قرار دارد، با فعالان صنعتی همراه شود.

مالیات می‌تواند اقتصاد کشور را شفاف کند

مسعود گل شیرازی عضو اتاق بازرگانی ایران درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره کاهش 5 درصدی مالیات بخش صنعت، گفت: با موافقت سازمان امور مالیاتی و پس از تصویب مجلس، مالیات عملکرد بخش صنعت از 25 درصد به 20 درصد می‌رسد. این اتفاق مدت طولانی است که در سازمان امور مالیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هر گونه کاهش تعرفه مالیاتی به حوزه صنعت کمک خواهد کرد تا فعالان اقتصادی با شرایط بهتری به امر تولید بپردازند و حرکت دولت به این سمت بسیار خوب است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌ها که می‌تواند ما را از اقتصاد غیرشفاف به سمت اقتصاد شفاف هدایت کند، مالیات است. اگر مسیر دریافت مالیات به‌سمت تجارت و خدمات برود، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت تشویق می‌شوند و این امر کمک می‌کند که فعالیت دلالی و سوداگرانه شکل نگیرد.

وی با بیان اینکه دلالان بدون پرداخت مالیات فعالیت‌های مالی سنگینی دارند، گفت: قرار بود مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده دریافت شود اما اجرایی نشدن سامانه پرداخت مکانیزه باعث شد که مالیات بر ارزش افزوده را تولیدکننده پرداخت کند. از این‌رو بارسنگین مالیات که بر دوش تولیدکننده است، باید کم شود. این بخش زمانی می‌تواند فعالیت مناسب داشته باشد که روند فعالیتش سهل باشد نه آنکه مرتب جلوی پای آن سنگ‌اندازی شود.

یک درصد بازده سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند

سید بهادر احرامیان دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران»، درباره کاهش 5 درصدی مالیات عملکرد بخش صنعت، گفت: ما اکنون در شرایط رکود هستیم و شاید این کاهش نتواند چاره ساز مشکلات فراوان بخش صنعت باشد.اما حرکت سازمان امور مالیاتی به سمت کاهش مالیات‌ها قابل تقدیر است و قطعاً برای این حوزه بی‌اثر نیست.

وی افزود: برای آنکه سرمایه‌گذار نسبت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعتی تشویق شود، کاهش مالیات یکی از ابزارهای مناسب است. در تمام کشورها چنین هدفی برای جذب سرمایه‌گذار دنبال می‌شود. ما هم از این رویکرد استقبال می‌کنیم.

احرامیان با بیان اینکه چالش‌های زیادی گریبانگیر بخش صنعت است، خاطرنشان کرد: کاهش مالیات به رونق صنعت کمک می‌کند و باعث جذابیت آن می‌شود. زمانی که دولت مالیات را کاهش می‌دهد در حقیقت نرخ بازده سرمایه فعال صنعتی را افزایش داده است.در شرایطی که صنعتگران با تحریم و مشکلات متعدد روبه‌رو هستند افزایش نرخ بازده از فعالیت‌های غیر تولیدی می‌کاهد.

وی با بیان اینکه کاهش 5 درصدی مالیات حداقل یک درصد بازده سرمایه را بالا می‌برد، خاطرنشان کرد: تولید‌کننده‌ای که تا پیش از این تصمیم، (از 20 درصد مبلغ سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومان) 

5 میلیارد تومان مالیات می‌داد اکنون این عدد به 4 میلیارد تومان می‌رسد. بدین جهت امیدواریم که مجلس شورای اسلامی با سرعت بیشتری کاهش مالیات را بررسی و تصویب کند.

امکان کاهش 10 درصدی مالیات‌ها 

وجود دارد

در این میان رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته است: اگر مالیات بر مسکن‌های خالی و فرارهای مالیاتی جدی گرفته شود، امکان کاهش سهم مالیات صنعت تا 10 درصد نیز وجود دارد.

 

منبع: ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا