اخبار

آیا پلی کربنات های بهین یابی خوزستان در غیاب واردات کفاف بازار ایران را می دهد؟

بسپار/ ایران پلیمر در حالی پلی کربنات ها در بازار ایران تا رقم 50 هزارتومان در هر کیلو گران شده است که با لغو عرضه های پلی کربنات های پتروشیمی خوزستان در هفته جاری و در بورس کالا، قرار است این گروه از محصولات هم بهین یابی شوند.

به گزارش «پتروتحلیل»، البته معامله گران در بازار داخلی ایران، به کاهش حجم بارهای وارداتی پلی کربنات اشاره می کنند و می گویند: حجم بارهای وارداتی پلی کربنات به شدت کاهش یافته و محموله های آن در بازار آزاد تا 60 هزارتومان در هر کیلو هم پیشنهاد می شوند. برخی از معامله گران هم می گویند: در بازار ایران به دلیل رشد قیمت پلی کربنات های وارداتی به دلیل نوسانات قیمت ارز و به صرفه نبودن واردات این محصولات، تعداد زیادی از مصرف کنندگان پلی اتیلن های ترفتالات بطری را جایگزین پلی کربنات ها برای تهیه ورق و تلق و سقف های کاذب کرده اند؛ این موضوع هم توانسته بر بازار بطری ها و رشد قیمت آنها تاثیر بگذارد.

با این حال گفته می شود تعداد زیادی از تولیدکنندگان متاثر از رشد قیمت محصولات پلیمری وارداتی در بازار ایران دیگر توان خرید و تولید ندارند و حجم خریدهای خود را کاهش داده اند.

 کاهش حجم شدید واردات پلی کربنات ها و رشد قیمت آنها در بازار ایران، تقاضا برای خرید آنها را به شدت افزایش داده است. البته مدیربازرگانی پتروشیمی خوزستان در گفت و گو با «پتروتحلیل»، در این باره گفت: پتروشیمی خوزستان می تواند نیاز بازار داخل ایران را در غیاب پلی کربنات های وارداتی تامین کند.

مهندس کیماسی می گوید: پتروشیمی خوزستان با درخواست بالایی برای خرید پلی کربنات از سوی مصرف کنندگان مواجه شده است، اما با این حال ظرفیت تولید پلی کربنات در مجتمع خوزستان حدود 2 هزارتن به صورت ماهانه است.

وی در ادامه گفت: براساس آمارهای رسمی میزان واردات پلی کربنات ها در سال های اخیر به ایران حدود 15 تا 20 هزارتن به صورت سالانه بوده است و ظرفیت تولید این کالا در پتروشیمی خوزستان بیشتر است.

به گفته مدیربازرگانی پتروشیمی خوزستان، کیفیت محصولات این مجتمع همچنین از پلی کربنات های مشابه که از کره وارد می شدند، نیز بهتر است.

در حال حاضر دو گرید پلی کربنات اکستروژن 710 و اینجکشن 1012 (لنز گرید) که در خودروسازی کاربرد دارد، مصرف کنندگان عمده دارد و تایید کیفی آنها نیز گرفته شده است.

در همین حال به نظر می رسد صادرات پتروشیمی خوزستان به دلیل افزایش تقاضا در بازار ایران کاهش یابد، این در حالی است که در سال 97 حجم صادرات پلی کربنات ها از مجتمع خوزستان حدودا 80 درصد بوده است.

با این حال در بازار ایران به دلیل مشکلات واردات و نوسانات ارزی، اکثر معامله گران در خصوص افزایش قیمت ها و کاهش حجم تولید واحدهای تولیدی ابراز نگرانی می کنند. از سوی دیگر نگرانی از سهمیه بندی محصولات پتروشیمی نیز در بورس کالا وجود دارد و برخی از مصرف کنندگان می گویند: سهمیه بندی و خرید محصولات توسط عده ای خاص و اختلاف قیمت ها در بورس و بازار می تواند رانت برای افراد خاص ایجاد کند.

 

پتروتحلیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا