اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آیا کمبود سرم های تزریقی به دلیل نبود بسته بندی است یا افزایش شدید تقاضا؟

بسپار/ ایران پلیمر کمبود سرم های تزریقی و برخی داروهای خصوصا مربوط به بیماری کرونا در چند روز اخیر از سوی مردم مراجعه کننده به داروخانه ها مطرح شده و آنها را با مشکل و سردرگمی روبرو کرده است.

برخی کمبود سرم های تزریقی را به بسته بندی های آن مربوط دانسته اند جایی که از پلیمرهای  PP و HDPE و ساختارهای چند لایه در تولید آن استفاده می شود. برخی هم افزایش شدید تقاضا را با توجه به پیک پنجم کرونا در کشور که در غیاب واکسیناسیون عمومی و موثر و سویه های جدید ویروس از پیک های قبلی سرکش تر است و همچنین افزایش دما و گرمازدگی را، دلیل جاماندن خطوط تولید و تامین بازار اعلام می کنند.

با توجه به اینکه خطوط تولید یکی از سرم سازی های بزرگ کشور نیز در حال حاضر به دلیل بازسازی متوقف شده است، عملا کمبود عرضه شدیدی در بازار مشاهده می شود. گفته می شود با برگشت این خط و در پایان شهریور ماه از 11 میلیون سرم تولیدی فعلی در کشور به 15.5 میلیون خواهیم رسید. معلوم نیست که کمبود احتمالی از طریق واردات و یا چگونه تا آن زمان تامین خواهد شد.

تماس خبرنگار بسپار با برخی شرکت های سرم سازی البته مساله کمبود بسته بندی های پلیمری را تایید نکرد. یک شرکت سرم سازی به بسپار گفت که ممکن است دلیل این اتفاق، مطالبات مجموعه های پخش از دولت باشد.

 

هرچند با توجه به محدودیت و زمان بندی تولید گریدهای پزشکی در کشور و خریدهای سالانه واحدها، قطعا این پیک مصرف از سوی تولیدکنندگان پیش بینی نشده بوده و میزان مواد اولیه موجود جوابگوی نیاز بازار نیست.

شب گذشته از سوی معاون وزیر بهداشت اعلام شد که رییس جمهور با واردات بدون فوت وقت انواع سرم های تزریقی برای تنظیم بازار موافقت کرده است.

 

(این خبر در حال به روزرسانی است.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا