مقالات

آینده پلی آمیدها در کجاست؟

بسپار/ ایران پلیمر مقاله حاضر در خصوص تغییراتی است که در سال­های اخیر در بازار پلی­ آمیدها اتفاق افتاده است و به عوامل مختلف اثرگذار بر این تغییرات می ­پردازد.

در این مقاله ضمن ارایه نمودارهای تقاضا و تولید، بزرگ­ترین فعالان بازار معرفی شده ­اند. سهم پلی­ آمیدها در بخش­های مختلف صنعت با سایر بسپارها مقایسه شده است و میزان تقاضا برای بسپار پلی ­آمید محاسبه گردیده است. ضمن بررسی میزان ثبات در صنعت تولید الیاف پلی ­آمید، توجه بیشتری به رشد پویا در صنعت بسپار­های پلی ­آمید شده است. تغییرات بسیار زیادی هم به صورت کمی و هم کیفی در مصرف بسپار­های پلی ­آمید در بسیاری از شاخه ­های صنعت از جمله صنعت خودرو، لوازم برقی و الکترونیکی، مهندسی ساختمان، بسته ­بندی و بسیاری صنایع دیگر در حال وقوع است. در این مقاله مثال­هایی از فناوری­ها و محصولات جدیدی ارایه می­ گردد که حاصل رابطه نزدیک واحدهای تحقیق و توسعه، صنعت­گران و مصرف ­کنندگان است. عمده اطلاعات ارایه شده در این مقاله در مورد پلی ­آمیدهای رایج هم­چون پلی ­آمید 6 و 66 می­باشد اما تلاش شده است که انواع آروماتیک­های زنجیره ­بلند و پایه ­زیستی را نیز شامل شود.

 

مقدمه

حدود 80 سال است که پلی ­آمیدها وارد بازار شده ­اند. الیاف ساخته شده از پلی ­آمید6 و 66  اولین پلی ­آمیدهای ارایه شده در بازار بودند. اولین الیاف پلی ­آمید ساخته شده از پلی­ آمید66 که نایلون نامیده می­شد، در سال 1938 وارد بازار شد. فرایند تولید این الیاف توسط والاس هیوم کاروترز در شرکت DuPont اختراع شد. در همان زمان، در اروپا الیاف دیگری از پلی ­آمید 6 با نام Perlon ظاهر شد که توسط شرکت آلمانی IG Farben industrie در پی اختراع بسپارش کاپرولاکتام (توسط Paul Schlack) تولید شد. تا امروز، این دو پلی ­آمید نقش اصلی را در بازار ایفا کرده ­اند. 

از زمان آغاز ورود آن­ها به بازار تا پایان دهه چهل قرن گذشته، پلی ­آمیدها عمدتا در تولید الیاف استفاده می­ شدند. اگرچه در آغاز دهه پنجاه میلادی، تقاضا برای استفاده از آن­ها در بخش بسپار افزایش یافت. در حال حاضر بیشترین میزان پلی ­آمیدها هم­چنان به صورت الیاف فرآورش می­شوند اما بخش پلیمر (بسپار) مقادیر بیشتری را نسبت به گذشته به خود اختصاص داده است و دلیل آن این است که بسپار پلی­ آمید به سادگی می­تواند نیازهای ویژه در کاربردهای متنوعی را پاسخ دهد. بسپارهای رایج پلی ­آمید 6 و 66، در بسیاری از کاربردها و از طریق روش­های مختلفی توسط گروه ­های جدید پلی ­آمید هم­چون آروماتیک­ها با زنجیره بلند و بسپارهای زیستی در حال جایگزینی هستند. به دلیل خواص ذاتی آن­ها، پلی ­آمیدهای جدید نه تنها در حال جایگزینی پلی ­آمیدهای رایج در برخی کاربردها هستند، بلکه مسیرهای جدیدی برای مصارف کاملا جدید که پلی ­آمیدهای رایج در آن­ها شکست خورده بودند، می­ گشایند.

 

حجم تولید

موسسه تحقیقاتی PCI آلمان، تقاضایی بالغ بر 7.4 میلیون تن برای سال 2016 پیش­ بینی نموده است که این تقاضا تا سال 2020 برای پلی­آمید 6 و 66، به ترتیب 2.3 درصد و 2.7 درصد افزایش خواهد یافت. موسسه مشاوره هوشمند بازار Ceresana فروش پلی­ آمیدهای 6 و 66 در سال 2014 را 24.4 میلیارد دلار گزارش و پیش­ بینی کرده است که این میزان سالانه 3.1 درصد افزایش خواهد یافت و تا سال 2022 به 31.2 میلیارد دلار خواهد رسید. هم­چنین شرکت تحقیقات بازارMarketstand  برای پلی ­آمیدهای 6، 66 پایه ­زیستی و خاص، ارزش بازاری در حدود 43.77 میلیارد دلار در سال 2020 با افزایش سالیانه 5.4 درصد در بازه زمانی 2015 تا 2020 پیش­ بینی نموده است. 

برگردان: مهندس نسیم معتمد

(ادامه دارد…) 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  ماهنامه بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا