اخبار

آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در انتظار اجرا

ایران پلیمر/ بسپار مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم تدوین شیوه‌نامه‌های آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی گفت: شیوه‌نامه‌ها می‌بایست سه ماه پس از تصویب آیین‌نامه تدوین شود اما هنوز این کار محقق نشده است البته امیدواریم با رایزنی‌های انجام شده در آینده نزدیک این شیوه‌نامه آماده و اجرایی شود.

شهریور ماه سال گذشته بود که علی سلاجقه – رییس سازمان حفاظت  محیط زیست- از تدوین آیین نامه حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون خبر داد و آن را دستاورد خوبی توصیف کرد. پیام جوهرچی – معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست – نیز به ایسنا گفته بود که این سازمان از سال ۹۴ قصد تدوین آن را داشته است که سال گذشته به نتیجه رسید.

محمد خادم ثامنی درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی گفت: این آیین‌نامه مهرماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد و بر اساس آن حدود ۹ دستگاه دارای تکالیفی هستند.

وی با بیان اینکه ماده ۲ و ۳ رکن اصلی این آیین‌نامه هستند، اظهارکرد: در ماده ۲ وزارت صمت مکلف است تا ترتیبی اتخاذ کند که از تاریخ ابلاغ آیین‌نامه تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون طی یک برنامه پنج ساله، سالیانه ۲۰ درصد از ظرفیت تولیدی کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون را با کیسه‌های سازگار با محیط زیست و یا زیست‌تخریب پذیر جایگزین کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست درباره تفاوت کیسه‌های پلاستیکی سازگار با محیط زیست و زیست‌ تخریب‌پذیر تصریح کرد: کیسه‌های سازگار با محیط زیست منشا زیستی دارند و جنس آن‌ها کاغذ و پارچه است ولی کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیراز زنجیره‌های پلیمری تولید شده‌اند و قابل تجزیه توسط میکروارگانیسم‌ها در زمان کوتاه  بسته به شرایط محیطی هستند و در انتهای فرایند تجزیه موادی مثل آب، دی‌اکسید کربن و مواد غیر مضر تولید می‌شود.

ثامنی اضافه کرد: براساس ماده ۲ مقرر شد شیوه‌نامه تشویقی توسط وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و از سوی وزارت اموراقتصاد و دارایی ابلاغ شود.

وی با اشاره به ماده ۳ آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی گفت: بر اساس این ماده وزارت صمت با همکاری وزارت کشور موظف هستند در جهت کاهش تولید پسماند و محدود کردن تولید، توزیع و مصرف کیسه‌های پلاستیکی، ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، شیوه‌نامه‌های  شامل ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی به جز میوه‌­فروشی­‌ها، ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی نازک با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون، ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی نازک با ضخامت کمتر از ۶۰ میکرون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنین استفاده از سیاست‌های تشویقی برای استفاده مجدد مشتریان از اقلام سازگار با محیط زیست تهیه و اجرا کنند.

ثامنی در پایان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده کیسه‌های پلاستیکی با قطر کمتر از ۲۵ میکرون کیسه‌های بسیار نازک و سبک هستند و به‌آسانی در محیط رها می‌شوند علاوه بر آن جمع‌آوری آن‌ها بسیار پرهزینه است و عملیات بازیافت این کیسه‌های سبک مقرون به‌صرفه نیست اما وقتی کیسه ضخیم‌تر باشد، مستحکم‌تر خواهد بود و تا چندین بار از آن استفاده می‌شود همچنین قابلیت بازیافت و برگشت به خط تولید را دارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا