اخبار

ابزارهای بازاریابی دیجیتال: شناخت، انتخاب و بهره‌برداری (قسمت اول)

بسپار/ ایران پلیمر دنیای بازاریابی دیجیتال هر روز در حال تحول است به نحوی که اگر دو ماه در جریان آخرین روندهای آن نباشید، ممکن است به کلی از آن عقب بمانید. در دو مقاله قبل به بررسی اصول و نیازمندی‌های کلی پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال و همچنین گام‌های مورد نیاز برای تدوین یک برنامه بازاریابی دیجیتال پرداختیم. در این مقاله و مقاله بعد مروری کلی بر ابزارهای بازاریابی دیجیتال معمول خواهیم داشت اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که این موارد یا روش‌های پیاده‌سازی آن‌ها ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور منسوخ ‌شوند و برای اینکه بتوانید در رقابت بازار از بهترین روش‌ها برای جذب و ارتباط با مشتری استفاده کنید باید همواره در حوزه بازاریابی دیجیتال به روز باشید.
در دو مقاله پیش رو از این دسته مقالات، 9 ابزار بازاریابی دیجیتال که از مهم‌ترین ابزارها هستند، معرفی شده و با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

1-    بهینه‌سازی موتور جستجو یا چه‌طور مشتریان سریع‌تر شما را پیدا می‌کنند؟
بهینه‌سازی موتور جستجو یا به اختصار SEO، فرایند بهینه‌سازی وبسایت برای کسب رتبه‌ای بهتر در موتورهای جستجو است. به بیان دیگر، در صورتی که وبسایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، کاربرانی که کلیدواژه‌های مربوط به شما را در موتورهای جستجو (مانند گوگل) جستجو می‌کنند، در نتایج حاصل، شما جایگاهی بالاتر از رقبایتان خواهید داشت. این رتبه بالاتر در نهایت سبب می‌شود ترافیک ورودی شما افزایش یابد چون عمده کاربران تنها بر روی لینک‌هایی که در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده می‌شود کلیک می‌کنند.
پیش از آغاز بهینه‌سازی می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که به صورت رایگان سطح بهینه بودن وبسایت شما را می‌سنجند. وبسایت‌هایی همچون https://sitechecker.pro، https://www.seobility.net و … نمونه‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها به صورت رایگان به منظور تحلیل و ارزیابی وضعیت کلی و ضعف‌های احتمالی وبسایت در این حوزه خاص استفاده کرد. روش کار با این وبسایت‌ها بسیار ساده است و شما تنها باید نشانی وبسایت را وارد کنید. بر اساس گزارش‌های خروجی این ابزارها، قسمت‌هایی که باید بهبود داده شوند مشخص شده و می‌توانید منابع خود را برای بهبود این موارد تخصیص دهید.
برای بهینه‌سازی در موتورهای جستجو روش‌های متنوعی وجود دارد که بر اساس آن بتوانید وبسایت خود را بهینه کنید تا مشتریان شما را سریع‌تر پیدا کنند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:
•    SEO داخل صفحه. این شیوه از بهینه‌سازی متمرکز بر تمام محتوایی است که در هر صفحه از وبسایت شما نمایش داده می‌شود. بنابراین سعی کنید در تولید محتوا از کلیدواژه‌هایی استفاده کنید که فکر می‌کنید مشتریان برای رسیدن به محصول شما آن‌ها را جستجو می‌کنند. تعداد دفعات استفاده از این کلیدواژه‌ها نیز اهمیت دارد. وبسایت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای یافتن کلیدواژه‌های مرتبط با صنعت خود، کلیدواژه‌های مورد استفاده رقبایتان و یا کلیدواژه به تناسب گروه مخاطبین هدف خود استفاده کنید.
البته کلیدواژه‌ها تنها مواردی نیستند که می‌توانند به بهینه شدن وبسایت شما کمک کنند. داشتن محتوایی که برای مخاطبین بیشتری جذاب بوده و به پرسش‌هایی که از موتور جستجو می‌پرسد بهتر پاسخ می‌دهد نیز اهمیت دارد. امکان رتبه‌دهی و نوشتن تجربه افراد از کسب‌وکارهایی که وبسایت‌ دارند در گوگل فراهم شده است. واضح است هر چه کاربران رتبه بالاتری به شما بدهند در نتایج جستجو جایگاه بهتری خواهید داشت.
تجربه کاربری مناسب نیز به عنوان یک عامل تعیین کننده در نظر گرفته می‌شود؛ عواملی مانند سرعت بارگیری صفحه، سهولت استفاده و طراحی واکنشگرا  یا قابلیت استفاده بر روی ابزار مختلف (تلفن‌های هوشمند، رایانه شخصی، تبلت و …) نیز در رتبه شما در جستجوی گوگل اهمیت دارد. همچنین عنوان هر صفحه، توضیحی که برای آن نوشته می‌شود، ابربرچسب‌ها، نشانی URL و بسیاری موارد دیگر نیز باید بهینه شوند.

•    SEO خارج صفحه. این شیوه از بهینه‌سازی موتور جستجو بر تمام جنبه‌های فعالیت‌هایی تاکید دارند که در خارج از صفحات وبسایت اتفاق می‌افتد. به این فکر کنید که چه فعالیت‌های خارجی بر رتبه شما تاثیرگذارند؟ پاسخ این پرسش ساده است: لینک‌های پشتی! لینک‌های پشتی یا Backlinkها وبسایت‌هایی هستند که از لینک صفحات وبسایت شما استفاده کردند. این شرایط معمولا در صورت اتفاق می‌افتد که به صورت رایگان یا با هزینه مطلبی درباره شما در یک وبسایت یا وبلاگ پربازدید نوشته شود و لینک وبسایت شما در مطلب قرار گیرد. هر چه تعداد لینک‌های شما از سایر وبسایت‌ها بیشتر باشد (و البته افرادی باشند که از طریق کلیک بر روی این لینک‌ها وارد وبسایت شما شوند)، موتورهای جستجو شما را معتبرتر می‌دانند و رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهید داشت.
رپورتاژ آگهی از نمونه‌هایی است که در ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانید وبسایت‌هایی پربازدید را پیدا کنید که خدماتی از این دست را برای شما انجام می‌دهند. از نمونه‌های خارجی در این حوزه نیز می‌توان به وبسایت Forbes اشاره کرد که بخشی را با عنوان “صدای برندها” در اختیار کسب‌وکارها قرار داده تا به این ترتیب اخبار و محتوای خود را منتشر کنند.
•    SEO فنی. این شیوه از بهینه‌سازی موتور جستجو بر شیوه کدنویسی وبسایت شما تمرکز دارد. فشرده‌سازی تصاویر، ساختار داده‌ها و بهینه‌سازی فایل‌های CSS همه زیرمجموعه بهینه‌سازی فنی موتور جستجو هستند که می‌توانند سرعت بالا آمدن وبسایت شما را بهبود دهند؛ پارامتری که از مهم‌ترین عوامل در رتبه‌دهی از منظر موتورهای جستجوست.
بخش‌هایی از این موارد را می‌توانید با ابزارهای رایگان و یا با بودجه بسیار اندک و با استفاده از منابع داخلی خود مدیریت کنید؛ چه پیچیدگی چندانی ندارد. اما در بخش‌های فنی‌تر می‌توانید از متخصصین کمک بگیرید. در بازار کار افراد بسیاری با تخصص SEO وجود دارد که می‌توانید از این افراد استفاده کنید.

 

نویسنده: مهندس بیتا کاظمی‌نژاد

کارشناس ارشد مهندسی پلیمر 

 

دامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 207 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا