اخبار

اتاق ایران واحدهای پلاستیک و لاستیک را رتبه بندی می کند

بسپار به نقل از اینپیا می نویسد، فرشید شکرخدایی مسوول رتبه بندی اتاق ایران در گفت و گو با اینپیا از درخواست 1100 شرکت برای رتبه بندی خبر داد که تا کنون بیش از 900 مورد از این تعداد بر اساس معیارهای در نظر گرفته شده رتبه بندی شده اند.


شکرخدایی معیارهای رتبه بندی را در 4 حوزه؛ صلاحیت حرفه ای و اهلیت، عملکرد مالی، بازرگانی خارجی و مسوولیت پذیری اجتماعی عنوان کرد؛ که در مجموع 100امتیاز می شود. به گفته وی امتیازات لازم برای اخذ رتبه ها به ترتیب؛ از 81 به بالا رتبه زرین، از 61 تا 81 سیمین، از 41 تا 61 برنزی و برای زیر این عدد، رتبه عادی در نظر گرفته شده است.  وی تعداد موارد رتبه بندی شده را از میان متقاضیان پذیرفته شده به تفکیک، 149 زرین، 435 سیمین، 281 مورد بزنزی و 46 عادی  تا به امروز ذکر کرد و سایر موارد هم برای رتبه بندی در دست اقدام هستند.

 شکرخدایی تعداد بنگاه های رتبه بندی شده بخش لاستیک و پلاستیک را بیش از 30 بنگاه عنوان کرد. 

رئیس کارگروه رقابت ایران با اشاره به پیشینه رتبه بندی در کشور توضیح داد: ایده اولیه این طرح که همراه با مطالعات گسترده بود از سال 1385 کلید خورد و انجام  کار رتبه بندی فعالان اقتصادی از 28 فروردین سال 1390 به صورت داوطلبانه در مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران آغاز شد. وی ادامه داد: در طی  4 سال گذشته بیش از 1100 متقاضی مستندات خود را برای دریافت رتبه ارائه داده اند. همچنین حدود 35 هزار کارت بازرگانی در کشور وجود دارد. 

نایب رئیس انجمن ملی کیفیت در بخش دیگری از سخنان خود معیار ارزیابی را بر مبنای خوداظهاری عنوان کرد و افزود: در این زمینه هیچ تفحصی انجام نمی شود و مرحله بعد از خوداظهاری صحه گذاری اطلاعات متقاضی است. به گفته این مقام مسئول اتاق بازرگانی، هر متقاضی که وارد فرایند رتبه بندی می شود با معیارهای صنعت خود مورد ارزیابی قرار می گیرد؛ به طور مثال یک خودروساز با صنایع غذایی مورد مقایسه قرار نمی گیرد و یا یک پلیمری با کاشی و سرامیک مقایسه نمی شود بلکه در رشته فعالیت خود مورد مقایسه و ارزیابی قرار می گیرند.

 شکرخدایی در پاسخ به پرسش واردات براساس رتبه بندی کارت‌های بازرگانی، گفت: با توجه به پیگیری اتاق ایران زیرساخت های این کار آماده شده است و با هماهنگی های صورت گرفته بین اتاق و گمرک، در کوتاه مدت شاهد اجرایی شدن این موضوع خواهیم بود.  لازم به ذکر است که رئیس اتاق بازرگانی ایران روز گذشته عنوان کرده بود که از سال 95 واردات براساس رتبه بندی کارت‌های بازرگانی به صورت طلایی، نقره‌ای و برنزی انجام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا