اخبار

اجرای یک ایده نو: طب پلاستیک هم اندیشی در راستای تحول بسته بندی در صنف قنادان را برگزار کرد

خبرنگار بسپار می نویسد، عصر چهارشنبه 23 تیرماه “سمینار هم اندیشی و هم افزایی در راستای تحول بسته بندی در صنف قنادان” به همت طب پلاستیک در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. اتحادیه های قنادان استان های بزرگ کشور و قنادان تهرانی از جمله حاضران این همایش بودند. همچنین وزارت صنعت، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، سازمان توسعه و تجارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در این مراسم نمایندگانی داشتند. حضور شاهرخ ظهیری بنیان گذار صنایع غذایی مهرام و پدر صنایع غذایی ایران نکته جالب توجه این رویداد بود.


[EasyDNNGallery|4970|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

پیش از مراسم از دکتر سعید ترکمان مدیرعامل طب پلاستیک در خصوص چرایی برگزاری همایش سوال کردیم. وی چنین پاسخ داد: بازارهای صنعت پلاستیک در صنایع دیگر است و صنعت شیرینی و شکلات می تواند یکی از بازارهای بسیار مناسب برای بسته بندی باشد. در حال حاضر اداره استاندارد با بسته بندی های سنتی شیرینی مشکلاتی دارد و الزاماتی برای آن ها ایجاد کرده است. در این شرایط طب پلاستیک به این نتیجه رسید که به صنایع دیگر نزدیک شود و تفاوت کاربرد بسته بندی های مناسب پلیمری را برای صنایع دیگر از نزدیک به نمایش بگذارد. در همایش امروز سه پنل برگزار می شود که یکی از آن ها در خصوص تفاوت بسته بندی های پلیمری با بسته بندی های رایج هست. امیدواریم بتوانیم مخاطبان صنعت پلیمر را از اتفاقاتی که در صنعت پلیمر برای ارتقای بسته بندی می افتد مطلع کنیم.

برنامه طی سه پنل با عناوین  توسعه بازار محصولات قنادی با رویکرد بهره گیری از بسته بندی های نوین، حفظ ارزش های غذایی محصول قنادی با رویکرد بهره گیری از بسته بندی های نوین و توانمندی های شرکت طب پلاستیک نوین در راستای تامین نیازهای صنف قنادی در حوزه بسته بندی و با حضور یک رییس و دو کارشناس در هر پنل برگزار شد.


[EasyDNNGallery|4971|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

نیاز به تغییر نگاه به بسته بندی وجود دارد

دکتر توفیقی مشاور عالی ریاست سازمان توسعه و تجارت رییس پانل اول بیان اینکه در دنیا امروز تعاریف گسترده تری برای شیرینی وجود دارد، توسعه بازار را تعریف کرد: افزایش موقعیت­های استفاده از محصول (نیازهای متنوع تر) و افزایش تعداد مشتریان. وی ادامه داد: برای هر دو کارکرد نیاز به تغییر نگاه به بسته بندی وجود دارد.

مهندس عبدیها (مدرس و کارشناس مسئول مدیریت صنعتی) با اشاره به اینکه فروش هر محصول مقدمات و موخراتی دارد، گفت: به نظر می­رسد بسته بندی انتهای مسیر است، اما بسته بندی رکن مهمی است. وی با بیان اینکه در محصولات قندی رطوبت و ارزش غذایی امکان رشد کپک ها را ایجاد می کند، طب پلاستیک را به عنوان شرکتی که ظرفیت مناسبی برای جایگزینی بسته بندی های  مناسبی دارد معرفی کرد.

مسلم بیات مدیرکل اداره استاندارد تهران بسته بندی را دارای چهار شاخصه لازم دانست: هویت محصول، حفظ محصول، ترویج محصول  و مامور انتقال محصول در مسافت های دور و نزدیک. وی از تغییر نحوه مصرف شیرینی گفت: دانه خوری در مقابل خرید کیلویی و نیاز به بسته بندی ها برای مسافت های طولانی تر. وی طب پلاستیک را شرکتی آماده برای پاسخگویی به این نیازها عنوان کرد.


[EasyDNNGallery|4972|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

یکی از مشکلات صادرات بسته بندی است

بهرمند رییس اتحادیه قنادان تهران رییس و مهندس پرتوزاده معاونت بازرگانی سازمان صنعت و معدن استان تهران و خانم مهندس تجریشی کارشناس و مشاور در صنایع غذایی دو کارشناس پنل دوم بودند. پرتوزاده با اعلام صادرات کشور در سال 94 به ارزش 43 میلیارد دلار از برنامه برای افزایش 10 میلیارد دلاری آن در سال جاری خبر داد و افزود: یکی از مشکلات صادرات بسته بندی است. بسته بندی های کنونی کیفی نیست و به تحول اساسی نیاز دارد. البته ممکن است با کیفی شدن بسته بندی افزایش قیمت ایجاد شود و واحدهای نظارتی مخالف باشند اما ما از بسته بندی اعلا استقبال می کنیم و سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران برای ایجاد تنوع در بسته بندی کمک خواهد کرد.

مهندس تجریشی ذات مقوا را از ضایعات دانست و گفت: تنها کشوری هستیم که از ضایعات، بسته بندی مواد غذایی تولید می کنیم. شکل پذیری؛ استحکام؛ چاپ و رنگ پذیری؛ نفوذناپذیری در برابر گازها، رطوبت، نور و میکرو و ماکرو ارگانیزم ها؛ ایمنی و سلامت؛ هزینه؛ فرایند تولید؛ حمل و نقل؛ قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را ویژگی های لازم بسته بندی مناسب اعلام کرد و از پلاستیک ها به عنوان بهترین گزینه از میان سایر مواد (فلز، شیشه، کاغذ و مقوا) نام برد.


[EasyDNNGallery|4973|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

مزایای بسته بندی IML

مهندس لشگری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک، رییس پنل سوم با تصریح اینکه امروز فضای کسب و کار عوض شده گفت: شاید رکود ریشه در رکود نگاه ما دارد. باید نگاه را عوض کنیم تا فضا عوض شد.

سپس فیلمی از توانمندی های طب پلاستیک برای حاضران به نمایش گذاشته شد و فاز دوم طب پلاستیک که صنعتی و دانش بنیان است و امکان تولید ظروف پلیمری با جداره نازک را فراهم آورده معرفی کرد. در این فیلم اعلام شد طب پلاستیک در فکر آن است که تحول بنیادینی در صنعت بسته بندی ایجاد کند.

مهندس اکبریان کارشناس ارشد طراحی صنعتی اولین سخنران پنل سوم بود که از طراحی صنعتی و نقش آن در بسته بندی سخن گفت: طراحی یک تفکر و مفهوم است که نگرشی را به ما القا می کند. یکی از شاخه های طراحی صنعتی بسته بندی است و طراحی صنعتی پاسخگوی نیاز جوامع است. وی مزایای پلی پروپیلن به عنوان ماده مورد استفاده طب پلاستیک را بیان کرد: بهداشتی، غیرسمی برای کودکان، دارای فابلیت بازیافت، در دسترس و غیر استراتژیک و در نتیجه دارای قیمت مناسب، رنگ پذیر، مقاوم در برابر حلال ها و دارای توانایی استفاده در مایکرویو.

امیر حسین شهروان کارشناس ارشد بازاریابی سخنران بعدی پنل با توضیح مختصری از تاریخچه بازاریابی نسل جدی بازاریابی را برپایه تجربه مشتری عنوان کرد و سپس مزایای بسته بندی IML را نام برد: برندینگ نام تجاری، آنتی باکتریال بودن و حفظ سلامت فردی، افزایش ماندگاری محصول، استفاده از مواد اولیه فود گرید و شفافیت که منجر به دیدن محصول می شود. وی از طب پلاستیک به عنوان یک تولیدکننده نمونه استانی و صادرکننده کشوری و دارای تمامی گواهی های ایزو و بین المللی با قابلیت تولید بسته بندی های با تمام این ویژگی ها نام برد.


[EasyDNNGallery|4974|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

صنعت شیرینی ایران قابلیت صادرات دارد

در پایان با درخواست مهندس لشگری، ظهیری بنیان گذار صنایع غذایی مهرام و پدر صنایع غذایی ایران به جمع بندی نکات بیان شده پرداخت: صنعت شیرینی ما قابلیت صادرات دارد و بسته بندی به این امر کمک خواهد کرد. از طرفی بسته بندی های ما می تواند فرهنگ و اسطوره های ایرانی را مطرح کند. بسته بندی های سنتی باید تغییر کند و پلیمر ابزار مناسبی برای انجام این کار است. قنادها خود بهترین افراد برای روانشناسی مشتری هستند  و باید علایق مشتری را پیگیری کنند.

اهدای لوح تقدیر برنامه پایانی این همایش بود.

[EasyDNNGallery|4975|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

[EasyDNNGallery|4976|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||] [EasyDNNGallery|4977|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||] [EasyDNNGallery|4978|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا