اخبار

احمد معتمدی: تقویت گرایش‌های بین رشته‌ای از رویکردهای جدی دانشگاه امیرکبیر

بسپار می نویسد، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در  پنجمین همایش بین‌المللی پوشش‌های حمل‌ونقل، ترافیک و ایمنی با تاکید بر ضرورت گسترش رشته‌های میان‌رشته‌ای گفت: روند تکنولوژی‌های روز دنیا به سمتی است که نمی‌توانیم تقسیم‌بندی‌های قطعی و سخت داشته باشیم؛ بلکه باید به صورت میان رشته‌ای و منعطف عمل کنیم.


 دکتر احمد معتمدی در این همایش گفت: حمل و نقل، ترافیک و ایمنی، مباحث مهم مرتبط با هم هستند و شاید اگر افرادی در بیرون مراکز علمی از ارتباط این مباحث با هم متعجب شوند؛ ولی واقعیت این است که مباحث تکنولوژی در حال حاضر در دنیا به سمتی رفته است که بحث‌های متنوعی را مرتبط می‌کنند که به آنها مباحث بین رشته‌ای می‌گوییم.

وی ادامه داد: مثلا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مبحثی نداریم که مرتبط با ترافیک نبوده و نیاز به تخصص‌های مختلف نداشته باشد و ضرورت دارد که در کنار متخصصان ترافیک بنشینیم و مسائل را با هم حل کنیم.

معتمدی خاطرنشان کرد: مفهوم این امر این است که باید ساختارهای موجود در دانشگاه‌هایمان را به نحوی اصلاح کنیم که بتوانیم به نیازهای بخش‌های مختلف پاسخ دهیم.

وی تصریح کرد: در دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر بخواهیم به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه و دستگاه‌های اجرایی برویم، قطعا باید ساختارهای جدیدی را تحت عنوان دانشگاه‌های نسل سوم طراحی کنیم.

معتمدی افزود: دانشگاه‌های نسل سوم، بیشتر در خدمت جامعه و دستگاه‌های اجرایی هستند و در چرخ اقتصادی کشور نقش بیشتری ایفا می‌کنند؛ ولی ساختار دانشگاه‌های ما هنوز نسل یک و نسل دو است و قطعا اگر بخواهیم پاسخگوی مسائل باشیم، باید ساختارهای خود را اصلاح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در انعقاد قرارداد با دانشگاه‌های خارج، شاهدیم که آنها در دوره بسیار کوتاه و کمتر از یک ماه برای ما رشته‌های جدید میان رشته‌ای طراحی کرده و قرارداد منعقد می‌کنند؛ درحالی‌که ساختارهای ما بسیار کند و بطئی است و اگر بخواهیم رشته‌ای را طراحی کنیم و قراردادی برای آن رشته خاص منعقد کنیم، با یک فرآیند بسیار طولانی روبه رو خواهیم بود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پاسخگویی بسیار سریع به نیازهای جامعه و دستگاه‌های مختلف اجرایی را از ویژگی‌های بارز دانشگاه های نسل 3 برشمرد.

وی توجه به مقوله ساختارسازی را یکی از مباحث مهم در برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر معرفی کرد و گفت: در برنامه راهبردی ما همین مقوله را پیش‌بینی کردیم و در این زمینه ساختارسازی کار می‌کنیم و معتقدیم باید همه جا ساختارهای لازم را داشته باشیم تا در بحث آموزش و تحقیقات و فناوری بتوانیم از تمام توان و امکانات دانشگاه به راحتی استفاده کنیم.

معتمدی ادامه داد: به طور سنتی به رویه‌ها و فرآیندهایی عادت کردیم که کنار گذاشتن آنها سخت است؛ ولی این اتفاق باید در دانشگاه‌های ما بیفتد و دانشگاه‌های برتر ما در این زمینه پیشگام باشند.

وی خاطرنشان کرد: تقویت گرایش‌های بین رشته‌ای از رویکردهای جدی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است؛ زیرا این کار جزو ضرورت‌های فناوری روز است و در این راستا از مرحله پذیرش دانشجو تا فارغ‌التحصیلی وی باید به نحوی باشد که بتوانیم چند دانشکده و پژوهشکده را کنار هم بگذاریم و از همه امکانات استفاده کنیم.

معتمدی، لزوم طراحی درس‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: ساختارها و برنامه‌های درسی ما در حال بازنگری است و هرچند در ابتدا فکر می‌کردیم که کار ساده‌ای است ولی در عمل می‌بینیم که این کار پیچیده است و قبل از تغییر آیین‌نامه‌ها، ساختارهای ما باید اصلاح شود و اصلاح ساختار هم معمولا کار ساده‌ای نیست.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: یک تکنولوژی، تعداد زیادی از علوم و دانش‌های متنوع را در برمی گیرد و اگر نتوانید اجزای این زنجیره را به هم وصل کنید، به نتیجه مطلوب نخواهید رسید و در شرایط فعلی، ساختارها و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی ما به گونه‌ای نیست که به راحتی بتواند پاسخگوی این زنجیره باشد.

بر اساس این گزارش، پنجمین همایش بین‌المللی پوشش‌های حمل و نقل، ترافیک و ایمنی در تاریخ 29 و 30 آذرماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا