اخبار

اختصاص ارز مبادله ای برای واردات تایر را متوقف کنید

بسپار می نویسد، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران، خواستار جلوگیری از اختصاص ارز مبادله ای برای واردات تایر شد و گفت: صنعت تایر کشور یک صنعت استراتژیک و حیاتی برای بخش حمل و نقل است بنابراین باید از آن حمایت معقول به عمل آید.
به گزارش ایرنا، اسکندر ستوده در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه یزدتایر با بیان اینکه واردات تایرهای سواری در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 151 درصد افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود از خارج، باید از ارز آزاد استفاده کنند اما واردکنندگان که هیچ تعهدی نسبت به محصولات وارداتی خود ندارند، از ارز مبادله ای بهره می گیرند.
به گفته وی، تایرهای وارداتی نه قیمت گذاری می شوند و نه آنکه مسیرهای توزیع و خدمات پس از فروش آن مشخص است لذا مصرف کننده و تولیدکننده داخلی هر دو از این موضوع متضرر خواهند شد.
وی با اشاره به واردات تایر از مبدا چین، اظهار داشت: تایرهای چینی به سبب اینکه با ارز مبادله ای وارد می شوند ضمن آنکه از قیمت ارزان تری نسبت به تایر های ایرانی برخوردارند اما کیفیت آنها به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست.
مدیرعامل شرکت یزدتایر در ادامه خواهان افزایش سطح استانداردهای ملی برای تایید تایرهای وارداتی شد و گفت: تولیدکنندگان داخلی استانداردهای کارخانه ای را برای محصولات خود اعمال می کنند که این استانداردها سه برابر استانداردهای ملی هستند بنابراین انتظار این است تا استانداردهای ملی در سطح استانداردهای کارخانه ای افزایش یابد تا تایرهای بی کیفیت چینی وارد کشور نشوند.
ستوده با بیان آنکه واردکنندگان تایر با حداقل استانداردها اقدام به واردات می کنند، افزود: تایرهای داخلی به دلیل اینکه با توجه به شرایط جغرافیایی و جاده های کشور طراحی شده اند بهترین عملکرد را در بازار داخلی دارند، ضمن آنکه تایرهای تولید داخلی قابلیت رقابت در بازارهای بین المللی و با بهترین برندهای روز جهان را دارند.
وی به واردات 130 برند تایر از کشور چین اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون تایرهای چینی با برندهای معروف در حال واردات به کشور است که برای جلوگیری از این موضوع باید دولت سیاست های حمایتی از صنعت را هرچه سریعتر به اجرا گذارد و سیاست های تعرفه ای معقول را اعمال کند.
این عضو انجمن صنفی صنعت تایر کشور با تاکید براینکه چنانچه برای صنعت تایر چاره اندیشی نشود، با کاهش تولید مواجه خواهد شد، گفت: تولیدات داخل به راحتی می توانند تایرهای مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور را تامین کنند.
وی سپس از درخواست انجمن برای افزایش تعرفه واردات تایر خبر داد و گفت: این موضوع هنوز نهایی نشده اما احتمالا در اصلاحیه کتاب قوانین تعرفه ای واردات و صادرات سال 94 لحاظ خواهد شد.
ستوده بر ضرورت تشویق سرمایه گذاران در صنعت تایر کشور تاکید کرد و افزود: برای تشویق سرمایه گذاران باید سود این صنعت از تورم کشور بیشتر باشد چرا که هم اکنون سود صنعت تایر در مقایسه با تورم در سطح پایین تری قرار دارد لذا سرمایه گذاری در آن بسیار کم است.
وی در ادامه درباره میزان تولیدات شرکت یزدتایر، گفت: این شرکت هم اکنون حدود 25 هزار و 500 تن تایر تولید می کند که تا سال آینده این به حدود 27 هزار و 500 تن افزایش خواهد یافت و تا پایان سال 94 میزان تولیدات یزد تایر به 30 هزار تن می رسد.
ستوده با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های به عمل آمده کارخانه شماره 2 این شرکت با ظرفیت 30 هزار تن در سال بزودی راه اندازی خواهد شد، افزود: در صورت احداث این کارخانه ظرفیت شرکت یزدتایر به حدود 60 هزار تن افزایش خواهد یافت.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر سپس نیاز کشور به تایر را سالانه حدود 330 هزار تن اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود 240 هزار تن در داخل تولید می شود که یزدتایر حدود 10 درصد تولید داخلی را تامین می کند که این میزان معادل 8 درصد مصرف داخل است.
وی با بیان اینکه مابقی نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، افزود: صنعت تایر کشور در افق1404 باید حدود 700 هزار تن تایر به بازار عرضه کند لذا ظرفیت تولید داخل باید به سه برابر افزایش پیدا کند و این مهم تنها از طریق راه اندازی کارخانه های جدید میسر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا