اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آخرین اخبار از آزمایش مواد و رابطه آن با کیفیت محصولات بسپاری

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر آزمایش مواد، چه به شکل دانه (pellet) یا فیلم بسپار، با استفاده از روش‌‌های مختلفی نظیر بازرسی با دوربین و تحلیل گرمایی کمک می‌کند تا کیفیت محصول افزایش یابد. در این مقاله جدیدترین اخبار از روش‌‌های آزمایش مواد آورده شده است.

کیفیت محصول در رانشگری (اکستروژن) پلاستیک حائز اهمیت است. لکه‌های سیاه در مواد اولیه ورودی یا نقص‌هایی مانند ژل روی فیلم رانشگری شده، هر دو ممکن است باعث شوند محصول دور انداخته یا بازگردانده شود. انواع روش‌‌ها، از بازرسی چشمی گرفته تا گرماسنجی، می‌توانند کمک کنند تا اطمینان حاصل شود کیفیت محصول به روشی کارآمد حفظ می‌‌شود.

به گفته گروه خدمات هواشناسی اطلس (AWSG) سامانه بازرسی و ارزیابی مجازی هوازدگی (با نام View) به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از چالش‌ها و هزینه‌های آزمایش در محل جلوگیری کنند. در عوض، مشتریان می‌توانند از راه دور اثرات هوازدگی روی نمونه‌ها را مشاهده کنند. به علاوه، کاربرپسندی View این امکان را می‌دهد تا ارزیابی‌ها دفعات بیشتری انجام شود.

با استفاده از نرم‌‌افزار همایش ویدئویی، مشتری برای مشاهده نمونه‌ها با وضوح بالا در محل با کارشناس AWSG  مجهز به عینک‌های تخصصی دوربین‌‌دار ارتباط برقرار می‌کند؛ سپس آن‌‌ها می‌توانند با استفاده از میکروسکوپ دیجیتالی  View روی جزئیات نواحی خاص موردنظر با بزرگ‌‌نمایی تا 60 برابر تمرکز کنند.

از ویژگی‌های این خدمات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: جلسات زنده برخط یا ویدئو/صوت ضبط شده، ویژگی‌های ضبط صفحه نمایش و تخته برای یادداشت نواحی خاص موردنظر و یک میکروسکوپ دیجیتال برای بزرگ‌‌نمایی هر نقص سطحی خاص. به گفته این شرکت، View در سه محل در آمریکا موجود است و در آینده به مراکز آزمون در اروپا نیز عرضه می‌‌شود.

 

یافتن عیب

شرکت OCS برای بازرسی، تجزیه و تحلیل و دسته‌‌بندی ژل‌ها و آلودگی‌ها، تعدادی سامانه عرضه کرده است. فناوری ویژه دوربین و نور همراه با استفاده از قطعات سخت‌‌افزاری و نرم‌‌افزاری با کارایی عالی به سامانه‌های OCS کمک می‌کند تا  اختلالات را در زمان واقعی تشخیص دهند. این اختلالات شامل ژل‌‌ها، لکه‌های سیاه یا علائم سوختگی است.

سامانه بازرسی وب  FSP600شرکت با فناوری MCE (ارزیابی چند کانالی) در حالت نور منعکس یا عبور کرده و نیز در کاربردهای میدان تاریک و روشن با استفاده از تنها یک دوربین امکان شناسایی را می‌دهد. این امر تشخیص همزمان نقص در شش کانال را ممکن می‌کند. برای مثال می‌توان از یک کانال برای انعکاس عیوب سطحی و از سه کانال برای انتقال (قرمز، سبز و آبی) به منظور یافتن و دسته‌‌بندی بهتر عیوب استفاده کرد.

می‌توان جهت ایجاد ارزش بیشتر برای کاربر، نرم‌‌افزار OCS را در سامانه‌هایی مانند Ruby (از شرکت Windmoeller & Hoelscher) ادغام کرد. قابلیت ردیابی در فراورش پلاستیک بسیار مهم است. برای تولیدکنندگان فیلم، غلتک‌های فیلم می‌توانند بدون نیاز به تعامل کاربر به وسیله سامانه قفل شوند. زیرا نرم‌افزار تحلیلگر OCS برای کنترل طولانی مدت فرایند از پارامترهای ماده، مواد اولیه و فرایند مرتبط با کیفیت/ درجه فیلم استفاده می‌کند. این امر باعث کاهش مقادیر رد شده و صرفه‌‌جویی در وقت و هزینه می‌شود.

 

عملکرد گرمایی

هم‌‌چنین شرکت Hitachi High-Tech Analytical Science روی به‌روزرسانی ابزارهای نرم‌افزاری مربوط به تجهیزات تحلیل گرمایی کار می‌کند. به گفته مدیر محصولات تحلیل گرمایی این شرکت، بسیاری از تولیدکنندگان مواد بسپاری به دنبال راه‌هایی برای بهبود قابلیت ردیابی، جلوگیری از خطای انسانی و افزایش اثربخشی هستند.

وی اظهار داشت که گزینه‌های نرم‌افزاری مانند به‌روزرسانی اخیر نرم‌افزار ورودی/خروجی شرکت، از طریق تحلیل خودکار، کارایی جریان‌‌کار (workflow) را بهبود می‌بخشد. این امر به کاربران نهایی این امکان را می‌دهد تا برای دسترسی به اطلاعات نمونه، تنظیمات روش و روش تجزیه و تحلیل یک رمزینه (بارکد) را بخوانند (شکل 1). هنگامی که با نمونه‌بردار خودکار استفاده می‌شود، همه چیز از ورود اطلاعات نمونه گرفته تا صدور نتایج خودکار می‌شود که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

 

برگردان: الهام خودکار

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شمار 248 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا