اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آخرین پیشرفت‌‌ها در لوله‌‌های تحت‌‌فشار

بسپار/ایران پلیمر لوله‌‌های پلاستیکی معمولا برای تامین خدمات تاسیساتی-خدمات شهری (utility services) مانند آب‌‌رسانی و گازرسانی استفاده می‌‌شوند؛ بنابراین باید قادر باشند به‌‌راحتی در برابر فشارهای جریان آب و گاز که به خانه‌‌های مردم فرستاده می‌‌شود، مقاومت کنند. در این مقاله، جدیدترین پیشرفت‌‌ها در این حوزه آورده شده است.
——————-
بیشتر سامانه زیرساخت برای ارایه خدماتی مانند گازرسانی و آب آشامیدنی به خانه‌‌ها تحت‌‌فشار می‌‌باشد، به‌‌ این معنی که لوله‌‌های مورد استفاده باید فشار متوسط تا زیاد را تحمل کنند.
لوله پلاستیکی شرکت Agru به اتصال سامانه‌‌های تامین دو شهرداری همسایه در کشور اتریش کمک کرده است.
پس از حفاری یک تونل (tunnel) کوچک در زیر رودخانه دانوب، این لوله برای انتقال آب آشامیدنی، گرمای طبیعی، اینترنت، جریان برق و گاز نصب شد. شرکت تامین‌‌کننده انرژی EVN حدود 10 میلیون یورو در این تونل 460 متری که دارای مقطع 2 متری است سرمایه‌گذاری کرد.
این تونل که توسط لوله‌‌گذاری با جک یا لوله‌‌رانی (pipe jacking، در این روش تونل‌‌سازی هم‌‌زمان با حفاری پیشانی کار تونل، با اعمال نیروهای افقی بر لوله‌‌های فولادی یا بتنی آن‌‌ها را به جلو می‌‌رانند و برای این منظور از جک‌‌های هیدرولیکی قوی استفاده می‌‌کنند. حفاری پیشانی کار نیز توسط دست یا دستگاه انجام می‌‌گیرد. مقاوم ‌‌‌‌بودن سازه، تامین پوشش ضدآب، وجود اتصالات کمتر در سامانه نگهداری، انعطاف‌‌پذیری سامانه، کاهش خطر نشست زمین، عدم نیاز به نگهداری دایمی از جمله مزایای این روش هستند، مترجم) ساخته شده است، شامل خط انشعاب گاز طبیعی پرفشار Korneuburg Klosterneuburg ساخته‌‌شده از فولاد و دو لوله آب آشامیدنی Agruline از جنس پلی‌‌اتیلن مقاوم در برابر ترک‌‌خوردگی (PE 100-RC) با قطر بیرونی (OD) 560 میلی‌‌متر و فشار کاری 16 بار می‌‌باشد.
شرکت Agru بیش از 1000 متر لوله را همراه با اتصالات تامین کرد. برای احتیاط، دو لوله گرمایش موضعی و یک لوله گاز پرفشار- فشار قوی جایگزین از جنس فولاد و هم‌‌چنین 16 لوله محافظ کابل از جنس پلاستیک برای جریان برق و فیبرهای نوری(optical fibre) نصب شد.
به‌‌طور کلی، شرکت Agru در مجموع 2880 متر لوله و اتصالات PE 100-RC با قطر بیرونی 160 میلی‌‌متر و SDR 21 (نسبت ابعادی استاندارد که نسبت قطر اسمی به ضخامت اسمی در لوله می‌‌باشد، مترجم) برای لوله‌‌های محافظ کابل تامین کرد.
لوله‌‌های آب‌‌آشامیدنی، گرمای طبیعی و اینترنت، جوش داده شدند؛ روی یک سازه حامل (carriage) به محل پروژه آورده شدند و از طریق یک سامانه ریلی به داخل لوله تونل کشیده شدند. شرکت Agru میله‌‌های لوله‌‌ای شکل بسیار بلند 18 متری از جنس PE 100-RC و قطر بیرونی 560 میلی‌‌متر را نیز تامین کرد که چالش جوشکاری را کاهش داد. در نواحی اتصال از آستینه‌‌های (sleeve) پیچه (coil) گرمایشی ساخته‌‌شده به‌‌صورت مکانیکی استفاده شد. سپس تونل در دو انتها آب‌‌بندی و با آب پر شد و لوله‌‌ها از نظر نقص‌‌های احتمالی بررسی شدند.
نماینده شرکت EVN گفت، پس از یک جمع‌‌بندی مثبت از بازرسی‌‌ها، تونل با یک تعلیقه (suspension) بتنی پر شد و به‌‌طور دایمی و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری آب‌‌بندی شد.

تصفیه‌‌خانه آب
انجمن OOWV (Oldenburgisch-OstfriesischeWasserverband، انجمنی از نواحی، شهرها و شهرداری‌‌ها در شمال‌‌غربی Lower Saxony در کشور آلمان است که وظیفه تامین آب آشامیدنی مصرف‌‌کنندگان در منطقه این انجمن و تمیزکردن فاضلاب را بر عهده دارد. این انجمن طبق قانون انجمن آب، یک شرکت پیرو قوانین عمومی بدون قصد کسب سود است، مترجم) به‌‌روشی مشابه برای تامین منابع آب برای جمعیت محلی خود در کشور آلمان درحال ساخت یک خط لوله جدید انتقال آب آشامیدنی است.
برخی از قسمت‌‌ها در زیر چند جاده و پهنه‌‌آبی (waterbody) از طریق نصب بدون ترانشه (trenchless) با استفاده از حفاری جهت‌‌دار افقی (HDD) (حفاري جهت‌‌دار نوعي از حفاري است که در آن مسير حفاری بر اساس نقشه‌‌اي معين و از پيش طراحي‌‌شده، براي رسيدن به ناحيه هدف از حالت عمودي و مایل به حالت افقی تغییر می‌‌یابد. حفاری جهت‌‌دار افقی هوشمند جهت عبور لوله‌‌های نفت و گاز، پتروشیمی، آب، کابل‌‌های تار نوری، برق‌‌ فشار قوی از زیر رودخانه‌‌ها، مناطق شهری، عبور از عرض و طول بزرگ‌‌راه‌‌ها و غیره استفاده می‌‌شود، مترجم) و با لوله لایه محافظ SLM 3.0 شرکتEgeplast نصب می‌‌شوند. طول این خط لوله بیش از 120000 فوت است و حدود 60 میلیون یورو هزینه خواهد داشت. این خط لوله انتقال تکمیلی، برای حفاظت از تامین آب عمومی جمعیت منطقه و بهبود توزیع مقادیر آب در شبکه تامین فعلی می‌‌باشد.
مدیر منطقه Friesland و رییس انجمن OOWV گفت که این منطقه روز به روز تشنه‌‌تر می‌‌شود.
این خط لوله یک تصفیه‌‌خانه آب را به یک نیروگاه ذخیره‌‌سازی پمپاژ متصل خواهد کرد. ساخت و ساز با چند سال برنامه‌‌ریزی انجام شد. مرحله اول ساخت شامل حدود 16 کیلومتر لولهEgelen 710 میلی‌‌متری می‌‌باشد.
برای حدود 2 کیلومتر، سامانه لوله لایه محافظ SLM 3.0 استفاده خواهد شد و با استفاده از HDD نصب خواهد گردید. از این روش برای حفظ برخی پرچین‌‌های (hedgerow) تاریخی در مسیر لوله و یا به منظور عبور از زیر جاده‌‌ها و آب استفاده می‌‌شود.
همکاری بین مدیریت پروژه Arge و Egeplast امکان تولید به‌‌موقع و تحویل بهینه حمل و نقل به محل ساخت و ساز و هم‌‌چنین استفاده بهینه از ظرفیت‌‌های انبارش محدود در محل را فراهم می‌‌کند. دو مرحله بعدی ساخت و ساز به دنبال مرحله اول با تکمیل و راه‌‌اندازی خط لوله برای سال 2024 برنامه‌‌ریزی شده است.

کانون هیدروژنی
شرکت Strohm برنده قراردادی از Econnect برای ارایه بیش از 11 کیلومتر لوله از چندسازه گرمانرم (TCP) برای پایانه گاز سبز TES Wilhelmshaven در کشور آلمان شده است (شکل 1). هدف این پروژه تامین انرژی پاک در قالب هیدروژن سبز، گاز سبز و برق سبز است.

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 252 ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا