اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آخرین پیشرفت ها و نوآوری ها در تولید لوله‌‌های خرطومی

بسپار/ایران پلیمر پیشرفت‌های دستگاه‌‌های تولید لوله خرطومی (corrugator)؛ شامل انواعی که لوله را با سرعت‌‌های بیشتر یا در اندازه‌‌های بزرگ‌‌تر تولید می‌‌کنند و سامانه‌‌های بازرسی جدیدی که کیفیت محصولات نهایی را ارزیابی می‌‌کنند، می‌‌باشد. در این مقاله جدیدترین خبرها از این پیشرفت‌‌ها آورده شده است.

لوله خرطومی یکی از اجزای اصلی بسیاری از پروژه‌‌های زیرساختی به ویژه در کاربردهای زه‌‌کشی (drainage) است. در یکی از نمونه‌های اخیر، لوله شرکت آمریکایی ADS در یک سامانه کنترل آب بارندگی-سیلاب (stormwater) زیرزمینی استفاده شد.
تاسیسات انبار جدیدی در ایالت پنسیلوانیا به میزان زیادی محل انبارش در زیر محوطه‌های بارگیری و محل توقفگاه (parking) پیشنهادی نیاز داشت. ساخت و ساز شامل پنج بستر (bed) نگهداشت (retention) بزرگ بود که در آن از بیش از 17 مایل لوله‌‌های خرطومی N-12 با قطر بزرگ و از جنس پلی‌‌اتیلن پرچگالی (HDPE) شرکت ADS، به‌‌اضافه اتصالات، واشرها (gasket) و سایر قطعات استفاده شد.
به دلیل مکان‌‌شناسی (topology) کارست (karst، ناحیه‌‌ای است که از سنگ‌‌های آهکی پر سوراخ و شکاف‌‌های ژرف پوشیده شده است و جوی‌‌ها و غارهای زیرزمینی دارد. سطح آن کاملا خشک می‌‌باشد. در آن نوعی الگوی پستی و بلندی در اثر حل‌‌شدن در سنگ‌‌های قابل حل به ویژه سنگ آهک ایجاد می‌‌شود. فروچاله، غار و آبراهه‌‌های زیرزمینی از خصوصیات آن است، مترجم) محلی و یک منطقه غیرقابل‌‌نفوذ بزرگ در حدود 83 هکتار به سامانه زیرزمینی و ضدآب (watertight) نیاز بود.
این پروژه سال 2022 توسط بخش زه‌‌کشی موسسه لوله‌‌های پلاستیکی (PPI) به‌‌عنوان پروژه سال نام‌‌گذاری شد.
پیمانکار ابتدا لوله‌‌هایی از جنس مواد دیگری از جمله لوله فلزی خرطومی را در نظر گرفت. با این حال، با وجود این‌‌که آن لوله می‌توانست تا عمق 22 فوتی دفن شود، لوله ADS با قطر 36 تا60 اینچ عمدتا به دلیل عمر طولانی آن انتخاب شد.
شرکت ADS می‌‌گوید، لوله HDPE دوجداره N-12 دارای یک دیواره داخلی صاف می‌‌باشد که جریان هیدرولیکی بهینه را امکان‌‌پذیر می‌‌کند و استحکام ساختاری آن به علت شکل خرطومی دیواره بیرونی است؛ می‌‌تواند بارهای زنده H-25 (یک کامیون H20 فقط یک محور یدک‌‌کش (trailer) دارد و بار کلی آن 40.000 پوند است. یک کامیون سری H25 یا HS25 تقریبا مشابه آن خواهد بود، به جز این‌‌که محور محرک 10.000 پوند و محور(های) زیر بارکش هر کدام 40.000 پوند خواهد بود، مترجم) را با 12 اینچ پوشش حداقل نسبت به اغلب لوله‌‌ها با قطرهای دیگر تحمل کند. شاخه‌‌های لوله‌‌ها با استفاده از اتصال مادگی (bell) یکپارچه و ضدآب لوله با اتصال نری (spigot) آن با یک واشر نصب‌‌شده در کارخانه به یکدیگر متصل می‌‌شوند.
مدیر مهندسی در بخش زه‌‌کشی PPI گفت، این لوله یک محصول زیست‌‌پایدار (sustainable) است که از روان‌‌آب (runoff) مراقبت می‌‌کند و از پلاستیک بازیافت‌‌شده در تولید لوله HDPE استفاده می‌‌کند. لوله HDPE خرطومی کمترین بار-مسئولیت زیست‌‌محیطی را در مقایسه با سایر لوله‌‌های معمول برای زه‌‌کشی سیلاب و کاربردهای مجراهای آب‌‌رو (culvert) دارد.

مدیریت آب
شرکت آلمانی Leier که تولیدکننده مصالح ساختمانی است، اخیرا یک بخش الحاقی برای کارخانه بتن خود واقع در بخش Styria کشور اتریش ساخته است که شامل اضافه‌‌کردن یک سامانه مدیریت آب باران می‌‌باشد.
شرکت پیمانکار Unger Stahlbau برای آماده‌‌شدن در زمان بارندگی شدید و جمع‌‌آوری و سپس رهاسازی آب به روش کنترل‌‌شده، با استفاده از محصولات شرکت Pipelife، یک سامانه لوله نگهداشت (retention) (مقدار آب بارش که به عنوان روان‌‌آب فرار نکرده یا توسط تبخیر از دست نرفته است. اختلاف بین بارش کل و روان‌‌آب کل روی یک ناحیه زه‌‌کشی را می‌‌گویند، مترجم) سیلاب 150 مترمکعبی را برنامه‌‌ریزی و طراحی کرد (شکل1). سامانه انبارش فاضلاب Pipelife از لوله‌‌های با قطر بزرگ به همراه اتصالات اضافی تشکیل شده است. در صورت لزوم با توجه به شرایط و مقررات محلی می‌‌توان لوازم جانبی خاصی مانند درون‌‌روها (inlet) و برون‌‌روها (outlet) را نیز تهیه کرد.

هسته اصلی سامانه، لوله‌‌های SL با قطر بزرگ این شرکت است. لوله‌‌های فشاررو (push-fit) از پیش‌‌ساخته‌‌شده نصب می‌‌شوند.
برای این پروژه، 120متر لوله 800 میلی‌‌متری با سفتی حلقه‌‌ای اسمی 8 (SN8) (با واحد کیلونیوتن بر مترمربع) برای ساخت انبارش فاضلاب استفاده شد. خط تامین با 120 متر لوله با قطر 500 میلی‌‌متر ساخته شده است.
در بارندگی شدید، باران و آب سطحی با استفاده از لوله‌‌های فاضلابی SN4 از جنس پلی‌‌وینیل‌‌کلرید (PVC) به محل انبارش فاضلاب انتقال داده می‌‌شود. سپس آب جمع‌‌آوری‌‌شده، به‌‌طور موقت ذخیره می‌‌شود و به دو حوضچه چاه جذبی (soakaway) (نوعی زه‌‌کش به صورت گودالی مملو از مواد جاذب یا مخزنی تعبیه‌‌شده در زیر سطح زمین برای انتقال آب‌‌های سطحی به لایه‌‌های زیرین خاک می‌‌باشد، مترجم) وارد می‌‌شود.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره257 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا