اخباراخبار ویژهاقتصاد و مدیریت

اختصاصی بسپار/ آیا تصمیمات مالی با احساسات هدایت می شود؟

بسپار/ ایران پلیمر اگر چه نقش غیر عقلانی در انتخاب های تجاری به طور گسترده ای در مقالات مورد بحث قرار گرفته است، احساسات فردی تصادفی نادیده گرفته می شود. عوامل توضیحی عاطفی و گزینه های تجاری را در نمونه ای از عوامل غیر حرفه ای که موقعیت های مالی مجازی را برای بازرگانان مدیریت می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم. با استفاده از مجموعه ای نظرسنجی های روزانه در طی یک دوره پنج هفته ای و همچنین بررسی های مقدماتی موجود، اندازه گیری های مربوط به تأثیرات هسته و عواطف اصلی و آنهایی که مربوط به انتخاب های مالی هستند را ایجاد کرده است. هدف ما تست این است که آیا تصمیم گیری برای خرید یا فروش دارایی های مالی، تحت تأثیر وضعیت های عاطفی افراد با توجه به خوشه های جنسیتی- قرار می گیرد. تمرکز بر احساسات تصادفی، تشخیص اینکه چگونه احساسات مثبت به دلیل فعالیت جنسی ممکن است انتخاب های مالی را تغییر دهد، می باشد. یافته های ما نشان می دهد که این عوامل به صورت نادرستی خلق و خوی خوب آنها را به دیدگاه های مثبت اقتصادی نسبت می دهد نه به احساسات مثبت.

کلیمات کلیدی: انتظارات مالی، مالیه رفتاری، جنس و جنسیت، تجارت، فروش کوتاه، تأثیر هسته ای

 

1- مقدمه

عقلانیت در رفتار تصمیم گیری اقتصادی و مالی فردی، ستونی از جریان های مختلف مقالات است. وضعیت عاطفی، محدودیت مهمی در توانایی افراد برای توجیه کاملاً عقلانی و رسیدگی به انتخاب های پیچیده است. نمی دانیم که آیا Mae West زمانی که اعلام کرد که «روابط جنسی در حرکت احساس است» درست بود، اما روابط جنسی قطعاً می تواند بر احساسات مردم و در نتیجه بر فرایند تصمیم گیری آنها تأثیر گذار باشد. هدف ما در این مقاله شناسایی این است که چگونه احساسات ممکن است انتخاب هعی معاملاتی مالی را تغییر دهد، به ویژه اگر موقعیت های بلند/کوتاه بتواند به فعالیت های جنسی با توجه به خوشه های جنسیتی نیز وابسته باشد.

مقالات سنتی مالی فرض می کند که افراد، عامل های عقلانی هستند که عملکرد مطلوب را بدون در نظر گرفتن وضعیت احساسی و تجربه قبلی به حداکثر می رساند. قضیه کاربردی مورد انتظار فرض می کند که افراد پیشنهادهای متناوب را بر اساس سودمندی هر پیشنهاد و احتمال اینکه آنها به انتخاب های مختلف اختصاص می یابند، انتخاب می کنند. Kahneman و Tversky (1979) نقش نگرش ها، احساسات و به طور کلی تعصبات رفتاری در تصمیم گیری سرمایه گذاران را در نظر گرفتند. شیوه ای که چشم انداز های مربوط به اولویت های عوامل تأثیر گذار را ارایه می دهد. فرایند تصمیم گیری شامل یک مرحله ویرایش، هنگامی که این چشم اندازهای کدگذاری شده و دسته بندی می شوند و مسایل پیچیده به زیر مسایل ساده تر شکسته می شوند و یک مرحله ارزیابی زماین که این چشم اندازها با بالاترین ارزش انتخاب می شوند، است. زیرا ویرایش می تواند منجر به نمایش های مختلف شود، تصمیم گری می تواند بر این اساس تغییر کند. قالب بندی بر اساس حسابرداری ذهنی است زیرا شیوه ای است که در آن یک مسأله به صورت ذاتی تفسیر می شود.

اخیراً روانشناسان بررسی کرده اند که چگونه عواطف و احساسات بر تصمیم گیری انتخاب های مالی و درک خطرات و پاداش ها تأثیر می گذارد. بر اساس این فرضیه از مقالات، تصمیمات مالی به جای محاسبات منطقی توسط احساسات مغلوب می شوند؛ بنباراین، احساسات باید برای فرایند تصمیم گیری مورد توجه قرار گیرد. Damasio (1994) نشان می دهد که چگونه انتخاب ها می توانند برای افرادی که استفاده از بخش عاطفی مغز خود را از دست داده اند، به شدت دشوار است. Thaler (1993) ثابت می کند که نیروهای روانی در تعیین قیمت دارایی نقش دارند. Breitmayer و Pelster (2018) نشان می دهند که چگونه عواطف در مدل های قیمت گذاری سهام مربوطه تأثیر گذار است و به عنوان یک عامل اضافی در مدل های قیمت گذاری دارایی مطلوب می باشد.

Forgas (1995) نشان می دهد که محسبات مورد نیاز برای تصمیم گیری های مربوط به سرمایه گذاری معمولاً پیچیده، انتزاعی و خطرساز می باشد که این ویژگی هایی هستند که باعث می شود افراد به هنگام تصمیم گیری بیشتر به احساسات خود تکیه کنند. همچنین احساسات برای توضیح بحران های مالی (Tuckett and Taffler, 2008) و درک تصمیمات تجار مورد استفاده قرار می گیرد. Biais و همکاران (2005) از یک روش تجربی برگرفته از مقاله Plott و Sunder (1988) برای تست فرضیه ای که متغیرهای روانشناختی بر رفتار تجار تأثیر می گذارند، استفاده می کنند و نشان می دهند که کالیبراسیون نادرست کاهش یافته و نظارت بر خود، عملکرد تجاری را افزایش می دهد. تأثیر متغیرهای روانشناختی برای مردان قابل توجه است اما برای زنان اینطور نیست. Lepori (2016) نشان می دهد که تغییرات خلق و خوی ناشی از آلودگی هوا بر بازده بازار تأثیر می گذارد.

در این مقاله، نتایجی از یک رویکرد تجربی طراحی شده برای توضیح تعاملات بین زندگی عاطفی و انتخاب های مالی را ارایه می دهیم. به ویژه، هدف ما این است که آزمایش کنیم که آیا تصمیم به خرید یا فروش دارایی های مالی تحت تأثیر وضعیت احساسی افراد قرار می گیرد، برای انجام این کار چارچوب هایی وجود دارد که عوامل اصلی توضیح احساسات را توصیف می کند. به ویژه، آنها به طور نادرست خلق و خوی خود را به دیدگاه های مثبت اقتصادی به جای احساسات مثبت نسبت می دهند.

این مقاله به صورت زیر سازماندهی شده است. در بخش 2، مقالات مربوط به رابطه بین رفتار و احساسات سرمایه گذار را مورد بررسی قرار می دهیم. بخش 3، طراحی تجربی را ارایه می دهد. فرایند انتخاب شرکت کنندگان را توصیف می کنیم، داده هایی که با استفاده از پرسشنامه ها، قواعد و روش بازی جمع آوری کرده ایم که برای تخمین مدل ها به کار می بریم. در بخش 4، نتایج را ارایه داده و مورد بحث قرار می دهیم. بخش 5، نتیجه گیری مقاله را نشان می دهد.

2- رفتار سرمایه گذار و انتخاب های مالی

دانشمندان روانشناس بر این باورند که تصمیم گیری از طریق احساسات هدایت می شود نه عقلانیت (Lerner et al, 2015). بدنه مقالات تجربی، رابطه بین بازده بازار سهام و پراکسی های مربوط به احساسات (به عنوان مثال، آب و هوا، آلودگی هوا و رویدادهای ورزشی) را برای رسیدن به نتایج ترکیبی را مورد بررسی قرار می دهد. Saunders (1993) و Hirshleifer و Shumway (2003) دریافتند که یک خالت مثبت در ارتباط با آب و هوای خوب منجر به بازده مثبت در سهام می شود. Kaustia و Rantapuska (2016) دریافتند که مقدار کمی از بازدهای تجاری روزانه ممکن است با متغیرهای خلق و خوی مرتبط با آب و هوا توضیح داده شود (Kamstra, Kramer and Levi, 2003). طوفان های ژئو مغناطیسی، مارحل کامل ماه همراه با حالت افسردگی، بازده پایین تر در بازارهای مالی را توضیح می دهد (Krivelyova and Robotti, 2003, Yuan Zheng and Zhu, 2006). Lepori (2016) نشان می دهد که آلودگی هوا موجب تغییرات خلق و خوی در عملیات تجار در محدوده بازار می شود که بر انتخاب های مالی تأثیر می گذارد. Edmans و همکاران (2007) دریافتند که بازده سهام هنگامی که تیم های فوتبال داخلی کشور از مسابقات مهم حذف می شوند، افت می کند.  Lepori  (2015) نشان می دهد یک حالت احساسی مثبت ناشی از تماشای یک فیلم کمدی منجر به کاهش تقاضا برای دارایی های مالی خطرناک می شود. انتقاد از این مقاله تجربی این است که رابطه بین بازده مالی بازار و احساسات از طریق پروکسی ها (به عنوان مثال، آب و هوا، یا رویدادهای ورزشی) مورد بررسی قرار می گیرد.

جریان دوم مقالات به طور مستقیم، حالت احساسی سرمایه گذاران را بررسی می کند. رابطه بین احساسات و تصمیمات مالی را با مقایسه انتخاب های مالی برای احساسات اندازه گیری شده توسط لیستی از صفات در شبکه تأثیر مورد آزمایش قرار دادیم (Russell, 1980, 2003; Yik, Russell and Steiger, 2011). Au و همکاران (2003)، تأثیر عواطف بر تجرات خارجی را تحلیل می کند. انها دریافتند که تجار در یک حالت خلق و خوی خوب عملکرد تجاری پایین تری نسبت به کسانی که خلق و خوی بد دارند. این به این دلیل است که تجار با خلق و خوی بد در تصمیمات خود دقیق هستند و در تجارت خود به صورت محافظه کارانه عمل می کنند. Kuhnen و Knutson (2011) دریافتند که حالت های احساسی مثبت مانند هیجان سبب می شود که افراد در معرض خطر قرار بگیرند و در توانایی خود برای ارزیابی گزینه های سرمایه گذاری اعتماد به نفس داشته باشند، در حالی که احساسات منفی مانند اضطراب تأثیرات متقابل دارد. نتایج انتخاب های گذشته ممکن است احساسات را تغییر دهد و بنابراین، بر تصمیمات مالی آینده تأثیر گذار باشد.

ما از مقاله Russell (2011) پیروی می کنیم، جایی که بلوک های ساختاری احساسات، تأثیر هسته ای (مرکزی-اصلی) بر تصمیم گیری دارد، یک حالت عصبی فیزیولوژیکی است که به طور آگاهانه به عنوان ساده ترین احساس خام بدیهی (غیر انعکاسی) در حالات و احساسات در دسترس است (ص.148). تأثیر هسته برای یک شی خاص ضروری نیست و یک احساس واحد و بخشی از چیزی است که معمولاً یک حالت خلقث و خوی می نامیم (). تأثیر هسته جزیی از قسمت های عاطفی گسسته است اما نه همه آنها (). در مقاله ما، با پیروی از مقاله Russell (2003)، تأثیر هسته در یک سیستم ابعادی مشخص شده با دو بعد تعریف شده است: «لدت- ناراحتی» و «فعالسازی- عدم فعالسازی» (شکل 1).

 

مترجم: دکترحمیدرضا یوسفی

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 245 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا