اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آینده ی فلوئوروپلیمرها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر فلوئورو پلیمر یکی از پلیمرهای آلی است که در ساختار آن اتم های فلوئور وجود دارند. فلوئوروپلیمرها هم به صورت مایع و هم جامد وجود دارند ولی فلوئوروالاستومرهای جدید توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.

در کنار فلوئوروپلیمرها، که به دلیل حضور پیوندهای کربن-فلوئور پایداری زیادی از خود نشان می دهند، می توان از اتم های دیگر مانند سولفور و یا کلر نیز استفاده کرد که در این صورت قابلیت های الکتریکی و فیزیکی دیگری نیز ایجاد می شود.

از نقطه نظر مکانیکی، فلوئوروپلیمرها ترموست و یا در بیشتر موارد ترموپلاست هستند. این پلیمرها می توانند به صورت هوموپلیمر، کوپلیمر، تری پلیمر و یا کامپوزیت باشند و به صورت کریستالی و آمورف وجود دارند. اصلاح فیزیکی و یا شیمیایی سطح می تواند تا حد زیادی ویژگی های این مواد را تغییر دهد. با استفاده از این تغییرات می توان شرایط را برای کاربرد این مواد در قطعات الکترونی و نوری متفاوتی ایجاد کرد. همچنین از این مواد در ابرخازن ها، باتری ها و سلول های سوختی نیز استفاده می شود.

فلوئوروپلیمرها، نوع خاصی از پلیمرها هستند که کمتر از 4% از کل بزرگ مولکول ها را تشکیل می دهند. موسسه ی تحقیقات تجاری IDTechEx بیان کرده است که تا سال 2022 تولید این مواد به حدود 405 هزار تن برسد. همچنان تولید PTFE از مجموعه ی این پلیمرها غالب است ولی PVDF و FEP رشد بیشتری خواهند داشت. این موضوع به این دلیل است که کاربردهای مهندسی الکترونیک رو به افزایش است. برای مثال این مواد در طراحی تجهیزات نسل پنجم ارتباطات و همچنین رادارهای خودگردان و سدهای حرارتی کاربرد زیادی دارند. همچنین در سال 2020 توجه زیادی به نسل ششم ارتباطات شده است. همچنین شرکت سامسونگ بیان کرده است که تا سال 2030 نسل جدید گوشی های همراه را به بازار عرضه خواهد کرد. در بیشتر این تجهیزات از فلوئوروپلیمرها استفاده می شود.

با این وجود، فلوئوروپلیمرها با چالش هایی نیز روبرو هستند. اگر این مواد در اثر استفاده ی نادرست و یا قرارگیری در جای نامناسب گرم شوند گاز سمی از خود ساطع می کنند. با این وجود با وجود ویزگی های مثبت این پلیمرها، تصویر بهتری از آن ها ایجاد شده است. ثبات خواص، عدم تولید گازهای سمی، مقاومت شیمیایی و الکتریکی از جمله ویژگی های مثبت این پلیمرها به شمار می رود. انتظار می رود این پلیمرها کاربردهای گسترده تری در حوزه ی پزشکی، وسایل نقیله ی برقی، باتری های لیتیومی و سلول های سوختی پیدا کند. همچنین با گسترش روش های لایه نشانی مانند RF Sputtering و یا چاپ سه بعدی، استفاده از این پلیمرها گستره ی بیشتری را پیدا می کند. در سال 2020 فرمولاسیون های متفاوتی از این مواد مانند کامپوزیت های فلوئوروپلیمر حاوی الیاف شیشه ویا سرامیک و یا انواع زیست تخریب پذیر و بازیافت شدنی این مواد نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا