اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/آ میزه‌‌های پلاستیکی بازیافتی، بازاری رو به رشد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر آمیزه‌‌های رو به رشد حاوی درصد بیشتر مواد بازیافتی اکنون برای قالب‌‌سازهای تزریقی و سایر فرایندکارها به منظور کمک به دست‌‌یابی به اهداف زیست‌‌پایداری ارایه شده است. در این مقاله، جدیدترین محصولات حاوی مواد بازیافتی آورده شده است.
—————
تولیدکنندگان آمیزه‌‌های پلاستیکی در راستای چالش‌‌های اقتصاد چرخشی، در حال رشد و توسعه مواد جدیدی هستند که از نسبت‌‌های بیشتر پلاستیک‌‌های پسا‌‌مصرفی (post-consumer) و پسا‌‌صنعتی (post-industrial) استفاده می‌‌کنند. ضمن این‌‌که اهداف زیست‌‌پایداری را برآورده می‌‌کنند، این آمیزه‌‌ها از نظر خواص مکانیکی می‌‌توانند با مواد نو مطابقت داشته باشند. نهادهای صنعتی در حال ارایه پشتیبانی و ابزارها برای کمک به تبدیل‌‌گرها جهت تبدیل مواد بازیافتی هستند، در حالی که صاحبان نام‌‌های تجاری و کاربران نهایی هم‌‌چنان برای دست‌‌یابی به اهداف زیست‌‌پایداری خود، به ایجاد تغییرات ادامه می‌‌دهند.
انجمن تبدیل‌‌گرهای پلاستیک اروپا (EuPC)، در توسعه ابزاری برای نظارت بر استفاده از پلاستیک‌‌های بازیافت شده توسط تبدیل‌‌گرها در اروپا، با گروه Circularise Plastics- تشکیل شده ازCovestro ، Domo Chemicals و Circularise- همکاری کرده است. در چارچوب راهبرد پلاستیک‌‌های اتحادیه اروپا، کارگروه اروپا تعهدی را برای افزایش استفاده از محتوای بازیافتی به 10 میلیون تن تا سال 2025 آغاز کرده است. برای رسیدگی به این قضیه، گروه Circularise Plastics یک استاندارد باز (نوعی استاندارد است که در دسترس عموم مردم است و بر رعایت حقوق مختلفی در استفاده از آن تاکید شده است، مترجم) برای زیست‌‌پایداری و شفافیت بر اساس فناوری بلاک‌‌چین (blockchain، نوعی سامانه ثبت اطلاعات و گزارش) و تصدیق بدون تبادل دانش (zero-knowledge proof، زمانی که برای گرفتن تصدیق، طرف درخواست¬کننده بتواند بدون افشای اطلاعات اضافی تصدیق را دریافت کند، مترجم) راه‌‌اندازی کرد.
انجمن EuPC ابزاری را برای گرد‌‌آوری استفاده مواد بازیافتی توسط تبدیل‌‌گرها بر اساس تولید آن‌‌ها ایجاد کرد. این ابزار MORE، (نظارت بر مواد بازیافتی‌‌ اروپا)، نامیده شده است. ابزار MORE برای اطمینان از گردآوری داده‌‌های ثابت و سازگار طراحی شده است که به واسطه یک رویکرد مشترک، در مورد مصرف مواد بازیافتی توسط تبدیل‌‌گرهایی که ارزیابی‌‌های موجود در MORE را تامین می‌‌کنند، حاصل می‌‌شود. حجم گزارش شده در MORE هر ماه به‌‌طور پیوسته در حال رشد است و شرکت‌‌های جدید تبدیل‌‌گر پلاستیک در سال‌‌های آینده به این سامانه خواهند پیوست.
بنیان‌‌گذار Circularise، اظهار داشت با توسعه سکویMORE ، انجمن EuPC بر اهمیت ایجاد زیرساختی کارآمد برای نظارت بر جریان داده‌‌ها در رابطه با مصرف پلاستیک‌‌های بازیافت‌‌شده تاکید کرد. شرکت Circularise با فناوری خود از توسعه این ابزار حمایت می‌‌کند و چشم به راه این همکاری است.
راهبرد EuPC با هدف اصلی Circularise هم‌‌راستا است تا شفافیت جریان مواد و همچنین محافظت از محرمانه ‌‌بودن داده‌‌ها را قادر سازد. به عنوان بخشی از هدف گسترده این همکاری، هدف آسان‌‌سازی توسعه یک پایگاه رقمی (digital) برای نظارت بر میزان فعالیت‌‌های بازیافت پلاستیک در اروپا و آزمایش نحوه استفاده از استاندارد باز برای زیست‌‌پایداری و شفافیت می‌‌تواند استفاده شود.
با ظهور فناوری‌‌های جدیدی، هم‌‌چون بلاک‌‌چین، آن‌‌ها در سامانه نظارت MORE گنجانده ‌‌شده‌‌اند تا از آینده¬مانی (future-proof، روند پیش‌‌بینی آینده و توسعه روش‌‌های به حداقل رساندن تاثیرات شوک‌‌ها و تنش‌‌های رویدادهای آینده است، مترجم) پایگاه MORE اطمینان حاصل شود.
از عناصر مهم یک دامنه گسترده برای ایجاد استانداردی برای صنعت: یک سامانه تبادل داده با منبع آزاد و امن برای زنجیره‌‌های ارزش جهانی با فعال ساختن قابلیت ردیابی مواد در طول چرخه زندگی در تمام زنجیره‌‌های ارزش و ذی¬نفعان (stakeholders) است.

برگردان: مهندس مریم شادمند
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  227 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا