اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ابتکار CETEC برای تجاری سازی فناوری بازیافت کامل تیغه توربین بادی کامپوزیت (چند سازه)

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر LM Wind power/Piet Simosen. ائتلافی از صنعت و رهبران دانشگاهی، فنآوری جدیدی را توسعه داده اند که آخرین گام در جهت امکان ایجاد چرخه بازیافت برای کامپوزیت های گرماسخت در ساخت تیغه های توربین بادی را ارائه می دهد.

برای اطمینان از تصویب این فناوری و پیشبرد اقتصاد این چرخه در سراسر صنعت باد، ابتکار جدیدی با عنوان CETEC (Circular Economy for Thermoset Epoxy Composites یا چرخه اقتصاد برای کامپوزیت های اپوکسی ترموست) ایجاد شده است.

ظرف سه سال، CETEC در تلاش است تا یک راه حل کامل و آماده با قابلیت کاربردی و صنعتی، مبتنی بر تجاری سازی فناوری جدید ارائه دهد.

بخشی از بودجه از طرف صندوق نوآوری دانمارک (IFD یا Innovation Fund Denmark واقع در Aarhus، دانمارک) تأمین می گردد . CETEC توسط Vestas (Aarhus)، رهبر راه حل های انرژی پایدار، و رهبران صنعتی و دانشگاهی از جمله شرکت Olin (Clayton، میشیگان، ایالات متحده)، تولید کننده اپوکسی، انستیتوی فناوری دانمارک (Danish Technological Institute یا DTI، Taastrup، دانمارک) و دانشگاه Aarhus (دانمارک) هدایت می شود.

این فناوری جدید توسط DreamWind، با ابتکاری نوآورانه که توسط همان شرکا هدایت می شود، توسعه یافته و شامل یک فرایند دو مرحله ای است. ابتدا کامپوزیت های ترموست به الیاف تقویت کننده و رزین (اپوکسی) تقسیم می شوند. سپس، طی یک فرآیند بازیافت شیمیایی جدید، عمده اپوکسی به اجزای پایه مشابه با مواد اولیه تجزیه می شود.

سپس این مواد می توانند مجدداً در ساخت تیغه های جدید توربین وارد شده و مسیر چرخه جدیدی برای رزین اپوکسی تشکیل دهند.

پروفسور دکتر Troels Skrydstrup، در دانشگاه Aarhus خاطرنشان می کند :

“بازیافت شیمیایی مواد بر اساس اپوکسی به شما امکان می دهد تا این زنجیره های پلیمری بسیار پایدار را به بلوک های سازنده مولکولی تبدیل کنید. این بلوک های ساختمانی به راحتی فرایند پذیربوده و می توانند برای تولید اپوکسی جدید مورد استفاده قرار بگیرند که کیفیتی مشابه مواد اصلی خواهد داشت. جلوگیری از از دست دادن پیچیدگی ارزشمند مولکولی به این ترتیب یک ایده بسیار مطلوب و یک گام مهم برای رسیدن به مواد پایدار است.”

طبق گفته شرکای طرح، توربین های بادی 85-90٪ قابل بازیافت هستند (به “تعریف چشم انداز برای تیغه های بادی در پایان عمر مفید خود” مراجعه کنید).

CETEC در تلاش است تا این شکاف بازیافت را از بین ببرد و یک گام قابل توجه به جلو را برای از بین بردن زباله ها در صنعت انرژی باد فراهم کند.

Allan Korsgaard Poulsen، رئیس پایداری و مواد پیشرفته (Sustainability and Advanced Materials) می گوید: “با افزایش تعهدات جهانی برای کاهش مستمر میزان ضایعات و زباله در آینده صنعت توربین های بادی و اطمینان از اینکه صنعت مزبور می تواند به طور پایدار به ان سو سمت بگیرد، برای تحقق هدف ما برای تولید توربین های با ضایعات و زباله صفر تا سال 2040، اجرایی شدن ابتکار Vestas، بسیار مهم است.”

“با بهره گیری از این پیشرفت جدید فن آوری در بازیافت شیمیایی رزین اپوکسی، پروژه CETEC یک نقطه عطف مهم در مسیر Vestas برای دستیابی به این هدف و ایجاد آینده ای است که دیگر به زباله دانی برای از بین بردن تیغه نیاز نیست. ویژگی اصلی مواد کامپوزیت ترکیب منحصر به فرد آنها از وزن کم و مقاومت بالا است. این امر با پیوند قوی دو ماده مختلف ( الیاف و رزین اپوکسی) تحقق می یابد. همین پیوند قوی همچنین ویژگی چالشی است که بازیافت این مواد را دشوار می کند. “

در پایان، راه حل و ابتکار CETEC قصد دارد تا کمبود فن آوری بازیافت موجود برای رزین های اپوکسی را برطرف کند.

این امر به نوبه خود امکان معرفی راه حل های جدید بازیافت به صنعت توربین های بادی را ایجاد می کند.

پتانسیل قابل توجهی برای جذب ارزش تجاری در این طرح گزارش شده است، به ویژه در بازارهایی که مقررات مربوط به مدیریت پسماند برای صنایع تولیدی در حال سخت گیری بیشتری است تا به یک برنامه پایداری گسترده تر تبدیل شود.

این روش و راه حل وقتی کاملاً توسعه یافت، ممکن است برروی سایر صنایع که در تولید به کامپوزیت گرماسخت متکی هستند، مانند خودرو و هواپیما نیز تأثیرگذار باشد.

Leif Ole Meyer، رئیس سرویس فنی و توسعه ( Technical Service and Development یا TS&D) در شرکت Olin می گوید: “Olin به عنوان پیشرو در تولید اپوکسی و تأمین کننده جهانی صنعت باد، مفتخر است که در زمینه این پروژه مهم، تخصص و فن آوری خود را ارائه دهد.”

“توسعه فناوری هایی که با ایجاد یک چرخه بازیافت، شکاف موجود در مواد گرماسخت را برطرف می کنند، نمونه دیگری از عملی ساختن هدف پایداری وکارایی منابع ما است. این نوآوری به صنعت در به حداقل رساندن مصرف منابع مواد اولیه بکر و افزایش استفاده مجدد و بازیافت مواد کمک خواهد کرد.”

ترجمه: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا