اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ ارزش بازار رزین های مصرفی در پوشش ها

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر اندازه بازار رزین های پوششی جهان در سال 2021 به مقدار 51.8 میلیارد دلار تخمین زده شده است و انتظار می‌رود تا سال 2030 به مقدار حدود 83.4 میلیارد دلار رسیده و با نرخ رشد سالانه ترکیبی 5.43 درصد از سال 2022 تا 2030 بالا رود.

رزین‌های پوششی، پلیمرهای تقویت‌شده ای هستند که به عنوان مؤلفه‌های اصلی در تولید پوشرنگ‌ها و پوشش‌ها استفاده می‌شوند. این مواد نوآورانه به عنوان لایه‌های محافظتی برای هزاران محصول عمل می‌کنند و به صورت انحصاری برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی و جوی، سختی و ضد لکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رزین‌های پوششی به عنوان ترکیبات پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به لایه بیرونی محصولات، سختی خواصی مانند مقاومت در برابر خوردگی، شرایط جوی و لکه‌ناپدیری اضافه کنند. با اضافه کردن رزین‌ها به پوشش‌ها، زمان خشک شدن آنها سریعتر شده، درخشندگی و دوام بالاتری به آنها بخشیده می‌شود. در هنگام ترکیب رزین‌ و هاردنر، واکنش شیمیایی ایجاد می‌شود که باعث اتصال متقابل اجزای آنها هنگام خشک شدن می‌شود. رزین‌های پوششی با استفاده از روش‌های مختلفی تولید می‌شوند و ترکیب آنها ممکن است بر پایه آب یا حلال باشد. روشی که برای اضافه کردن رزین پوششی به یک مورد خاص استفاده می‌شود، بسته به نیازهای محل قرارگیری، ماده پایه، هدف پوشش و… تعیین می‌شود و با توجه به آن، ویژگی‌هایی نظیر ضخامت، تنوع، پیوستگی و … مشخص می ­شوند.

رزین های پوششی از معروف‌ترین روش‌ها برای ایجاد لایه های محافظ در بسیاری از کاربردها از جمله مهندسی، خودرو، ساختمان، الکترونیک، دریایی، پوشش های چوب، کاغذ و لبه چوب و دیگر کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. رزین های پلی یورتان آب پایه، الکید آب پایه ، اپوکسی آب پایه و آکریلیک آب پایه ، بیشترین میزان استفاده را در بخش خودروها، ظروف و دیگر کاربردهای صنعتی و ضد خوردگی دارند. در صنعت پوشرنگ، رزین های پوششی عموما به عنوان اتصال دهنده های رزین شناخته شده اند. رزین های مصنوعی به کف‌های چوبی، فضای های سیمانی، سطوح فلزی، پارکینگ ها و نرده ­ها برای ایجاد سطوح قوی، با طرح و بافت، سخت و جذاب استفاده می شوند. همچنین رزین های پوششی در پوشرنگ های ترافیکی، پارچه ها و بسته بندی مواد غذایی برای ایجاد محصولات پایدار و با کیفیت استفاده می شوند. رزین های پوششی همچنین در الکترونیک، پلاستیک های صنعتی، پوشش های و بسته بندی و جوهرهای صنعتی استفاده می شوند.

عوامل رشد

شرکت‌های فعال در بازار رزین‌های پوششی در حال تاکید بر به کارگیری فناوری‌های جدید مانند رزین‌های آب پایه، حلال پایه و پرجامد هستند. در حال حاضر، موجودیت منابع پتروشیمی محدود و افزایش مسائل محیط زیستی، فعالیت‌های تحقیق و توسعه را در سراسر جهان تشویق می‌کند. افزایش درآمد و تمرکز بر سبک زندگی، استفاده از رنگ و رزین پوششی را افزایش می‌دهد که به نوبه خود باعث رشد صنعت رنگ و پوشش می‌شود. تعدادی از تولیدکنندگان دارای طرح‌های برای ارائه محصولات و فرآیندهای سبز هستند. پیش‌بینی می‌شود این عوامل در چند سال آینده بازار رزین‌های پوششی را تحت تأثیر قرار دهند.

افزایش استفاده از رزین اپوکسی مایع و زیست­پایه، یکی از عوامل اصلی رشد بازار است. انواع مختلفی از رزین های اپوکسی در پوشش های الکتروبرنشانی (ED) و پوشش های صنعتی، به خصوص در صنایع حمل و نقل، نگهداری صنعتی و دریایی، به کار گرفته می شوند. رزین های اپوکسی همچنین در پوشش های پودری به طور متداول استفاده می شوند. استفاده از رزین اپوکسی مایع در توسعه فرمول های با درصد جامد بالا، به طور فزاینده ای مصرف می شود. رزین اپوکسی مایع برای دستیابی به ترکیبات اپوکسی 100 درصد جامد برای استفاده در سطوح سنگین، پوشش مخازن و دیگر کاربردهای مشابه به کار می رود. این رزین به طور متداول با رزین های فنوکسی و نوولاک برای افزایش عملکرد و ویژگی ها تقویت می شود.

نوآوری رزین اپوکسی آب پایه بهبود یافته و این امکان را فراهم کرده است که بیشتر به کار گرفته شود. با توجه به استفاده گسترده از روش‌های پوشش دهی فلزات، فقط بخش کوچکی از تکنولوژی را به دست آورده‌ایم. در سال‌های اخیر، نگرانی‌های محیط زیستی و اقتصادی رو به افزایش بوده و همچنین عدم قطعیت نسبت به منابع پتروشیمی محدود، باعث شده است که تلاش‌های گسترده ای در زمینه توسعه و پژوهش برای ساخت پلیمرهایی مبتنی بر منابع زیستی انجام شود. تولید کنندگان سعی در جایگزین کردن پلیمرهایی که از سوخت‌های زیستی تولید شده‌اند با محصولات بر پایه سوخت‌های نفتی دارند تا نیاز صنعت به حفاظت محیطی را برآورده کنند. علاوه بر این، ایجاد فرایندهای تولید پلیمری ایمن تر، مانند استفاده از سازنده‌ها و مواد افزودنی ایمن تر، ضروری است. موادی مانند DGEBA، رزین‌های سیکلوالیفاتیک اپوکسی و دی‌گلیسیدیل اترهای ساخته شده از نوولاک به صورت گسترده برای تولید رزین اپوکسی تجاری استفاده می‌شوند. منابع طبیعی تجدیدپذیر با توجه به هزینه کمتر، خواص بی‌خطر و توانایی اپوکسی دار شدن آسان، به عنوان سازنده‌های پلیمرها عمل می‌کنند.

 

مترجم: مهندس کاوه شریفی، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی-جداسازی، دانشگاه گلستان

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 247 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه 1402 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا