اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ارزش میلیارد دلاری بازار جهانی تولید هوشمند تا 2030/ صنایع پلاستیک و لاستیک در انقلاب چهارم صنعتی هوشمند می‌شوند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر انقلاب صنعتی چهارم که عموماً با نام صنعت چهارم (Industry 4.0) شناخته می‌شود، تاثیر قابل توجهی بر تولید طیف وسیعی از محصولات ایجاد کرده‌است. پیشرفت‌های فناوری، همه با نگاهی به آینده، بر‌ استفاده از فناوری دیجیتال برای افزایش بهره وری، کارایی و پایداری متمرکز شده‌اند. صنعت پلاستیک با سابقه‌ای ۱۶۰ ساله، با فناوری‌های پیشرفته هوشمند می‌شود تا در صنعت چهارم بهره وری بیشتر و هزینه‌های کمتری داشته باشد.

هوشمندتر شدن کارخانه‌ها با دیجیتالی شدن
با دیجیتالی شدن، سامانه‌های تولید در صنعت پلاستیک بسیار هوشمندتر شده‌اند. زیرا، اکنون می‌توانند به صورت مستقل کار کنند. یعنی مشکلات فنی و مسائل ایمنی را تشخیص بدهند و داده‌های تولید را در زمان واقعی نظارت کنند. همچنین از کیفیت بالای محصول اطمینان حاصل کنند. به‌کارگیری فرآیند تولید هوشمند در تمام جنبه‌های تولید از طراحی محصول گرفته تا تولید واقعی، زنجیرهی تأمین، توزیع، فروش و تحویل، این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرده‌است تا در برابر چالش‌های فعلی و چالش‌های آینده مقاومت کنند.
مزایای فرآیند تولید هوشمند در طول همه گیری کرونا و در زمانی آشکار شد که فعالیت‌های اقتصادی در کشور‌های سراسر جهان دچار اختلال شد. در آن زمان دو گزینه برای تولیدکنندگان وجود داشت: تعلیق یا تعطیل کردن فعالیت‌های خود و تجربه ضرر‌های بزرگ یا بازسازی عملیات و تطبیق پیدا کردن با تغییرات. بسیاری از شرکت‌ها فرآیند‌های خود را برای تولید محصولات مورد نیاز فوری در طول همه گیری کرونا تغییر دادند. در حالی که بعضی از شرکت‌ها سفری را به سوی فرآیند تولید هوشمند آغاز کردند چه گزینه ای واقعی تر برای حفظ و اطمینان از عملکرد بدون وقفه بود.

ارزش 787.85 میلیارد دلاری بازار جهانی تولید هوشمند در 2030
نمی‌توان انکار کرد که تحقق تولید هوشمند راهی برای زنده ماندن در رقابت‌های سخت بازار و محیط تجاری ‌است. در نتیجه تقاضا برای محصولات تولید هوشمند افزایش یافته‌است. بر اساس گزارش Grand View Research تخمین زده می‌شود که حجم بازار جهانی تولید هوشمند با ارزش 259.63 میلیارد دلار در 2021 با نرخ رشد مرکب سالانه برابر با % 13.4 به 787.85 میلیارد دلار در 2030 برسد.
این گزارش توسعه‌ی بازار برای محصولات تولید هوشمند را به پیاده‌سازی صنعت چهارم نسبت می‌دهد که منجر به افزایش تقاضا برای فرآیندهای مبتنی بر نرم افزار و اتوماسیون شده‌است. همچنین در این گزارش تاکید شده‌است که فناوری‌های هوشمند تجزیه و تحلیل واقعی و همگام سازی را امکان پذیر می‌کنند. بنابراین راه را برای کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری عملی هموار می‌کنمایند.

آماده شدن صنایع لاستیک و پلاستیک برای پذیرش تولید هوشمند
در حالیکه صنایع خودروسازی و فناوری اطلاعات به دلیل نقش پیشرو در اتوماسیون صنعتی مورد توجه قرار گرفته‌اند، سایر صنایع نیز شروع به ارتقاء عملیات خود کرده‌اند و در نتیجه نیاز به دستگاه‌های هوشمند، نرم افزار‌ها، تجهیزات اتوماسیون، ربات‌های معمولی (robot) یا ربات‌های مبتنی بر همکاری (cobot) و سایر محصولات را افزایش داده‌اند. صنایع پلاستیک و لاستیک به خوبی تشخیص داده‌اند که تولید هوشمند از نظر کاهش هزینه‌های کلی، نظارت و تشخیص عملیات کارخانه از راه دور، کاهش مداخله‌ی نیروی انسانی و همچنین حداقل زمان از کار افتادن ماشین‌ها چه مزایایی دارد. در حال حاضر تعداد روزافزونی از شرکت‌ها در این صنایع در حال راه‌اندازی کارخانه‌های هوشمند هستند.
بدیهی است که در میان صنایع مختلف، تقاضا برای فناوری‌های تولید هوشمند در زمینه‌ی تولید پلاستیک و لاستیک به منظور پیشرو بودن رقابت زیاد بوده‌است. صنایع پلاستیک و لاستیک در قبول این تغییرات سریع بوده‌اند و در حال حاضر از طریق دیجیتالی‌شدن، هوش مصنوعی و فناوری ابری برای چالش‌های تولید، در حال گذار به سوی این هدف هستند. در حالیکه سرمایه گذاری‌ها برای راه حل‌های تولید هوشمند نسبتاً زیاد‌ است، افزایش دسترسی به اینترنت 5G و همچنین راه حل‌های نوآورانه در گسترش این پیشرفت انقلابی در صنایع لاستیک و پلاستیک و همچنین سایر صنایع مرتبط در سراسر جهان موثر بوده‌است.
دیجیتالی شدن به شکل روز افزونی به کار گرفته می‌شود، به ویژه در فرآیندهای تولید پلاستیک مانند قالب گیری تزریقی که در آن بهینه سازی تولید از طریق ماشین‌های هوشمند یکپارچهی دیجیتالی انجام می‌گیرد که بهبود دقت و کارایی، تولید با حجم زیاد، کاهش زمان از کار افتادن دستگاه، نظارت در زمان واقعی و پاسخ سریع و مسائل فنی را تضمین می‌کند. در فرآیند رانشگری (extrusion) پلاستیک، تولید هوشمند امکان بهینه سازی مصرف انرژی را فراهم می‌کند و در عین حال کیفیت بالای محصول را با کاهش هدر رفت مواد تضمین می‌کند. بنابراین نیاز روز افزون به ماشین‌آلات پیشرفته و تجهیزات، حسگرها، نرم افزارهای کنترل فرآیند و سایر محصولات برای تبدیل یک مرکز تولید پلاستیک به کارخانه‌ی تولید هوشمند وجود دارد.

مزایای تولید هوشمند راهی برای غلبه بر چالش‌های آینده در آسیا
شتاب رشد تولید هوشمند در صنایع پلاستیک و لاستیک آسیا به راهبردهای صنعت چهارم نسبت داده می‌شود تا تولیدات سنتی را به مجموعه‌های پیشرفته‌تری تبدیل کند که در آن ارتباط داده‌های فیزیکی و دیجیتالی، پیش بینی را امکان پذیر می‌سازد. این مهم می‌تواند به نظارت در زمان واقعی و عملیات کارآمدتر کارخانه کمک کند.
بر اساس گزارش وضعیت تولید هوشمند در سال 2022 که توسط Rockwell Automation منتشر شد، شرکت‌های آسیایی پذیرش بیشتری در ‌استفاده از تولید هوشمند داشته‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ یعنی در دوره‌ای که جهان در حال مبارزه با تأثیر همه گیری ویروس کرونا بود، پذیرش و تولید هوشمند در سطح جهانی تا % 50 سرعت گرفته‌است. در این گزارش اذعان شده‌است که همه گیری کرونا بر بخش تولید آسیا با چالش‌هایی که از نظر کمبود نیروی کار ماهر، رقابت و اختلال در زنجیرهی تامین پیش رو دارند، تاثیر منفی گذاشته‌است. در یک نظرسنجی از ۳۰۰ تولید کننده، % 93 از سازمان‌های آسیا و اقیانوسیه، تولید هوشمند را بی نهایت مهم یا بسیار مهم برای موفقیت در آینده می‌دانند. بنابراین در پیش گرفتن راه حل‌های تولید هوشمند در صنایعی مانند تولید پلاستیک و لاستیک برای رونق داشتن و باقی ماندن در عرصه‌ی رقابت مهم تلقی می‌شود.
چین در رشد سریع شرکت‌های تولید پلاستیک و لاستیک با عملیات هوشمند در بخش “ساخت چین 2025” که هدف آن تشویق نوآوری‌های فناوری و انتقال صنایع به سمت اتوماسیون و تولید هوشمند‌است، نقشی پیشرو بر عهده گرفته‌است. کره نیز با هدف راه‌اندازی ۳۰ هزار کارخانه‌ی هوشمند در سال ۲۰۲۲ وارد عصر انقلاب صنعتی چهارم شده‌است. ناگفته نماند شرکت‌های ژاپنی هم از فناوری‌های تولید هوشمند در تاسیسات تولید خود در سراسر جهان‌استفاده می‌کنند. هند نیز مشوق ‌استقرار فناوری‌های تولید هوشمند به عنوان بخشی از برنامه‌های صنعت چهارم در پروژه‌های ساخت هند ‌است و بسیاری از کسانی که در صنعت لاستیک و پلاستیک هستند بر راه حل‌های هوشمند سرمایه گذاری می‌کنند.

کشورهای آسیای جنوب شرقی با وجود صنایع پلاستیک و لاستیک در این منطقه که شروع به بهینه سازی فرآیند‌های تولید از طریق فناوری‌های دیجیتال کرده‌اند، عقب نیستند. سنگاپور در حال سرعت بخشیدن به حرکت خود در جهت تولید هوشمند با راه حل‌های تولیدی پیشرفته ‌است. تایلند در این دوره‌ی گذار صنعتی نسخه‌ی ویژهی خود را دارد و در فناوری‌های 5G و صنایع کلیدی خود از جمله خودروسازی، پلاستیک، برق و الکترونیک، سرمایه گذاری‌های خود را افزایش داده‌است. تولید هوشمند در ویتنام نیز در حال پذیرفته شدن ‌است زیرا این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ نوسازی را آغاز کند و به مرکز نوآوری در آسیا برای محصولات و خدمات تولید هوشمند تبدیل شود. در فیلیپین برنامه هوشمند مبتنی بر دولت آغاز به دیجیتالی کردن بخش صنعتی این کشور از جمله بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی و محصولاتی کرده‌است که مصرف کنندگان اصلی مواد پلاستیکی و لاستیکی هستند.

راه حل‌های تولید هوشمند یکجا در نمایشگاه صنعت پلاستیک چین 2023
از آنجایی که صنایع پلاستیک و لاستیک در منطقه با چشم‌انداز افزایش نیروی انسانی و هزینه‌های انرژی و همچنین قیمت بالای مواد خام و اختلالات احتمالی در زنجیره‌ی تأمین مواجه هستند، تولید هوشمند کلیدی برای شرکت‌ها در راه غلبه بر چالش‌های فعلی و آینده‌ است.
در نمایشگاه مطرح صنعت پلاستیک در چین CHINAPLAS در سال ۲۰۲۳ قرار‌است بیش از 3900 غرفه دار، فناوری‌ها و مواد نوآورانه‌ی خود را به نمایش بگذارند. این نمایشگاه ۱۸ زمینه ی موضوعی دارد که هر کدام جنبه‌ای از تولید پلاستیک و لاستیک را پوشش می‌دهند و در یک زمینه به تولید هوشمند پرداخته شده‌است. نام‌های بزرگ بین المللی از جمله Siemens, Keba, B&R, Beckhoff, Baumaueller, Staubli, Motan-Colortronic, Gimatic, ENGEL, SHI, Demag, Fanuc, Wittmann Battenfeld و همچنین بسیاری از تامین کنندگان برجسته‌ی چینی مانند Innovance, Haitian, Chen Hsong, Yizumi, LK Machinery, Borch در حال نمایش مجموعه کاملی از راه حل‌ها و ماشین‌های هوشمند تولیدی در این زمینه‌های موضوعی هستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا