اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ ارزیابی عملکرد ضدلغزش سطح تحت بارگذاری حرارتی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر وظیفه ی اصلی پوشش ضدلغزش نصب شده در عرشه ی خارجی کشتی های حامل نیروی دریایی، ایجاد یک سطح مقاوم در برابر لغزش است تا ملوانان بتوانند با ایمنی کامل عملیات های مهم را انجام دهند. پوشش های ضدلغزش روی یک آستری اعمال می شوند. آستری به عنوان سدی در برابر خوردگی و واسطه ای بین زیرلایه و لایه ی ضدلغزش عمل می کند. لایه ی ضدلغزش یک پوشش کامپوزیتی متشکل از ماتریس پلیمری و ذرات تجمع یافته است. با مستقر کردن سیستم های ضدلغزش فعلی در سال 1971، ایجاد یک سیستم ضدلغزش با مقاومت طولانی مدت در برابر شرایط اتمسفری و آسیب های مکانیکی ناشی از عملیات های متداول مورد توجه قرار گرفت. با این حال، با توسعه ی فناوری و نوآوری نیروی دریایی ایالات متحده و گسترش نسل جدید سلاح ها، مقاومت به دماهای بالا به عنوان یک نیاز جدید برای پوشش های ضدلغزش مطرح شد. برای پشتیبانی از نیازهای جدید، آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی روشی جدید برای ارزیابی مقاومت به دمای فرمولاسیون های ضدلغزش جدید ارائه کرد.

مشاهدات میدانی

منابع با دمای بالای مختلفی در کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده وجود دارد. برخی از پوشش های ضدلغزش بر پایه ی اپوکسی/آمین که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند مقاومت چندانی در برابر دما ندارند. این مقاومت ضعیف باعث تخریب زودرس می شود. قرارگیری در معرض دمای بالا به چندین طریق بر پوشش و زیرلایه اثر می گذارد؛ مانند: تغییر رنگ، تردی ضدلغزش و تغییر شکل موقت زیرلایه در اثر انبساط حرارتی. دماهایی که ضدلغزش در معرض آن ها قرار می گیرد بالاتر از دمای تخریب اپوکسی هستند. با گذشت زمان و گرم شدن های مکرر، دمای انتقال شیشه افزایش یافته و به دنبال آن انعطاف پذیری کاهش می یابد. در نهایت پوشش ضدلغزش ترک خورده و کرنش افزایش یافته در فصل مشترک ضدلغزش/زیرلایه باعث جدایش پوشش می شود.

توسعه

به منظور ارزیابی دقیق خواص ضدلغزش برای سرویس های دما بالا، آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی یک روش آزمون توسعه داده است. این آزمون برای بررسی اثر دما و سایر عوامل محیطی مهندسی شده است. اشعه ی فرا بنفش و آب شور/پاشش نمک دو عامل محیطی دیگر با بیشترین تاثیر هستند. بنابراین، در این آزمون روش های استاندارد هوازدگی شتاب یافته با چرخه های حرارتی ترکیب شدند تا شرایطی مشابه محیط واقعی سرویس ایجاد شود

 

مترجم: مهندس لاله کاغذچی، کارشناس ارشد مهندسی مواد
دانشگاه تهران

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۹ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا