اخبار

اختصاصی بسپار از افت سهام آرامکو (بزرگترین شرکت نفتی جهان) و پتروشیمی سابیک پس از حملات پهپادی به تاسیسات عربستان سعودی

گروه ترجمه و تولید بسپار/ ایران پلیمرارزش سهام عربستان سعودی پس از حملاتی به تاسیسات پتروشیمی این کشور با افت شدیدی رو به رو شده است. این حملات دو بخش از تاسیسات را هدف گرفته بودند که در روز گذشته، بیش از نیمی از نفت خام از این دو استخراج شده بود. 
افت شدید قیمت سهام آرامکو، با توجه به رویدادهای هفته‌های اخیر در خصوص ارزش‌گذاری‌های سهام، قیمت پایین نفت و دغدغه‌هایی پیرامون چشم‌انداز اقتصادی این کشور، سبب شده است که بازه زمانی کاهش ارزش سهام سعودی گسترده‌تر شود. حوثی‌های یمن مسئولیت این حملات پهپادی را برعهده گرفتند. 
شاخص بورس عربستان سعودی (TASI) با 2.3% کاهش آغاز به کار کرد اما سپس مجددا کاهش پیدا کرد. این شاخص امسال ارزش زیادی را از دست داده و تا 18% کاهش را نسبت به بالاترین ارزش خود (9,403 واحد) در اوایل ماه مه تجربه کرده است. ارزش سهام شرکت صنایع پایه سعودی (SABIC) که بزرگترین شرکت پتروشیمی در این کشور است، پس از اعلام کاهش مواد اولیه تا 49% به سبب حملات دیروز، دچار افت 2.4 درصدی شد.

شرکت آرامکو با خرید 70% سهام شرکت SABIC به ارزش 69,1 میلیارد دلار از منبع مالی سرمایه‌گذاری‌های دولتی موافقت کرده است و این فرایند پس از تاییدات قانونی تکمیل می‌شود. سایر شرکت‌های پتروشیمی مانند شرکت ملی پتروشیمی Yanbu و Kayan همچنین اعلام کرده‌اند در تامین مواد اولیه دچار مشکل می شوند. مازن السدیری، مدیر بخش پژوهش موسسه سرمایه‌گذاری الراجحی می‌گوید: «بازار سهام (از حوادث اخیر) متأثر شده است؛ به ویژه در بخش پتروشیمی. بهره‌وری برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در 10 روز آینده، تنها 50% خواهد بود.» 
سایر بازارهای مالی در حوزه خلیج فارس نیز به حملات اخیر واکنش منفی نشان داده‌اند: شاخص بازار بورس کویت 0.4% و شاخص بورس بازار دوبی 0.5% کاهش یافته است، هر چند هر دو از افت شدیدتر در این یک روز در امان بوده‌اند. 
از آن جایی که عربستان در نظر داشت تا شرکت نفت آرامکو را در ماه‌های آتی وارد بازار بورس کند، زمان‌بندی این حملات برای عربستان سعودی بسیار بد بوده است. بعید است که این حملات برنامه آرامکو در عرضه اولیه سهام را تغییر دهد اما به گفته گروه اوراسیایی مشاوره ریسک، ممکن است بر ارزش‌گذاری این سهام تاثیر بگذارد. «حملات اخیر به تاسیسات آرامکو تنها تاثیر محدودی بر سود سهام آرامکو خواهد داشت، آن هم در مراحل ابتدایی عرضه سهام اولیه. فروش بین‌المللی نسبت به ریسک‌های مربوط به جغرافیای سیاسی حساس‌تر است.»
شرکت آرامکو 9 بانک را به عنوان گروه هماهنگ‌کننده برای هدایت عرضه اولیه سهام خود به خدمت گرفته است که به گزارش دو منبع آگاه، بزرگ‌ترین گروه در نوع خود است.

 

منبع: خبرگزاری رویترز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا