اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ از بین بردن ویروس‌ها تنها با نور اتاق و با کمک یک فیلم پلاستیک

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر فیلم خود‌استریل شونده (خود سِتَروَن شونده) در نوع خود منحصر به فرد ‌است. هزینهی تولید آن کم ‌است و به راحتی می‌توان آن را مقیاس بندی کرد و از آن برای پیشبند یکبار مصرف، رومیزی و پرده‌ی بیمارستان‌ها ‌استفاده کرد.

این فیلم‌ها با لایهی نازکی از ذراتی پوشیده شده‌اند که نور فرابنفش را جذب می‌کنند و گونه‌های فعال اکسیژن ROS را تولید می‌کنند. این فیلم قابلیت از بین بردن ویروس‌ها از جمله SARS2 را دارد. فناوری مورد ‌استفاده برای تولید این فیلم تخریب پذیر بودن آن را نیز تضمین می‌کند و برخلاف فیلم‌های پلاستیکی یکبار مصرف فعلی که می‌تواند جایگزین آن‌ها شود، فوق العاده دوستدار محیط زیست ‌است.

این فناوری می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه انتقال ویروس‌ها در محیط‌های مراقبت بهداشتی و همچنین در سایر مکان‌هایی مثل کارخانه مواد غذایی شود که از فیلم پلاستیکی ‌استفاده می‌کنند. پژوهشگران این فیلم پلاستیکی را با ‌استفاده از ۴ ویروس مختلف آزمایش کردند و فیلم را در معرض پرتو فرابنفش یا نور لامپ فلورسنت سفید قرار داده‌اند. مشخص شد که این فیلم قابلیت از بین بردن همه ویروس‌ها را دارد، حتی در اتاقی که فقط با نور سفید فلورسنت روشن شده‌است. از آنجا که ویروس‌های بیماری زا مانند ویروس آنفولانزا و سارس تا سال‌های آینده همچنان یک مشکل جهانی جدی خواهند بود، فیلم‌های پلاستیکی خود ‌استریل شونده با فناوری‌های کم هزینه، تاثیر قابل توجهی بر ممانعت از انتقال این ویروس‌های نگران کننده خواهند داشت و برای جامعه‌ی بشری بسیار سودمند خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا