اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ استارت‌آپ فرانسوی در حال تبدیل پسماندهای پلاستیکی به صندلی برای بازی‌های المپیک پاریس

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر برای ماریوس هملت، بازی‌های المپیک تابستانی 2024 در فرانسه، حکم تبدیل زباله به گنج را خواهد داشت. هملت 29 ساله که یک معمار و کارآفرین است، چندین سال تلاش کرده است تا زباله‌های پلاستیکی جمع آوری شده در محله‌های پاریس را به محصولاتی با کیفیت و بادوام تبدیل کند.
هملت شرکت خود Le Pavé را به همراه دوست خود جیم پاسکت در سال 2018 تأسیس کرد. سال بعد این شرکت یک فناوری قالب گیری را برای استفاده در بخش ساختمان به ثبت رساند. در سال 2023 آن‌ها اختراع دیگری را برای فرآیند خود ثبت کردند. آن‌ها با حدود 200 شرکت پلاستیک تماس داشتند و با حدود 15 شرکت کار کردند، اما هیچ کس نتوانست کاری را که می‌خواستند انجام دهد. بنابراین خودشان فناوری مورد نیاز را ایجاد کردند.
Le Pavé و شرکای خود با استفاده از فناوری جدید، حدود 11000 صندلی را از بطری‌ها و درپوش‌های پلاستیکی بازیافتی قالب‌ گیری کرده، برش داده و شکل داده‌اند تا در دو میدان المپیک یعنی Arena در Porte de la Chapelle در پاریس و مرکز آبی المپیک در Seine-Saint-Denis، درست در شمال شرقی پایتخت استفاده شود. به گفته‌ی هملت، این صندلی‌ها به تنهایی حدود 100 تن زباله HDPE را مصرف می‌کنند.

گسترش تولید در فرانسه
Le Pavé اکنون دو کارخانه دارد و اخیراً تولید خود را در دومین کارخانه‌ی خود در Bourgogne در شهر Allériot آغاز کرده است. این کارخانه جدید توانایی تبدیل 1000 تن پلاستیک در سال را به پانل‌هایی با ابعاد 240 در 135 سانتی متر در ضخامت‌های 5 میلی متر تا 15 میلی متر خواهد داشت. به گفته‌ی هملت، کارخانه‌ی جدید ظرفیت تولید شرکت را چهار برابر کرده است.
اولین کارخانه‌ی این شرکت در Aubervilliers، فرانسه، پانل‌های کوچکتر – تا 140 در 90 سانتی متر – از HDPE یا پلی استایرن تولید می‌کند. این مرکز پانل‌های مورد استفاده برای ساخت تمام 11000 صندلی المپیک 2024 پاریس را تولید خواهد کرد.
برگزارکنندگان بازی‌ها قول داده‌اند که المپیک آینده را به سبزترین بازی‌های المپیک تبدیل کنند و بیان کردند هدفشان این است که انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از بازی‌ها را به نصف کاهش دهند.
بازی‌های قبلی به طور متوسط 3.5 میلیون تن دی اکسید کربن منتشر می‌کردند. پاریس 2024 این فرصت را به عنوان نقطه شروعی برای خود در نظر گرفت و ابزاری پیشگام برای اندازه گیری ردپای کربن خود ایجاد کرده است و در حال استفاده از روشی برای اندازه گیری و کنترل انتشار گازهای گلخانه ای است. استفاده از صندلی پلی اتیلن بازیافتی در دو تا از مکان‌های آن یک گام کوچک در جهت دستیابی به این هدف است.

همکاری با شرکت‌های داخلی
هملت گفت: «برای بازی‌های المپیک سه تا چهار سال پیش با ما تماس گرفته شد. ما با پنج شرکت کار می‌کنیم – دو شرکت برای قالب‌گیری محصول فعالیت دارند. گروه ما در کارخانه‌هایی کار می‌کند که محصولات ما را در آنجا قالب‌گیری می‌کنند. فناوری برای خود ماست و ما فقط از ماشین‌های آن‌ها برای ذوب کردن پانل‌ها و تولید صندلی‌ها استفاده می‌کنیم.» همه‌ی شرکا در شعاع حدود 100 کیلومتری قرار دارند.
Le Pavé با سه شرکت برای جمع آوری زباله‌ها همکاری می‌کند. برخی از صندلی‌ها مشکی هستند. پلاستیک سفید از زباله‌های پلاستیکی صنعتی از بطری‌های شامپو درست می‌شود.
برای استفاده از صندلی‌های زرد در میدان المپیک، Le Pavé با یک شبکه جمع‌آوری محلی به نام Lemon Tri SAS همکاری می‌کند. این بازیافت کننده‌ی کوچک مستقر در پاریس از 60 نقطه جمع آوری برای درب بطری‌ها استفاده می‌کند که بر اساس رنگ توسط شرکت دیگری طبقه بندی می‌شود.
پانل‌های ساخته شده از طریق فرآیند قالب گیری Le Pavé معمولا سیاه یا سفید هستند، اما لکه‌هایی از رنگ را نیز در خود دارند. هملت توضیح می‌دهد: «ما از ماردان معمولی روی رانشگر (extruder) استفاده نکردیم، زیرا می‌خواهیم رنگ کاملاً نمایان شود.»

مجموعه ای متنوع از محصولات نهایی
Le Pavé محصولات بسیاری را فراتر از صندلی تولید می‌کند. وبگاه این شرکت به کاربردهای متعدد مرتبط با ساختمان، از جمله پوشش دیوار، قرنیز، میز و انواع مختلف مبلمان و اشیاء دیگر اشاره می‌کند. این ماده برای کاربردهای مختلف هم در داخل و هم در فضای باز کاملاً مناسب است.
طی همکاری با یک آزمایشگاه فرانسوی محصولات HDPE شرکت مقاوم در برابر آتش، بدون برم، بدون‌هالوژن و بدون فلوئور شده اند. این محصول ضد آب، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و غیر متخلخل است. تا دمای 120 درجه سلسیوس مقاوم است و حتی می‌توان از آن در آشپزخانه استفاده کرد. هملت گفت پلی استایرن در برابر حرارت و دما پایدارتر است و برای کاربردهای طراحی داخلی مناسب است و افزود: “ما از HDPE بیشتر برای مبلمان و روکش دیوار استفاده می‌کنیم.”
هملت گفت که در آینده، هر یک از کارخانه‌های آن‌ها 3000 متر مربع با قابلیت گسترش تا 10000 متر مربع را پوشش خواهند داد. علاوه بر کارخانه‌ی جدید این شرکت، او برنامه‌های بسیار بلندپروازانه ای برای همکاری با شرکای محلی برای راه اندازی کارخانه‌ها در سراسر جهان دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال گسترش همکاری با شرکا هستیم. ما با بسیاری از شرکای بالقوه در آفریقا، آسیا، اروپا، کانادا و غیره صحبت کرده‌ایم. ما می‌خواهیم که شرکای ما بتوانند مصالح را به بخش ساختمان، معماران، صنعتگران، شرکت‌های املاک و غیره عرضه کنند. هدف ما تبدیل بیش از 100000 تن زباله به منابع پایدار تا سال 2030 و تبدیل شدن به رهبر اروپا در مواد پایدار است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا