اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ استاندارد سازی بازیافت توسط به عنوان یک محرک برای اقتصاد چرخشی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مقررات آتی بسته‌بندی اتحادیه اروپا تاثیر خود را نشان خواهد داد و اجبار برای داشتن حداقل سهم‌های بازیافتی، صنعت پلاستیک را تحت فشار قرار می‌دهد. Cirplus یک پلتفرم دیجیتال ارائه می‌دهد که نه تنها بازار بازیافت را شفاف می‌کند، بلکه هماهنگی بلادرنگ بین نقش آفرینان را نیز امکان پذیر می‌کند.
کریستین شیلر در مصاحبه ای با مجله‌ی K، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت پلاستیک، چگونگی استفاده Cirplus از استانداردهای کیفی برای بهبود تشخیص مواد بازیافتی و نقش دیجیتالی شدن در آینده اقتصاد چرخشی را توضیح می‌دهد.

آقای شیلر، در حال حاضر چه چالش‌هایی را در صنعت پلاستیک می‌بینید، به ویژه در مورد استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی به جای مواد اولیه؟
کریستین شیلر: مشکل اصلی همچنان تفاوت قیمت است. مواد پلاستیکی ارزان قیمت در مقایسه با مواد بازیافتی با قیمت بالاتر قرار دارند. علاوه بر مزایای نفت خام نسبتا ارزان و مزایای یارانه ای، مزیت فنی و سازمانی تولید مواد اولیه نسبت به مواد بازیافتی نیز وجود دارد. مورد دوم نیز به دلیل پیچیدگی بازارهای بازیافت است: جمع‌آوری جامع، ردیابی و جداسازی دقیق جریان‌های زباله‌های پلاستیکی بیشتر محدود به PET است. در نتیجه، به ندرت هیچ سرمایه‌گذاری در دنیا نگاه جدی به بازار بازیافت در گذشته داشته است، زیرا در این بازار به محض کاهش قیمت مواد اولیه، ضرر و زیان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
به طور خلاصه، چالش‌های فعلی در بازار بازیافت را می‌توان به چهار دلیل ردیابی کرد: گران بودن، کیفیت بسیار پایین، شفافیت بسیار کم و عرضه بسیار کم.

همانطور که اشاره کردید، کیفیت مواد بازیافتی اغلب ناکافی تلقی می‌شود. Cirplus چگونه با این موضوع برخورد می‌کند؟
شیلر: ما استانداردسازی را می‌بینیم که یک زبان یکنواخت را در طول زنجیره ارزش، به عنوان یک اهرم کلیدی برای تضمین کیفیت، تعیین می‌کند. به همین دلیل، ما DIN SPEC 91446 را که اولین استاندارد جهانی برای بازیافت پلاستیک با کیفیت بالا و دیجیتالی کردن آن است، راه‌اندازی و تأمین مالی کردیم. دستورالعمل‌های روشنی برای طبقه‌بندی و توصیف زباله‌ها و مواد بازیافتی در تمام بسپارها ارائه می‌کند و بنابراین تجارت پلاستیک‌های بازیافتی را ساده می‌کند. استانداردسازی گام پیشین تضمین کیفیت است. به همین دلیل است که ما اکنون به طور مداوم در حال برداشتن گام بعدی هستیم و از اکتبر 2023 با همکاری آزمایشگاه‌های معتبر مانند UL، SKZ، Fraunhofer و Lüdenscheid با انجام آزمایش‌های کیفی یکپارچه و دیجیتالی شده، گواهی‌نامه‌های کیفیت برای بازیافت‌ را به تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی ارائه می‌کنیم. به این ترتیب، ما زنجیره‌های تامین قابل اعتماد را فعال می‌کنیم، به‌ویژه در بازارهایی که قبلاً مواد بازیافتی به سختی استفاده می‌شدند یا اصلاً استفاده نمی‌شدند.
ما به تضمین کمیت و کیفیت هر دو اهمیت می‌دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا