اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ استفاده از روانشناسی رنگ برای طراحی محل کار

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر رنگ زبانی قدرتمند، جهانی و غیرکلامی است. از نظر علمی، اولین چیزی که هنگام ارزیابی ثبت می‌کنیم، رنگ آن است. این به ما کمک می‌کند تفاوت را تشخیص دهیم و به طور غریزی نسبت به برخی احساسات عمل کنیم. رنگ‌ها همچنین می‌توانند رفتار و خلق و خوی ما را تحت تأثیر قرار دهند. همه ما با شروع بهار احساس بهتری داریم و از دیدن همه رنگ‌های زیبای طبیعت مسرور می‌شویم. ما در کنار دریا آرامش داریم و استراحت می کنیم.
روانشناسی رنگ‌ها احساسات، حالات و واکنش‌هایی را که رنگ‌های مختلف در ما ایجاد می‌کنند را بررسی می‌کند. این به همه حوزه‌های زندگی، از خانه‌ها و مدارس گرفته تا محل کار بستگی دارد. چرا که کارمندان بخش بزرگی از ساعات زندگی خود را در محل کار و دانش آموزان در مدارس می گذرانند.
در مثالی ساده‌تر، رنگ‌ها اغلب در فروشگاه‌های عرضه محصول برای تشویق مردم به خرید یک محصول یا برانگیختن احساس خاصی نسبت به یک برند استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، علائم «فروش» اغلب قرمز هستند تا احساس فوریت را ایجاد کنند که باعث می‌شود مشتریان بخواهند یک خرید فوری انجام دهند. پس با توجه به اینکه رنگ‌ها بر افکار، رفتار و رضایت ما تأثیر می‌گذارند، می‌توانند بر بهره‌وری ما نیز تأثیر بگذارند.
استفاده از روانشناسی رنگ در محیط کار
ما می‌خواهیم قبل از اینکه بتوانیم طرح‌های رنگی مختلف اداری را که به اعتقاد ما باعث ارتقای یک محل کار پربار، انرژی‌بخش و سالم می‌شود، باز کنیم به احساساتی که رنگ‌ها ایجاد می‌کنند نگاهی بیانداریم.
• آبی : بهره وری، اعتماد به نفس، تمرکز
• زرد : خوش بینی، خلاقیت
• قرمز : فوریت، کارایی، انرژی
• سبز : آرام، هوشیار، صلح آمیز، سلامتی
• سفید : تمیز، مدرن، باز
• نارنجی : دوستانه، شاد، موفق
• بنفش : تجملات، خرد، وفاداری
• سیاه : کنترل، ثبات، هوش
• خاکستری : تعادل، بی طرفی، آرامش
واقعاً به احساساتی که می خواهید در کارمندان خود در هر بخش مختلف از محل کار ایجاد کنید فکر کنید. به عنوان مثال در یک محیط اداری سنتی، ممکن است بخواهید ورودی دارای رنگ‌های نارنجی باشد که پذیرای کارکنان باشد، رنگ‌های آبی در قسمت اصلی کار برای تشویق بهره‌وری و رنگ زرد در اتاق‌های جلسه برای برگزاری جلسات خلاقانه‌تر.
وقتی نوبت به استفاده فیزیکی از روانشناسی رنگ در محل کارتان می رسد، باید در مورد بهترین راه برای انجام این کار به صورت استراتژیک فکر کنید. به عنوان مثال، شاید رنگ آمیزی تمام دیوارهایتان به رنگ سبز بهترین راه برای به دست آوردن تأثیر روانی مورد نظرتان نباشد. در عوض، می توانید از گیاهان سبز برای تأثیر رنگ و همچنین فواید فیزیکی طبیعت در محل کار استفاده کنید.
برخی از رنگ‌ها، مانند قرمز یا سیاه، در صورت استفاده بیش از حد می‌توانند تأثیر منفی بر احساسات یا سلامت جسمانی ما داشته باشند . برای مثال، رنگ مشکی گرما را حفظ می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد فضای اداری ناخوشایند در تابستان شود در حالی که قرمز می‌تواند چشم‌ها را خسته کند و باعث سردرد شود.
پس روانشناسی رنگ‌ها در محیط کار یک امر بسیار مهم و تاثیرگذار می باشد. می توانید رنگ‌ها را بر اساس نوع کار، برند و رنگ سازمانی خود انتخاب کنید.

مهندس گلرخ فرد ذوالفقاری

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 261 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه 1403 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا