اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ افتتاح بزرگترین کارخانه بازیافت پلاستیک جهان

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  بزرگ‌ترین کارخانه دسته‌بندی پلاستیک های بسته‌بندی در جهان 15 نوامبر2023، مصادف با روز بازیافت، افتتاح شد. Site Zero در موتالا در کشور سوئد، بازیافت پلاستیک را در مقایسه با کارخانه ی سرآمد قبلی دو برابر می‌کند. به طوریکه تا 95 درصد از تمام بسته بندی های دریافتی قابل بازیافت هستند.

Svensk Plaståtervinning (بازیافت پلاستیک سوئد) یک میلیارد کرون سوئد (حدود 95 میلیون دلار) در این تاسیسات سرمایه گذاری کرده است. رومینا پورمختاری وزیر آب و هوا و محیط زیست و نیز بیش از 350 مهمان از سوئد و اروپا در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.
کلید بازیافت پلاستیک موفقیت آمیز، حفظ ارزش مواد است که به مرتب سازی و بازیافت کارآمد هر نوع پلاستیک نیاز دارد. اینجا جایی است که مرکز افتتاح شده (Site Zero) پیشگام است: این کارخانه در مقایسه با کارخانه‌های مشابه در اروپا که تنها سه یا چهار نوع پلاستیک را جدا می کنند، می‌تواند ۱۲ نوع پلاستیک را دسته‌بندی کند که تقریباً با تمام انواع پلاستیک موجود در بازار بسته‌بندی سوئد مطابقت دارد. در میان آن ها دو نوع بسپار بسته بندی انعطاف پذیر وجود دارد.

با Site Zero، مسیر جدیدی برای بازیافت پلاستیک تعیین شده است. جهان باید از آن پیروی کند تا انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوزاندن و نیاز به مواد اولیه را کاهش دهد. دیگر توجیه پذیر نیست که پلاستیک سوزانده شود.
Site Zero بزرگترین کارخانه ی دسته بندی در جهان خواهد بود و می تواند 200000 تن بسته بندی پلاستیکی را فرآورش کند. حدود نیمی از این بسته بندی پلاستیکی توسط سوئدی ها جمع آوری می شود و برای اینکه پلاستیک بیشتری به سامانه ی بازیافت برسد، Svensk Plaståtervinning ظرفیت خود را به کشورهای دیگر ارائه کرده است. از سال 2024، Site Zero بیشتر پلاستیک های خانگی فنلاند را دریافت خواهد کرد.

آمار قابل توجهی از تاسیسات بازیافت Site Zero
اندازه: 60000 متر مربع ؛ در مقیسه با کارخانه قبلی با مساحت 15000 متر مربع
ظرفیت مرتب سازی: 12 نوع پلاستیک در مقابل سه تا چهار نوع در کارخانه های مشابه.
بسپارهای طبقه بندی شده: پلی پروپیلن سفت و سخت و با چگالی بالا؛ PP انعطاف پذیر؛ پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)؛ ظروف PET شفاف؛ بطری های PET شفاف؛ بطری های PET رنگی؛ پلی استایرن (PS)؛ PS منبسط (EPS)؛ پلی وینیل کلراید (PVC)؛ ورقه های پلی اولفین مخلوط؛ و مواد فلزی و غیر پلاستیکی جدا شده.
بازده مرتب سازی: تا 95 درصد از پلاستیک های دریافتی را می توان در مرحله ی بعدی دسته بندی و بازیافت کرد.
حسگرهای مرتب سازی: 60 حسگر فروسرخ (NIR). درحالیکه کارخانه های مشابه دارای میانگین 5 حسگر NIR و کارخانه قبلی این مجموعه دارای 19 حسگر است.
سامانه کنترل پیشرفته: فرآیند کاملاً خودکار، بهینه سازی بی درنگ، استفاده از هوش مصنوعی.
ظرفیت پذیرش: 200000 تن در سال بسته بندی پلاستیکی مخلوط (در مقایسه با کارخانه قبلی، 100000 تن در سال).
سرعت مرتب سازی: 1000 بسته در ثانیه، 42 تن در ساعت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا