اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ افزایش برد رانندگی خودروهای انرژی نو با نوآوری در کاهش وزن

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر با جهش بزرگ خودروهای انرژی نو (NEV) به جلو، برد رانندگی همزمان از بیش از 500 کیلومتر به 1200 کیلومتر افزایش می‌یابد. به ازای هر 100 کیلوگرم کاهش وزن در NEV، محدوده رانندگی را می‌توان 10٪ -11٪ افزایش داد، در حالی که هزینه‌های باتری و استفاده روزانه را می‌توان تا 20٪ کاهش داد. بنابراین، کاهش وزن به کانون نوآوری خودروسازان بزرگ و قطعه‌سازان تبدیل شده است، زیرا منجر به بهبود بازده پیشرانه و بهینه‌سازی برد رانندگی خودرو می‌شود. هر خودروساز راهبرد خاص خود را دارد و از مواد جدید و فناوری‌های فراورش پیشرفته برای سبک کردن خودروها استفاده می‌کند.

تویوتا، BASF و US Farathane برای اولین بار قاب‌های رزینی را برای ایجاد صندلی‌های دینامیک ISO توسعه داده اند که می‌تواند هزینه‌ها را تا 20٪ و وزن را تا 30٪ کاهش دهد. علاوه بر این، آخرین راه حل FORVIA برای پانل‌های پشتی صندلی، پانل سبک پوستی، از یک ماده (PU) از طریق حکاکی سه بعدی ساخته شده است که وزن را 20 تا 30 درصد می‌کاهد. Marelli همچنین با Covestro همکاری کرده است تا یک فوم پلی یورتان سبک وزن جدید ایجاد کند که وزن پانل اصلی کابین را تا 40٪ کاهش می‌دهد.
علاوه بر کاهش وزن ماژول‌های جلو و کابین، بسته باتری که 20 تا 30 درصد وزن کل خودرو را تشکیل می‌دهد، در سال‌های اخیر بخش مهمی برای سبک‌سازی بوده است.

خودروی الکتریکی کادیلاک (EV) جنرال موتورز 2023 از محصولات PA6/12، PA66 و PP از شرکت‌های DuPont، DOW و LyondellBasell استفاده می‌کند. از طریق رانشگری (extrusion)، قالب‌گیری تزریقی، فوم کردن و مونتاژ خودکار، مواد به شکل لوله‌های گرمانرم فراورش می‌شوند. لوله‌های چند لایه نه تنها مقاومت شیمیایی عالی دارند، بلکه 60 درصد کاهش وزن را نیز به دست می‌آورند.

علاوه بر این، محصولات Ajedium™ PEEK Solvay وزن بسته باتری و موتور را به ترتیب 12 کیلوگرم و 4 کیلوگرم کاهش می‌دهند. Mitsubishi Chemical با شرکای خود همکاری کرده است تا یک پوشش کامل کامپوزیت (چندسازه) برای باتری EV ایجاد کند که تعداد قطعات را از پنج به دو کاهش داده و در نهایت وزن بدنه‌ی باتری را کاهش می‌دهد. کیف باتری پلی یورتان HP-RTM شرکت Wanhua Chemical نیز نوآورانه است و می‌تواند وزن را به اندازه‌ی 40 تا 50 درصد کاهش دهد.
فناوری فراورش، از جمله قالب‌گیری و فوم‌سازی یکپارچه، نقشی کلیدی در سبک‌سازی NEV ایفا می‌کند، مانند قالب‌گیری یکپارچه ENGEL از ماژول جلویی NEV، فرآیند کف‌سازی فیزیکی KraussMaffei، فرآیند میکروفوم کردن Haitian International و غیره.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا