اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ افزایش تقاضای خودروهای برقی برای لاستیک سیلیکون مایع

بسپار/ ایران پلیمر/ دکتر پیمان عزتی: بر اساس تحقیق بازار Future Market Insights (FMI) افزایش تقاضا برای لاستیک سیلیکون مایع (LSR) در ایالات متحده، بریتانیا، چین، ژاپن و هند، به سبب افزایش تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی قویاً در حال افزایش می باشد.

پیش‌بینی می‌شود که بازار LSR نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) 3.9٪ را در دوره پیش‌بینی 2023-2033 ثبت کند. همچنین انتظار می رود ارزش بازار در سال 2023 به 6.9 میلیارد دلار برسد. تا سال 2033، انتظار می رود ارزش LSR از 10.1 میلیارد دلار نیز عبور کند.

به دلیل توانایی LSR در مقاومت در محدوده دماهای بالا، انتظار می رود مقدار استفاده از این لاستیک برای کاربرد در صنایع ساخت و ساز و خودرو رشد یابد و همچنین کاربردهای جدید دیگری نیز برای آن یافت شود. علاوه بر آن، مقاومت خوب در برابر اشعه ماورا بنفش و مقاومت در برابر عوامل جوی استفاده بالقوه از LSR را روز به روز افزایش می دهد.

لاستیک سیلیکون مایع به دلیل بی اثری شیمیایی، مقاومت الکتریکی و توانایی مقاومت در برابر دماهای شدید به یکی از مواد اولیه تولید بسیار کارا تبدیل شده است. این به طور گسترده در صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی برای تولید قطعاتی مانند دکمه های کنترل از راه دور، پوشش تلفن، مچ بند، کمربند ساعت هوشمند و غیره نیز محبوبیت پیدا کرده است.

به سبب مقاومت در دماهای شدید و داشتن مقاومت شیمیایی بالا تقاضای زیادی برای لاستیک سیلیکونی مایع از سوی تولیدکنندگان لوازم پزشکی وجود دارد. طبق منابع، LSR قادر به برآوردن الزامات درجه پزشکی FDA، ISO و کلاس VI می باشد که این امر LSR را کاملاً قابل اعتماد می کند لذا در بخش پزشکی، جراحی عمومی، قلب، جراحی مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی و غیره استفاده می شود.

گسترش ظرفیت تولید در سطح محلی و جهانی یکی از روندهای کلیدی صنعت است که در حال حاضر توسط FMI مشاهده می شود. علاوه بر این، بازیگران کلیدی قصد دارند محصولات جدید و پیشرفته را برای گسترش سبد خود عرضه کنند.

بازار LSR در ایالات متحده به دلیل افزایش تعداد جراحی های کاشت در بدن در حال رشد زیادی می باشد. افزایش قابل توجهی در تعداد روش های جراحی کاشت در بدن به دلیل زیست سازگاری بالای آن مشاهده شده است.

افزایش فروش LSR در ایالات متحده به آمریکای شمالی کمک کرد تا در سال 2022 تقریباً 25٪ از سهم درآمد جهانی را به خود اختصاص دهد.

کاربردها در صنعت خودرو به دلیل پایداری حرارتی بالا، مانایی فشاری بسیار کم و مقاومت شیمیایی عالی، تقاضا برای LSR را در بریتانیا افزایش داده است. از این رو به طور فزاینده ای در محصولات پوشش سنسور، پوشش های آب بندی، فضای داخلی خودرو و سایر کاربردها در طول تولید خودرو استفاده می شود.

در چین، محبوبیت فزاینده لوازم الکترونیکی مصرفی، فروش LSR را افزایش یافته است. بر اساس این مطالعه، چین در سال 2022، بدون احتساب منطقه ژاپن، بیش از 34.9 درصد سهم بازار را در بازار آسیا و اقیانوسیه داشته است.

انتظار می‌رود بازار خودروهای الکتریکی در ژاپن شاهد یک نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) عظیم نزدیک به 23 درصد در طول دوره پیش‌بینی باشد. پیش بینی می شود که این بازار در سال 2023 به 5.67 میلیارد دلار برسد. تولید خودروهای الکتریکی شامل استفاده گسترده از لاستیک سیلیکون مایع است. روکش صندلی ها، روکش ها، سیم های شمع و سایر اجزا با استفاده از لاستیک سیلیکون مایع تولید می شوند.

هند یکی از بزرگترین خریداران لوازم الکترونیکی مصرفی است. تا سال 2021، ارزش بازار لوازم الکترونیکی مصرفی هند به 75 میلیارد دلار رسید. در طول همه گیری کرونا، فروش به دلیل اعمال قرنطینه قابل توجه بود. تقاضای زیاد برای لوازم الکترونیکی مصرفی ممکن است فروش لاستیک سیلیکون مایع را افزایش دهد. به گفته FMI، تعدادی از شرکت‌های الکترونیکی خارج از هند وجود دارند که سرمایه‌های هنگفتی را در هند سرمایه‌گذاری می‌کنند و فرصت‌های عظیمی را برای بازار LSR هند ایجاد می‌کنند.

 

رشد آهسته برای NR پیش بینی شده است

طبق اعلام انجمن کشورهای تولیدکننده لاستیک طبیعی (ANRPC)، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی لاستیک طبیعی (NR) به 14.693 میلیون تن برای تولید برسد، در حالی که مصرف 14.738 میلیون تن پیش‌بینی شده است.

انتظار می رود تولید جهانی 1.32 میلیون تن NR باشد. در حالی که تقاضای جهانی پیش بینی شده برای NR بر اساس برآوردهای اولیه ANRPC به 1.048 میلیون تن بالغ شد.

ANRPC گفت که سال 2023 با عدم قطعیت های پیرامون بهبود اقتصاد جهانی پس از همه گیری کرونا، سالی چالش برانگیز خواهد بود. علیرغم پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول (IMF) که هر دو رشد آهسته‌تری را برای سال 2023 به ترتیب 1.7 و 2.9 درصد نسبت به سال گذشته پیش‌بینی کرده‌اند، رشد پیش‌بینی‌شده ANRPC محتاطانه برای بهبود اقتصادی در سال 2023 خوش‌بین است. این انجمن گفت: بازار NR بر روی اصول بازار خود بازار NR سنجیده می شود، سایر عوامل خارجی مانند فشارهای تورمی، تنش های ژئوپلیتیکی، بازارهای جهانی نفت خام و سایر عوامل به ترتیب می توانند نقش موثری در بازار NR ایفا کنند.

انجمن کشورهای تولید کننده لاستیک طبیعی یک سازمان بین دولتی است که در سال 1970 تأسیس شد. عضویت برای دولت های کشورهای تولید کننده لاستیک طبیعی آزاد است. تا به امروز، ANRPC دارای 13 عضو از جمله دولت های بنگلادش، کامبوج، چین، هند، اندونزی، مالزی، میانمار، پاپوآ گینه نو، فیلیپین، سنگاپور، سریلانکا، تایلند و ویتنام است. این 13 کشور حدود 90 درصد از تولید جهانی لاستیک طبیعی را در سال 2018 به خود اختصاص دادند. مقر ANRPC در کوالالامپور، مالزی واقع شده است.

 

RUBBERWORLD The technical service magazine for the rubber industry, Volume 267, No 6, MARCH 2023, Page 12

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا