اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ افزایش تقاضا برای پلاستیک‌‌های پایدار با پایدارکننده های موثرتر

بسپار/ایران پلیمر بخش‌هایی مانند کشاورزی و خودروسازی که در آن‌‌ها تنوع زیادی وجود دارد به دنبال پایدارکننده‌‌های موثرتر هستند که نیازهای عملکردی به هر دو نوع بسپار نو و بازیافتی را برآورده می‌‌کنند. در این مقاله نمونه‌‌هایی از آن‌‌ها آورده شده است.

پاداکسنده‌‌ها (antioxidant) و پایدارکننده‌‌های پرتو فرابنفش (UV) نقش مهمی در آمیزه‌‌کاری بسپارها ایفا می‌‌کنند و اجازه می‌‌دهند تا عملکرد هر قطعه پلاستیکی در طول عمر مورد انتظار آن حفظ شود. جدیدترین پاداکسنده‌‌ها و پایدارکننده‌ها برای کمک به آمیزه‌‌های نو و آمیزه‌‌هایی که روزافزون به‌‌طور کامل یا جزیی بازیافت شده‌‌اند، طراحی شده‌اند تا عملکرد بهتر و طولانی‌تری داشته باشند، به‌ویژه زمانی که در فضای باز (outdoor) استفاده می‌شوند. این سامانه‌‌های پایدارکننده جدید، بسپارهایی از پلی‌‌الفین‌ها تا پلاستیک‌‌های گرمانرم مهندسی را پوشش می‌دهند.
افزودنی‌های اخیر شرکت SI Group برای کمک به آمیزه‌‌کاران برای بهبود عملکرد آمیزه‌‌های آن‌‌ها و برآوردن نیازهای فنی فزاینده، تولید شده است. اولین مورد هدف‌‌گذاری‌‌شده، صنعت حمل و نقل است که خواستار قطعات پلاستیکی با عملکرد و زیست‌‌پایداری (sustainability) بیشتر می‌‌باشد. آمیخته پایدارکننده جدید Lowinox S2225 حفاظت گرمایی بهتر، انتشار کمتر ترکیبات آلی فرار (VOC) و پایداری رنگ بیشتری را در آمیزه‌‌های پلی‌‌پروپیلن (PP) پرشده و پرنشده نشان می‌‌دهد.
این شرکت می‌‌گوید، Lowinox S2225 محافظت بهتری از رنگ را در مقادیر 50 درصد کمتر نسبت به بسته معیار (benchmark) استاندارد پاداکسنده‌‌ چندمنظوره (AO) حاوی پاداکسنده‌‌های فنلی، فسفیت و تیواستر نشان می‌‌دهد (شکل 1). در آزمایش‌ها، حتی پس از پنج مرتبه رانشگری (extrusion)، هیچ رنگ قابل رویتی در آمیزه‌‌ها مشاهده نشد. در نتیجه، شرکت SI Group می‌‌گوید که محصول پایدارکننده این شرکت، اجازه می‌‌دهد تا مقادیر زیادتری از مواد بازیافت‌‌شده در آمیزه‌‌ها گنجانده شود، بدون این‌‌که پایداری رنگ و دوام قطعات جدید به خطر بیافتد.

هم‌‌چنین این شرکت در حال گسترش سبد محصولات پاداکسنده‌‌ Weston با افزودن فسفیت بدون نونیل فنل Weston 705 به صورت مستربچ است. این موضوع برای آمیزه‌‌کاران پلی‌‌الفین‌‌ها، تبدیل‌‌کننده‌‌ها (converter) و بازیافت‌کننده‌هایی در نظر گرفته شده است که در حال‌‌ حاضر در موقعیتی نیستند که بتوانند از Weston 705 خالص که به صورت مایع عرضه می‌شود، استفاده کنند.
مدیر توسعه بازار شرکت SI Group می‌‌گوید، برخلاف مستربچ‌‌های پاداکسنده‌‌‌ی معمول، مستربچ Weston 705 هیچ رسوبی روی تجهیزات رانشگری (صفحه بیرونی) ایجاد نمی‌‌کند، بنابراین هزینه‌‌های نگهداری و عملیاتی را کاهش می‌‌دهد و درعین‌‌حال محافظت عالی در برابر تشکیل ژل در طول رانشگری بسپار و بازیافت ایجاد می‌‌کند.
مستربچ Weston 705 در حال حاضر به‌‌طور گسترده در تولید تجاری و بازیافت فیلم‌های لفاف‌‌پیچی کششی (stretch) قدرتی (power) آزمایش شده است، جایی‌‌که به گفته این شرکت، به کاهش قابل توجه ژل‌ها تا 5/7 برابر کمتر در فرمول‌‌بندی فیلم‌های کششی نو و غنی از بازیافتی پساصنعتی (PIR) کمک می‌کند و در عین حال برخی از خصوصیات مهم را بهبود می‌بخشد. هم‌‌چنین این مستربچ مقدار ژل را در جریان‌‌های بسپار پسامصرفی (PCR) پلی‌‌الفین کاهش می‌‌دهد. او می‌گوید این مستربچ را می‌توان با افزودن سایر مواد شیمیایی افزودنی از سبد محصولات آن، بر اساس نیازهای کاربردی خاص تنظیم کرد.
محصول جدید دیگر، سِری Ultranox LC (با رنگ‌‌کم) از افزودنی‌‌های حاوی فسفیت برای کاربردهای مختلف پلی‌‌الفین‌‌ها هستند. این محصولات شامل Ultranox LC PP501 و Ultranox LC PP701 می‌‌باشد که هر دو از بسته‌های حفاظت از رنگ ثبت‌‌شده (patented) استفاده می‌کنند و حاوی تمام اجزای مورد نیاز برای تولید بسپارهای کاملا فرمول‌‌بندی‌‌شده می‌‌باشند.
Ultranox LC PP501 برای بسپارهای مورد استفاده الیاف درنظر گرفته شده است و شامل یک استئارات برای روان‌‌کاری الیاف و ارایه آن‌‌چه شرکت به عنوان لمس کنترل ایستا (static) توصیف می‌‌کند، می‌‌باشد. به‌‌گفته شرکت، کنترل رنگ، از رانشگری تا کاربردهای نهایی قابل توجه خواهد بود.
Ultranox LC PP701 شامل تمام اجزای پایدارسازی مورد نیاز برای تولید یک بسپار پلی‌‌پروپیلن‌‌ دوسو ‌‌جهت‌‌یافته (BOPP) کاملا فرمول‌‌بندی شده است. نتایج شاخص زردی (yellowness) بهبود قابل‌‌توجهی را در چند مرتبه آزمون‌‌های رانشگری در مقابل کنترل DHT (دمای کلگی ریژه/دای) نشان می‌‌دهد . این محصول فاقد استئارات است و گفته می‌‌شود اعمال آمایش (treatment) سطحی روی فیلم را ساده می‌‌کند.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره256 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا