اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ افزایش رغبت تولیدکنندگان قطعات اصلی (OEMs) به مواد بازیافتی

بسپار/ایران پلیمر تولیدکنندگان در مورد استفاده از پلاستیک‌‌های بازیافتی در لوازم برقی، لوازم خانگی و قطعات خودرو مطمئن‌‌تر شده‌‌اند. در این مقاله نیازهای مواد ثانویه آن‌‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

تولیدکنندگان لوازم برقی مصرفی، لوازم خانگی، فناوری اطلاعات و خودرو به‌‌دنبال برنامه‌‌های زیست‌‌پایداری (sustainability) خود با استفاده از پلاستیک‌‌های بازیافتی در محصولات جدید خود هستند. کاربردهای پلاستیک‌‌ها در این بخش‌‌ها می‌‌تواند از نظر خواص مواد، از جمله استحکام و سفتی متفاوت باشد، اما گروه‌‌های اصلی شروع به پذیرش این مسئله کرده‌‌اند که پلاستیک‌‌های بازیافتی برابر با عملکرد ضعیف نیستند. نگاه به محصولات و پروژه‌‌های جدید نشان می‌‌دهد تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEMs) به‌‌تدریج پلاستیک‌‌های بازیافتی را معرفی می‌‌کنند و آن‌‌ها را در گام‌‌های اولیه توسط بازیافت‌‌کنندگان، گروه‌‌های مواد، شرکت‌‌های فناوری و شرکای تحقیق و توسعه حمایت می‌‌کنند.
به گفته شرکت Miele، این امر به‌‌طور فزاینده‌‌ای به مواد بازیافتی (recyclate) برای سبد محصولات لوازم خانگی (domestic appliances) و لوازم خانگی اسقاطی (white goods، لوازم خانگی و بعضا صنعتی بزرگ فرسوده، مانند اجاق و یخچال و ماشین لباس‌شویی) خود تکیه دارد. این گروه در حال اجرای اصول اقتصاد چرخشی با استفاده از مواد بازیافتی در هرکجا که این امکان بدون هیچ‌‌گونه کاهشی در سطح کیفیت وجود داشته باشد، است. هدف، افزایش حجم پلاستیک‌‌های بازیافتی مورد استفاده تا 7500 تن تا سال 2025 است.
شرکت Miele در آغاز یک سفر طولانی است که نه تنها درمورد استفاده از مواد بازیافتی و قابل‌‌بازیافت در بسته‌‌بندی است بلکه در مورد محصولات نهایی نیز است. درمورد فلزات پسماندهای تجهیزات برقی و الکترونیکی (WEEE)، استفاده از مواد بازیافتی درحال حاضر در شرکت Miele بسیار پیشرفت کرده است و همین رویکرد را برای پلاستیک‌‌ها اتخاذ کرده است.
گروه، یک پودمان (module) کف (floor) را تقریبا روی تمام مدل‌‌های خشک‌‌کن جدید خود توسعه داده است که با استفاده از یک فرایند قالب‌‌گیری اسفنج، صرفه‌‌جویی تا 30 درصد از مواد حاصل می‌‌شود. از سال 2021، پلاستیک‌‌های بازیافتی در درپوش (lid) این پودمان استفاده شده است. در کارخانه تولید Bielefeld در آلمان، شرکت Miele به‌‌طور قابل‌‌توجهی لوازم جانبی جاروبرقی ازجمله برس‌‌های رومبلی، سرلوله‌‌های مکنده شکاف (crevice nozzle)، برس‌‌های گردگیری و اتصالات با کاربردهای ویژه را از مواد بازیافتی تولید می‌‌کند. درحال‌‌حاضر گزینه تعویض مواد بازیافتی برای سایر لوازم جانبی ازجمله صافی‌‌های اگزوز درحال بررسی است. قاب صافی Hygiene AirClean روی جاروبرقی جدید Boost CX1، 100 درصد مواد بازیافتی ساخته شده است (شکل 1). بسته‌‌بندی زیست‌‌پایدار، دیگر حوزه هدف برای شرکت Miele است. برای مثال، این شرکت ظروف PowerDisk خود را برای استفاده در ماشین ظرف‌‌شویی تا 100 درصد پلاستیک بازیافتی تبدیل کرده است.

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا