اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ افزودنی‌‌‌‌ها با جعل‌‌‌‌کنندگان مقابله می‌‌‌‌کنند!

بسپار/ایران پلیمر محصولات جعلی (counterfeit) برای ارزش نام‌‌‌‌تجاری (brand) و ایمنی مصرف‌‌‌‌کننده خطر ایجاد می‌‌‌‌کنند. در این مقاله مشخص می‌‌‌‌شود که چگونه فناوری‌های برچسب آشکارساز (taggant، برچسب مانند اثر انگشت است و می‌‌توانند آشکار یا پنهان باشند و برای طیف گسترده‌‌ای از صنایع و کاربردها استفاده می‌‌شوند، مترجم) امنیت زنجیره‌‌‌‌های تامین و قابلیت ردیابی را بهبود می‌‌‌‌دهند.

نیاز به ویژگی‌‌‌‌های ضدجعل (anti-counterfeiting) در آمیزه‌‌‌‌های پلاستیکی هم‌‌چنان در حال افزایش است. افزودنی‌‌‌‌های ضدجعل مزیت آشکاری در ارایه حفاظت و اصالت‌‌سنجی (authentication) برای محصولات با ارزش زیاد و نام‌‌‌‌های تجاری سازندگان محصولات اصلی (OEM) در بسیاری از بخش‌‌‌‌های بازار دارند. فراتر از آن؛ فناوری‌‌‌‌ها، هم‌‌چنین گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برای افزودن ویژگی‌‌‌‌های قابلیت ردیابی به مواد پلاستیکی برای تضمین منشا آن‌‌ها از نظر انطباق با محتوای بازیافت‌‌‌‌شده و اقتصاد چرخشی گسترده‌‌‌‌تر ارایه می‌‌‌‌دهند.
معاون ارشد توسعه فروش و تجارت در شرکت TruTag Technologies می‌گوید، تهدیدات مصرف‌کنندگان و تجارت بین‌المللی ناشی از جعل و انحراف-دگرسویی (diversion) پلاستیک‌ها به خوبی مستند شده است. تولید غیرقانونی (illegitimate) و توزیع غیرمجاز محصولات، هم‌‌چنان ایمنی مصرف‌‌‌‌کننده را تهدید می‌‌‌‌کند و منجر به خسارات تجاری قابل توجهی می‌‌‌‌شود. او می‌گوید در حالی که تلاش‌هایی برای مقابله با این تهدیدات از طریق بسته‌بندی ایمن انجام شده است اما می‌توان کارهای بیشتری را برای کاهش خطر زنجیره‌‌‌‌های تامین و محافظت از مصرف‌کنندگان با یکپارچه‌‌‌‌سازی راهکارهای اصالت‌‌سنجی و محصولات قابل ردیابی به طور مستقیم در پلاستیک‌‌‌‌ها انجام داد.
او هم‌‌چنین می‌‌‌‌گوید که علاوه بر جعل، نیاز به ردیابی پلاستیک‌ها به طور فزاینده‌ای به دلیل نیاز به اطمینان از منشا مواد مورد استفاده در اقتصاد تحت تاثیر قرار می‌‌‌‌گیرد.
آشکارسازها برای مدت طولانی به تولیدکنندگان و نام‌‌‌‌های تجاری پلاستیک‌‌‌‌ها، ابزاری امن برای اصالت‌‌سنجی و قابلیت ردیابی محصول ارایه داده‌‌‌‌اند. این محصولات با انتشار یک علامت (signature) شیمیایی یا طیفی مشخص کار می‌‌‌‌کنند. او می‌‌‌‌گوید که آشکارسازها را می‌‌‌‌توان درون مستربچ گنجاند و در فیلم‌‌‌‌ها رانشگری کرد یا به طور مستقیم روی پلاستیک‌‌‌‌ها اعمال کرد .

با این حال، او می‌گوید که محصولات معمول آشکارساز به دلیل نیاز به استفاده از تصویرگر (imager) اختصاصی برای تایید، محدود می‌شوند. این موضوع به آن معنا است که تنها کسانی که دارای آن تصویرگر هستند می‌توانند آشکارسازها را شناسایی کنند و این موضوع به طور قابل توجهی پتانسیل اصالت‌‌سنجی و مشارکت در زنجیره‌‌‌‌های تامین را کاهش می‌دهد. آشکارسازهای رقمی (دیجیتالی) جدیدی تولید شده‌‌‌‌اند که این محدودیت را برطرف می‌کنند. این آشکارسازهای رقمی می‌‌‌‌توانند توسط تلفن‌‌‌‌های همراه معمولی شناسایی شوند. او می‌گوید این موضوع به آن معنا است که هر کسی در زنجیره‌‌‌‌های تامین می‌تواند از طریق گوشی‌های هوشمند خود با محصولات تعامل داشته باشد.

به گفته او، این رقمی‌شدن (digitisation) پتانسیلی برای تامین امنیت زنجیره‌‌‌‌های تامین و هم‌‌چنین برای مشارکت مصرف‌کننده ارایه می‌دهد. مصرف‌‌‌‌کنندگان و نام‌‌‌‌های‌‌‌‌ تجاری می‌‌‌‌توانند بلافاصله رویدادهای مشکوک را که در زنجیره‌‌‌‌های تامین رخ می‌‌‌‌دهند، مشاهده کنند. این موضوع مشتریان را قادر می‌سازد تا در لحظه به رویدادهایی که پتانسیل تاثیرگذاری بر ایمنی مصرف‌کننده و تاثیرات قابل توجه بر نام تجاری را دارند، واکنش نشان دهند. این موضوع می‌‌‌‌تواند به نفع همه محصولات مصرفی باشد، به‌‌‌‌ویژه آن‌‌هایی که بر ایمنی مصرف‌‌‌‌کننده تاثیر می‌‌‌‌گذارند. علاوه بر مزایای امنیتی، رقمی‌‌‌‌شدن پتانسیل تعامل مصرف‌کننده با محصولات نهایی را فراهم می‌‌کند و به نام‌‌‌‌های تجاری اجازه می‌دهد به طور مستقیم با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کنند و فروش داشته باشند. این موضوع به ویژه برای محصولات با ارزش متوسط تا زیاد اهمیت دارد.
یک مزیت دیگر اعتبار بخشیدن به اقتصاد چرخشی است. او می‌‌‌‌گوید بسیاری از نام‌‌‌‌های تجاری سرمایه‌‌‌‌گذاری زیادی در استفاده از مواد بازیافت‌‌‌‌شده به دلایل محیط‌‌‌‌زیستی انجام می‌‌‌‌دهند. رقمی‌‌‌‌شدن وسیله‌‌‌‌ای را فراهم می‌‌‌‌کند که از طریق آن می‌‌‌‌توان منشا مواد پلاستیکی را به ویژه برای پلاستیک‌‌‌‌های بازیافت‌‌‌‌شده با حجم زیاد تایید کرد. این فناوری هم‌‌چنین می‌تواند در موقعیت‌های تضمین قطعات (warranty) به‌‌‌‌عنوان مثال برای محصولاتی مانند واشر (gasket) که در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند و درجایی که خرابی می‌تواند منجر به مطالبات قابل‌توجهی شود، کمک کند.
جدیدترین پیشرفت‌های شرکت TruTag Technologies شامل مجموعه‌ای از محصولات برای فیلم‌های پلاستیکی مانند پلی‌‌‌‌اتیلن (PE)، پلی‌‌‌‌وینیل‌‌‌‌کلرید(PVC) و پلی‌‌‌‌تترافلوئورواتیلن(PTFE) و هم‌‌چنین بسته‌بندی‌های لفاف‌‌‌‌پیچی جمع‌‌شو (shrink wrap) (این پوشش‌‌‌‌ها، نوعی از بسپارها هستند که به شکل نوارهای پلاستیکی یافت می‌‌‌‌شوند. وقتی این نوارها به دور جسمی پیچیده شوند و به آن‌‌ها گرما اعمال شود، این نوارها شروع به جمع‌‌شدن می‌‌‌‌کنند تا به طور کامل دور جسم داخل خود را بپوشانند. گرما می‌‌‌‌تواند از طریق سشوارهای صنعتی وارد و یا محصول از یک تونل گرما عبور داده تا این عملیات انجام شود، مترجم) دارویی و نوشیدنی است که امنیت فیزیکی را با اصالت‌‌سنجی رقمی ترکیب می‌کند. او می‌گوید برای همه فناوری‌ها در این زمینه، پیشنهادات بر اساس تعدادی معیار ارزیابی می‌شوند. همه محصولات باید دارای سطح پایه‌‌‌‌ای از امنیت باشند که برای جلوگیری از هدف قراردادن یک محصول خاص توسط جعل‌‌‌‌کنندگان کافی باشد.

(ادامه دارد …)

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

متن کامل این مقاله را در شماره 255 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا