اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ اقتصاد چرخشی نیازمند راه حل های کل نگر به بازیافت/ گفت و گو با Alaaddin Aydin مدیرعامل Maag Germany GmbH

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این سلسله گفت و گوها در آستانه نمایشگاه K2022 توسط VDMA با مدیران صنعت پلاستیک در خصوص روندهای آتی این صنعت انجام شده می شود.

س. آقای Aydin، ما چگونه می توانیم با مشکلات مربوط به زباله های پلاستیکی مقابله کنیم؟
پ. پاسخ به این سوال آسان نیست، و همواره وابسته به نحوه کار با پلاستیک می باشد. جایی که هیچ گونه زیرساخت و مجموعه قوانین هماهنگ وجود ندارد، مدیریت معقول زباله های پلاستیکی غیرممکن است. این برای ما بسیار مضر می باشد. صنعت پلاستیک به تنهایی قادر به حل این مشکل نیست. سیاست در مشارکت با صنعت و تجارت می بایستزیرساخت و چارچوب هایی برا اطمینان از جریان کنترل شده و قابل ردیابی مواد بازیافتی به وجود آورده، و از انتقال خطرات به کشورهای جهان سوم جلوگیری کند.

س. چگونه می توان اقتصاد چرخشی را پیش برد؟
پ. مدتیست صنعت پلاستیک و تجارت بر روی راه حل های مربوط به نگه داشتن مواد بازیافتی در حلقه و افزایش سهم مواد ثانویه در محصولات، کار می کند. تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی به طور فزاینده ای محصولات خود را قابل بازیافت می کنند و همچنین مقدار مواد بازیافتی در تولید محصولاتشان را افزایش می دهند. اگرچه، محصولات م بایست قابل تعمیر نیز باشند  هنوز کارهای زیادی برای انجام در این زمینه وجود دارد. بسیاری از محصولات قابل تعمیر نبوده و در صورت خراب شدن، به راحتی تعویض می شوند. تعمیرات با ارزش است. اینجا دو مثال ساده می آورم: کارایی را می توان از طریق تعمیرات پیش بینی شده کلی یا کنترل کیفت آنلاین، به طور چشمگیری افزایش داد. این مباحثات می بایست موضوعی و راه حل محور باشند. سپس پلاستیک ها عموما بخشی از راه حل و نه یک مشکل خواهند بود. در انتها، همه می بایست در جهت یک هدف مشترک کار کنند  صنعت، سیاست و البته جامعه.

س. ما تا کنون پیشرفت خوبی در آلمان داشته داشته ایم.
پ. بله، در اینجا کارهای زیادی انجام شده است، اما هنوز کارهای زیادی نیز برای انجام وجود دارد. ابتکارات بسیار خوبی از همه طرف های درگیر وجود دارد. موضوعاتی چون کارایی منابع، یک اقتصاد چرخشی آب و هوا خنثی و به وجود آوردن زیرساخت های صنعتی برای یک اقتصاد چرخشی معمولا به صورت همگانی در نظر گرفته می شوند. اگرچه، اغلب چالش ها تنها در سطح اروپایی یا جهانی قابل حل هستند. علاوه بر نوآوری های فناورانه، برای همه به قوانین واضح و غیر بروکراتیکی نیاز هست.

س. نقش صنعت و به ویژه مهندسی مکانیک چیست؟
پ. مهندسی مکانیک، آن گونه که ما در Maag به خودمان می نگریم، یک تامین کننده راه حل است. ما می توانیم راه حل هایی برای جلوگیری از تولید زباله، افزایش انگیزه برای استفاده بهینه از انرژی و مواد اولیه، و اطمینان از بازیافت پذیری محصولات در پایان چرخه عمرشان، را ارائه دهیم. برای مثال، تولیدکنندگان پلاستیک، به سختی بر روی راه حل هایی برای حذف کامپوزیت ها و پیشنهاد عملکرد مشابه توسط محصولات تک ماده ای کار می کنند تا بازیافت محصولات پلاستیکی را ساده تر کنند. پیشرفت هایی در جریان های مواد بازیافت پذیر قابل ردیابی و قابلیت شناسایی پلاستیک ها برای بازیافت  چه شیمیایی و چه فیزیکی  حاصل شده است. یک چیز قطعی است: اقتصاد چرخشی نیازمند راحل های بازیافت کل نگر است.

س. دیجیتالی شدن چه نقشی در این میان دارد؟
پ. نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند. هرچه تولید کاراتر و مصرف مواد ثانویه بیشتر باشد، اثرات مخرب بر محیط زیست کمتر خواهد بود. موضوع اقتصاد چرخشی در همه اخبار و مقالات تجاری حضور دارد، و کمپانی ها می بایست با این چالش و موضوعات مربوط به آن رو در رو شوند.

س. و مشتریان چگونه می توانند مشارکت کنند؟
پ. نیاز هست که تغییری در نحوه تفکر جامعه به وجود بیاید. به عنوان یک مشتری، تنها شکایت درباره جریان زباله پلاستیک در اقیانوس ها و تغییرات آب و هوایی کافی نیست. ما می بایست نحوه رفتار خودمان را تغییر داده و با مواد اولیه و محصولات با احترام برخورد کنیم. به این معنا که، برای مثال، شما نباید یک محصول را صرفا به این خاطر که مدل جددتری دارد جایگزین کنید، بلکه از آن تا پایان عمر فیزیکی و تکنولوژیکی آن استفاده کنید. همچنین به این معناست که، سه مدل لباس سفاش ندهید که بخواهید دو مدل را پس بفرستید. در مورد لباس، روند سریع مد به این معناست که تعداد زیادی لباس بدون اینکه پوشیده شود به دور انداخته خواهد شد. در انتها، مشتریان بر صنعت و تجارت نیز، از طریق رفتار خریدشان، تاثیر می گذارند.

س. Maag چه کمک های فناورانه ای برای حل این مشکلات ارائه می دهد؟
پ. ما راه حل هایی برای بازیافت مکانیکی ارائه می دهیم. در قلب این راه حل فیلتر مذاب Ettlinger کارایی بالای ما وجود دارد، که قادر به استخراج تا 16 درصد وزنی حجمی ازپلاستیک، بسته به کاربرد  با حداقل اتلاف مواد است. پمپ های نسل ششم ما، که هم اکنون به صورت اختصاصی برای کاربردهای بازیافت در دسترس هستند، قادر به تحمل اندازه ذرات تا 4 میلیمتر می باشند؛ بنابراین حتی در کاربردهای بازیافت محصولات مصرف شده نیز، عمر خدمات دو برابر شده است. ما همچنین، راه حلهای پایین دستی کامل شامل گرانول سازی را نیز پیشنهاد می دهیم. ما گرانول سازها را بکاملا بازطراحی کرده ایم، بنابراین ماشین با اندازه مشابه دارای 40 درصد خروجی بیشتر شده است. دسترسی به سیستم ها نیز افزایش یافته است، و عمر خدمات اجزا نیز به طور چشمگیری زیاد شده است. در نهایت این موارد باعث کاهش تولید زباله حین شروع و پایان خطوط تولید خواهد شد. متقابلا، این بدین معناست که ما قادر به پیشنهاد کارخانه های کوچک تر با عملکرد و قابلیت اطمینان بهبود یافته بوده، که نیازمند فضای نصب، ورودی انرژی و تولید زباله کمتر بوده و همچنین کیفیت محصولت نیز بهبود خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا