اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ امروز و آینده افزودنی های تاخیرانداز شعله برای انواع پلاستیک ها

بسپار/ایران پلیمر تولیدکنندگان و مصرف‌‌کنندگان تاخیرانداز‌های شعله برای انواع پلاستیک‌‌ها، یک هدف مشترک دارند: دستیابی به بهترین عملکرد ممکن با کم‌‌ترین خطر برای سلامتی، ایمنی و کره زمین. با این حال، آن‌‌ها همگی در مورد مسیر رسیدن به آن‌‌ موافق نیستند و بحث در مورد جوانب مثبت و منفی تاخیرانداز‌های شعله هالوژن‌‌دار و عاری از هالوژن هم‌‌چنان ادامه دارد. واضح است که علاقه به شیمی عاری از هالوژن، بالا باقی می‌‌ماند و آهنگ توسعه انواع سامانه‌‌های عاری از هالوژن با سرعت ادامه دارد.

شرکت Clariant درحال گسترش طیف Exolit OP 14XX از تاخیرانداز‌های شعله برپایه فسفینات خود است. دو گونه جدید، Exolit OP 1466 (برای پلی‌‌آمید 6 و پلی‌‌آمید 6T. پلی‌‌آمید 6T در اکثر خواص مشابه پلی‌‌آمید 6 و 66 است، اما مقاومت در برابر دمای بیشتر، جذب رطوبت کمتر و حفظ خواص بهتر در مقایسه با آن‌‌ها نشان می‌‌دهد، مترجم) و Exolit OP 1480 (برای پلی‌‌آمید 66)، آمیخته‌‌هایی حاوی فرمول‌‌بندی‌‌های جدید هم‌‌افزا برپایه نیتروژن/فسفر هستند و عمدتا در کاربردهای وسایل ‌‌برقی بدون مراقبت (unattended electrical appliances) استفاده می‌‌شوند. آن‌‌ها امکان تولید آمیزه‌‌هایی را می‌‌دهند که نه تنها به V-0 (سوختن در یک نمونه عمودی در عرض 10 ثانیه متوقف می‌‌شود. مترجم) استاندارد UL94 در مقاطع دیواره نازک دست پیدا می‌‌کنند، بلکه الزامات سخت به‌‌ویژه در آزمون‌‌های سیم ملتهب (GWIT) را نیز برآورده می‌‌کنند.
به گفته این شرکت تاکنون در بسیاری از کاربردها، برای اجزای لوازم ‌‌خانگی قالب‌‌گیری‌‌شده با آمیزه‌‌های پلی‌‌آمید حاوی تاخیرانداز شعله عاری از هالوژن (HFFR) گذراندن آزمون سیم ملتهب مطابق با استاندارد IEC 60695-11 در 750 درجه سلسیوس ممکن نبوده است. تاخیرانداز‌های شعله حاوی برم در این کاربردها استفاده شده‌‌اند، اما بسیاری از مشتریان دوست دارند بدون هالوژن استفاده کنند.

یک نیروی‌‌محرکه، بازار را به سمت تغییر سوق می‌‌دهد و محدودیت‌‌هایی بحث‌‌برانگیر در کانادا در استفاده از دکابرمو دی‌‌فنیل اتان (DBDPE) ارایه شده است. یک دستور ممنوعیت برای انتشار در اوایل سال 2023 هدف قرار گرفته شد (این شامل انواع مختلفی از استثناهاست). دکابرمو دی‌‌فنیل اتان نباید با دی‌‌کابرمو دی‌‌فنیل اتر (decaBDE)، که در بسیاری از مناطق قبلا حذف شده است، اشتباه گرفته شود.

گونه‌‌های جدید Exolit قبلا تحت قانون REACH (قانون ثبت، ارزیابی و مجوز مواد شیمیایی) در اتحادیه اروپا ثبت شده‌‌اند و درحال‌‌حاضر در چین و در ایالات‌‌متحده تحت قانون TSCA (قانون کنترل مواد سمی) درحال ثبت شدن هستند. انواع Exolit OP 14XX اکنون یک راهکار ترجیحی ازنظر عملکرد و زیست‌‌پایداری (sustainability) هستند. برای عملکرد خالص، فناوری‌‌های Exolit OP 13XX پیشرو هستند که به این معنی است که گونه‌‌های Exolit OP 13XX می‌‌توانند در مقادیر کمتر استفاده شوند که آن‌‌ها را مقرون‌‌به‌‌صرفه‌‌تر کرده است. گونه Exolit OP 1380 را نیز می‌‌توان به این طیف اضافه کرد. این هم‌‌چنین شامل یک هم‌‌افزایی جدید و مناسب برای استفاده با پلی‌‌آمید 6 و پلی‌‌آمید 66 است.
شرکت Clariant درحال برنامه‌‌ریزی گونه‌‌های جدید Exolit برای آمیزه‌‌های پلی‌‌بوتیلن ‌‌ترفتالات (PBT) که برای کاربردهای وسایل نقلیه برقی درنظر گرفته‌‌شده‌‌اند است. برخی از کارهای توسعه در مرکز جدید فناوری در شانگهای انجام خواهد شد، که در آوریل سال 2022 افتتاح شد.

گزینه‌‌های جدید برای پلی‌‌آمید
خط تولید تاخیرانداز شعله جدید شرکت Lanxess با نام Emerald Innovation NH 500، یک تاخیرانداز شعله عاری از هالوژن برپایه فسفر است که عمدتا برای استفاده در پلی‌‌آمیدهای تقویت‌‌شده با الیاف شیشه (به‌‌خصوص پلی‌‌آمید 66) مورداستفاده برای لوازم برقی و الکترونیکی درنظر گرفته شده است. گونه جدید، که ابتدا برای پلی‌‌آمید 6 و پلی‌‌آمید 66 استفاده شد، اکنون در حال تولید آزمایشی در مقیاس بزرگ است و به گفته شرکت بازخورد خوب بوده است. مشتریان باید تا 2026 قبل از این‌‌که به‌‌طور کامل دردسترس باشد منتظر بمانند.
گونه Emerald Innovation NH500 در انواع مشابه کاربردهای محصولاتExolit OP شرکت Clariant عرضه شده است، اما به گفته شرکت Lanxess شیمی آن به‌‌طور کامل متفاوت است. با این حال، شرکت فاش نمی‌‌کند که به‌‌طور دقیق از چه مواد شیمیایی استفاده می‌‌کند (شکل 1).

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 251 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا