اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ انتخاب پوشرنگ: تفاوت بین نسل‌های قبل و X، Y و Z

بسپار/ایران پلیمر گزارش‌های پاول کوچارن درباره تفاوت‌های انتخاب پوشرنگ در میان نسل‌های مختلف

توجه بیش‌تر به تحقیقات در مورد فام:
در طول 50 سال گذشته، تفاوت‌های نسلی در سبک و ترجیح رنگ، تقاضا برای پوشرنگ‌های تزئینی را تغییر داده است، اما جغرافیا و آب و هوا نیز در انتخاب پوشش‌های داخلی تأثیرگذار هستند. اخیراً، در سطح جهانی، تفاوت‌ها بین سلیقه‌های نسل هاي قبل و نسل‌های Y (مياني) و Z تشدید شده است.
شرکت معتبر “شروین ویلیامز” مستقر در ایالت اوهایو آمریکا که از سال 1866 فعالیت دارد، سابقه تقاضا برای پوشرنگ‌ها در بازار شمال آمریکا را از دهه 1900 بررسی کرده است. قبل از نسل اوليه(از 1946 تا 1964)، پوشرنگ‌های تزیینی به طور کلی سنتی،کم‌رنگ و ظریف بودند. به گفته ویکتوریا یانگ، مدیر اجرایی شرکت شروین-ویلیامز در شرق کانادا، در گذشته ترجیح مردم حفظ جزئیات چوبی و تزئینات در منازل بوده، از این‌رو عمدتاً از محصولات الکید (رزین پلی استر) و محصولات با ماندگاری طولانی استفاده می‌کردند.
به گفته یانگ، ظهور نسل اوليه در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، فصل جدید با فام‌های بسیار زیاد را باز کرد، و فام‌های زردچوبه‌ای و سبز‌ آووکادو محبوب شدند. در این سال‌ها تغییری به سمت رنگ‌های خاکی به جای فام¬های ملايم پاستل‌ی صورت گرفت.
یانگ افزود: تقاضا توسط روندها تحت تأثیر رسانه‌های چاپی و گسترش تلویزیون و تبلیغات پیش رفت. چنین تأثیراتی هنوز هم وجود دارند. روندها بسیار شبیه به مد (پوشاک)، دوره‌ای است. به عنوان مثال، فام آووکادو در این نسل دوباره ظاهر شده است.
از اواخر قرن بیستم، روندهای فام به شدت شروع به تغییر کردند و از بژ و فام‌های خنثی به جای سفید و خاکستری پرداخته شد.
یانگ افزود: بسیاری از فام‌ها از فضاهای ما حذف شدند. با گفت‌وگو با طراحان داخلی، بسیاری از این روندها مربوط به فضای باز و سبک مینیمال هستند. مثلا دیوارهای تقسیم‌کننده اتاق‌ها که پایین می‌آیند، خطوط تمیز و صاف، زیبا و باریک. این دیدگاه به میني مال تبدیل شد.
این اتفاق با قدمت گرفتن نسل بیبی بومر هم رخ داده، و در انتخاب فام، قدیمی و سنتی شده‌اند.
سونیل گودور، مشاور صنعت پوشرنگ در ماهاراشترا، هند، که در بازارهای خلیج فارس و هند تخصص دارد، گفت: مصرف‌کنندگان از فام‌های کلاسیک (فام‌های خنثی مانند بژ و کرم)، خوششان می‌آید. دوام و سهولت نگهداری عوامل مهمی در تصمیم‌گیری هستند.

نسل‌های X، Y و Z
به مرور زمان، تغییرات بلندمدت در انتخاب فام و سبک بین نسل‌ها، تقاضا برای پوشرنگ‌های دکوراتیو را تغییر داده است. در طول ۵۰ سال گذشته، تفاوت‌های نسلی در سبک و ترجیحات رنگی تقاضای پوشرنگ‌های تزئینی را تغییر داده‌اند. اما جغرافیا و آب و هوا نیز در انتخاب پوشرنگ‌های داخلی نقش دارند. به تازگی، در سطح جهانی، تفاوت‌ها بین سلایق نسل‌های بیبی بومر، Y (میلنیال) و Z شدیدتر شده است.

نقش محل زندگی: شهری و روستایی
تفاوت‌های عمده‌ای در روندها بین مناطق شهری و روستایی وجود دارد، به‌طور کلی ساکنان مناطق شهری به گزینه‌های مدرن و سبز متمایل هستند در حالی که افراد ساکن مناطق روستایی بیشتر به سمت فام‌های سنتی جلب می‌شوند.
به گفته یانگ، در شمال آمریکا، مشتریان شهری بیش‌تر به فضاهای باز تمایل دارند، در حالی که در مناطق روستایی یک روند به سمت ترکیب ظاهرهای روستایی باز وجود دارد.
با این حال، آب و هوا و تعداد ساعات تابش نور خورشید هم تأثیر زیادی در انتخاب فام‌ها در طول دوره‌های زمانی مختلف از نسل‌ها دارد. یانگ توضیح داده که هر فام، دما دارد و فام‌هایی مانند آبی، سبز و بنفش، حس سردی ایجاد می‌کنند. فام‌های گرم معمولاً در شرق به منظور روشن‌تر کردن اتاق‌ها در فصل بارانی، سرد و برفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جنوب، پوشرنگ‌ها ممکن است بیشتر برای بهبود نور خورشید مورد استفاده قرار گیرند.
همپل، تولیدکننده و توسعه‌دهنده راهکارهای پوششی، تأکید کرد که عواملی مانند مکان جغرافیایی، نور، هدف فضا و ترجیحات شخصی، نسبت به تفاوت‌های نسلی، در تعیین رفتار خرید مهم‌تر هستند. سن در اینجا کمتر اهمیت دارد و همپل تمرکز خود را بر درک نیازهای منحصر به فرد مشتریان بر اساس تفاوت‌های جغرافیایی و سایر عوامل معطوف کرده است.
یانگ گفته است که در فروشگاه‌های پوشرنگ در سراسر شمال آمریکا، مشتریان ترکیبی از افراد مختلف در سن و درآمد هستند و زمان بیشتری را برای انتخاب پوشرنگ‌ها صرف می‌کنند. او اظهار کرده است که آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که خریداران خانه جدید یا ازدواج کرده یا کسانی که دارند خانواده را شروع می‌کنند، بیشترین تحقیقات را در مورد پوشرنگ‌ها و روندهای نقاشی انجام می‌دهند.

 

برگردان: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجو دکتري مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 255 دو ماهنامه پوشرنگ که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا