اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ انتقاد از ادعای جام جهانی “کربن-صفر” به میزبانی قطر

گروه ترجمه و تولید محتوا بسپار / ایران پلیمر برگزارکنندگان وعده داده‌اند که جام جهانی بی‌کربن در ماه نوامبر در قطر برگزار شود، اما گروه‌های محیط‌ زیست هشدار می‌دهند که این مسابقات بسیار آلوده‌ تر از آن چیزی است که تبلیغ می‌شود.

به گفته دبیرکل قطر 2022، برگزارکنندگان این مسابقات با اندازه ‌گیری، کاهش و جبران همه انتشار گازهای گلخانه‌ای، انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر خواهند رساند.

با این حال، این وعده نتوانست شکاکان را متقاعد کند. اریک کانتونا، بازیکن سابق منچستریونایتد اخیراً با اشاره به ردپای کربن هشت استادیوم مجهز به تهویه مطبوع، آنچه را «انحراف زیست‌ محیطی» خواند، به شدت مورد انتقاد قرار داد. جولین جریساتی، مدیر برنامه صلح سبز خاورمیانه، سازمان دهندگان را به “پوشش پنجره” متهم کرده است و اصرار دارد که ادعاهایی مبنی بر انتشار خالص صفر از این مسابقات، “می تواند شستشوی سبز/شستشوی ورزشی تلقی شود”.

ژیل دوفراسن، محقق دیده‌بان بازار کربن و نویسنده گزارشی در مورد اعتبارنامه آب و هوای قطر 2022، گفت که ادعاهای کربن-خنثی “در مورد تاثیر واقعی این رویداد بر آب و هوا، گمراه کننده و ناصادقانه” است. برگزارکنندگان رویداد نمایشی فوتبال اعلام کردند، این رویداد 6/3 میلیون تن CO2 تولید خواهد کرد این مقدار معادل ½ میلیون تن CO2 تولید شده در رویداد مشابه در جام جهانی روسیه 2018 می باشد.

اکثر این انتشارات یعنی در حدود 95 درصد، غیرمستقیم از مواردی مانند حمل و نقل، ساخت زیرساخت ها و مسکن است. اما دیده بان بازار کربن می گوید که برآورد میزبان ها ناقص است. این گزارش می گوید که قطر ردپای کربنی ساخت هشت استادیوم جدید را دست کم گرفته است؛ به عنوان مثال، با ضریب هشت، تولید 6/1 میلیون تن به جای 200 هزار تن CO2 اعلامی، افشا شده است.

برخی از این تفاوت ها را می‌توان توسط روش شناسی توضیح داد. قطر معتقد است که بیشتر استادیوم‌های جدید پس از پایان مسابقات به خوبی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، به این معنی که تأثیرات زیست محیطی آنها را نباید به طور خاص به یک رویداد گره زد. اما دیدگاه دیده بان بازار کربن متفاوت است؛ به عقیده این سازمان، استفاده مداوم از هشت مکان ورزشی عظیم در کشوری با تنها 2.4 میلیون نفر پرخطر است.

برخلاف تصور عمومی، به نظر می‌رسد تهویه هوای استادیوم‌ها در قطر، حداقل مقدار تاثیر بر آب و هوا در حین این رویداد را داشته باشد. برخی کارشناسان معتقدند، با توجه به زیرساخت‌های عظیمی که قطر برای میزبانی این رویداد مجبود به ساخت آنها شده، این کشور کوچک خلیج فارس نیاز با تلاش بیشتری برای به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است.

به عقیده یکی از متخصصان تدارکات در در دانشگاه اکس مارسی فرانسه، و با اشاره به عدم واگذاری میزبانی جام جهانی به ایالات متحده به جای قطر،خطای بزرگ زمانی صورت گرفت که در دسامبر 2010، میزبانی جام جهانی به کشوری که از قبل تمام زیرساخت ها را داست، اعطا نشد. در قطر ما با هیچ شروع کردیم، میزبانی یک رویداد جهانی بر روی شن“.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا