اخبار

اختصاصی بسپار/ انرژی‌های تجدیدپذیر برای وابسپارش POM

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بازیافت پلاستیک از طریق وابسپارش (depolymerization) تا کنون عمدتاً برای PET، پلی استایرن و پلی لاکتیک اسید با موفقیت انجام شده است. اکنون، یک گروه پژوهشی در دانشگاه ایلینویز نشان داده است که وابسپارش الکتروشیمیایی پلی اکسی متیلن یا POM نیز امکان پذیر است.

POM یک رزین استال با کارایی بالا است که در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی و الکترونیک استفاده می‌شود. استحکام و سختی آن، این رزین را در برخی کاربردها، مانند چرخ دنده‌های مکانیکی در خودرو به عنوان جایگزین سبک‌تر و جذابی برای فلزات کرده است. این ماده توسط شرکت‌های شیمیایی مختلف از جمله Delrin و DuPont با فرمول‌ها و نام‌های کمی متفاوت تولید می‌شود. در پژوهش اخیر روشی برای بازیافت شیمیایی POM در دمای اتاق با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه شده است که به اقتصاد چرخشی کمک می‌کند.

در نتیجه ی وزن مولکولی بالا و پیوندهای نسبتاً خنثی، مواد پلاستیکی مانند POM طول عمری دارند که عموماً “پایدار و غیر چرخشی” است. بازیافت مکانیکی این بسپارها خواص گرمامکانیکی آن‌ها را می‌کاهد. در حالیکه شکست ساختار و وابسپارش آن‌ها به تکپارهای تشکیل دهنده‌ی آن باعث می‌شود که این بسپارها مجدداً به مواد با کیفیت اولیه تبدیل شوند. هگزافلوئوروایزوپروپانول حلال مناسب برای این ماده شناخته شد. این حلال طی فرآیند برقکافت اسید تولید می‌کند و اسید بسپار را به تکپار اولیه تجزیه می‌کند.

در مقایسه با روش‌های بازیافت شیمیایی مرسوم، این رویکرد از نظر انرژی کارآمد و قوی است. علاوه بر این، از آنجایی که برق به سرعت در حال تبدیل شدن به یک منبع انرژی تجدیدپذیر از طریق تولید انرژی خورشیدی، باد و برق آبی است، این روش یک راه حل چرخشی مبتنی بر انرژی پایدار ارائه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا