اخبار

اختصاصی بسپار/ اولین ایمپلنت‌های پیوند استخوان مصنوعی با چاپ سه بعدی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بخشی از نسل جدید مواد زیستی CMFlex نیاز به جراحی برای برداشت بافت‌ها از بدن بیمار به منظور ترمیم استخوان‌ها را از بین می‌برد.
Dimension Inx که در سال 2017 تأسیس شد، یک شرکت درمانی احیا کننده است که محصولاتی را برای بازگرداندن عملکرد بافت و اندام طراحی، توسعه و تولید می‌کند. محصول جدید این شرکت CMFlex، در دسامبر 2022 توسط FDA تایید شد و اکنون در دو عمل جراحی فک بیمار و چندین مورد محافظ دندان استفاده شده است. CMFlex نیاز پزشکان برای برداشت تهاجمی استخوان از بدن بیمار و شکل دادن آن به آناتومی مورد نظر برای پیوند استخوان را از بین می‌برد.

رفتار سلولی ترمیمی
CMFlex عمدتاً از هیدروکسی آپاتیت، یک ماده معدنی طبیعی موجود در استخوان و بسپار زیست تخریب پذیر پلی لاکتید کو-گلیکولید (PLG) تشکیل شده است. این دو ماده ی اصلی در یک ماده کامپوزیتی اختصاصی و متخلخل از نظر ریزساختاری به نام Hyperelastic Bone ترکیب می‌شوند. مواد ترمیم استخوان سپس به صورت سه بعدی چاپ می‌شوند که دارای معماری مهندسی شده با ویژگی‌های سطح نانو، میکرو و ماکرو است که برای رشد مجدد طبیعی استخوان پس از کاشت، بدون نیاز به خودپیوندی تهاجمی طراحی شده است. به گفته ی شرکت تولید کننده، جراحان می‌توانند اندازه محصول را متناسب با آناتومی بیمار سفارش دهند و ویژگی دیگر محصول این است که به‌طور منحصربه‌فردی قادر به جذب مایعات است. این ویژگی ماده را قادر می‌سازد تا خونریزی در حین جراحی را کنترل کند و در عین حال به فرآیند بازسازی استخوان پس از کاشت کمک می‌کند.
CMFlex در حال حاضر برای تعداد محدودی از جراحان کلیدی در دسترس است. توسعه ی آن در سال 2024 گسترده تر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا