اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ ایجاد علامت در پلاستیک‌‌ها

گروه ترجمه و تولی محتوا در بسپار/ایران پلیمر علامت‌‌گذاری و جوش‌‌کاری با لیزر فرصت‌‌های جدیدی را که توسط همکاری بین تامین‌‌کنندگان افزودنی، آمیزه و تجهیزات ایجاد شده است، برای فرایندکارها ایجاد می‌‌کند. این مقاله نگاهی به جدیدترین اخبار در این حوزه می‌‌اندازد.
———————
فرایندهای بر پایه‌‌ی لیزر، مانند علامت‌‌گذاری یا جوش‌‌کاری، نقشی با اهمیت فزاینده در تولید پلاستیک، تولیدکنندگان افزودنی‌‌ها، مستربچ‌‌ها و آمیزه‌‌ها بازی می‌‌کنند که این فناوری‌‌ها را ممکن ساخته و به شدت برای گسترش و بهبود محصولات در حال کار هستند.
طبق گفته‌‌ی شرکت اتریشی تولیدکننده‌‌ی مستربچ، Gabriel Chemie، علامت‌‌گذاری با لیزر، برچسب‌‌زنی با سرعت زیاد و گزینه‌‌ای برای تزئین قطعات پلاستیکی را فراهم کرده که می‌‌تواند فرایند‌‌های اضافی را حذف کند، در حالی که جوش‌‌کاری با لیزر می‌‌تواند به منظور اتصال سریع و قابل اطمینان اجزای پیچیده‌‌ی پلاستیکی استفاده شود. یکی از نیروهای محرکه‌‌ی کلیدی در پس پذیرش هر دو فرایند، زیست‌‌پایداری (sustainability) آن‌‌‌‌ها است. به گفته‌‌‌‌ی رئیس بازاریابی شرکت، علامت‌‌گذاری با لیزر و تزئین می‌‌تواند علامت‌‌گذاری‌‌ با کیفیت عالی و دائمی روی پلاستیک را بدون استفاده از هرگونه مواد مصرفی مانند جوهرهای چاپ به‌‌دست آورد. قطعه‌‌ی نهایی شامل یک تک ماده‌‌‌‌ی همگن بوده که به نفع فرایند بازیافت است (شکل 1). این موردی است که نام‌‌های تجاری و تبدیل‌‌کننده‌‌ها (converter) در این لحظه بیشتر به آن علاقه‌‌مند هستند. جوش‌‌کاری با لیزر نیز از همان مزایا منفعت می‌‌برد که در آن نیاز به استفاده از چسب برای اتصال دو قطعه به هم نیست.
در حوزه‌‌‌‌ی علامت‌‌گذاری با لیزر، توسعه‌‌های جدید توسط نیاز به افزایش تضاد رنگی (Contrast) بین علامت‌‌گذاری و پلاستیک پایه و هم‌‌چنین رویای دست‌‌یابی به علامت‌‌گذاری رنگی با لیزر که به طور کامل جایگزین جوهرهای چاپ بر روی پلاستیک‌‌ها می‌‌شود هدایت می‌‌شود. مانند تمام تحولات جدید، این موارد زمان‌‌بر بوده و برای پیش‌‌برد آن‌‌ها به ذهن‌‌های خلاق نیاز است. هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.
شرکت Gabriel Chemie توضیح داده است که عملکرد فیزیکی پلاستیک و آرایش زنجیر‌‌های بسپاری روی علامت‌‌گذاری با لیزر تاثیر دارند. دستیابی به درک خواص بسپار نو و تاثیر آن بر علامت‌‌گذاری با لیزر چالشی است که شرکت سال‌‌هاست که روی آن کار کرده است. هر چه بسپارها توسعه بیابند و بسپارهای بازیافتی نامشخص بیشتری به مخلوط اضافه ‌‌شود، این نمود به طور فزاینده‌‌ای حائز اهمیت می‌‌شود.

برگردان: مهندس سید عارف داودی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۳۲ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا