اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ کارل‌هائوسگن، رییس هیات مدیره VDMA وطرح دیدگاه هایی در مورد مدیریت کارخانه های ساخت ماشین آلات

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر رکود مداوم در اقتصاد جهانی آثار آشکاری را در بخش مهندسی مکانیک و مهندسی ساخت کارخانه بر جای می‌گذارد. تولید در ده ماهه اول سال 2023 به لطف سفارش‌های عقب افتاده و تنگناهای کمتر در زنجیره تامین، نسبتاً خوب بود و به افزایش واقعی 0.9 درصدی تا آخر ماه اکتبر رسید. کارل‌هائوسگن، رئیس VDMA در مطبوعات سالانه انجمن در فرانکفورت گفت: «با این حال، پس از اینکه دو سه ماهه اول به رشد کمک کرد، تولید ماشین آلات در سه ماهه سوم 1.6 درصد کمتر از سطح سال قبل بود. سه ماهه چهارم نیز ضعیف بود.تولید خوب تا تابستان به این معنی است که ما تخمین‌های خود را برای سال 2023 افزایش می‌دهیم. اکنون فقط انتظار داریم تولید به صورت واقعی 1 درصد کاهش یابد (به جای 2 درصدی که قبلاً اعلام شده بود). سفارش‌های عقب افتاده کمتر از پیش قادر به حمایت از تولید هستند. بنابراین ما پیش بینی خود را برای سال 2024 به سمت پایین تنظیم می‌کنیم: از منفی 2 درصد به منفی 4 درصد.»

کاهش سفارش‌های عقب افتاده
دلیل آن این است که هر ماه، سفارش‌های دریافتی در بخش مهندسی مکانیک و کارخانه از ابتدای سال نسبت به سال قبل عقب‌تر بوده است – در مجموع 13 درصد به صورت واقعی در ده ماهه اول سال 2023. در نتیجه، تعداد سفارش‌های عقب افتاده نیز در حال کاهش است. بر اساس نظرسنجی اخیر VDMA (پایان اکتبر 2023)، 60 درصد از شرکت‌ها سفارش‌های عقب افتاده‌ی کمتری نسبت از میانگین بلندمدت خود داشتند. رئیس VDMA گفت: «به رغم اولین نشانه‌های کاهشی هنوز یک چرخش واقعی در حال حاضر به چشم نمی خورد. این کاهش به این دلیل است که فعالیت سرمایه‌گذاری در ایالات متحده ممکن است به دلایل اقتصادی کند شود و در عین حال احتمالاً چنین فعالیت‌هایی در چین ضعیف باقی می‌ماند. اگرچه ما معتقدیم که کشورهایی مانند هند و مکزیک به رشد خود ادامه خواهند داد، اما این بازارها به خودی خود به اندازه‌ی کافی بزرگ نیستند که بتوانند کاهش در سایر بازارها را جبران کنند.»

انتظارات داخلی ضعیف است
فعالیت سرمایه گذاری در آلمان نیز احتمالاً در حال حاضر ضعیف باقی خواهد ماند. بر اساس نتایج یک نظرسنجی انحصاری انجام شده توسط موسسه آلمانی IW برای VDMA، چشم انداز اقتصادی در آلمان دوباره بدتر شده و به سطح پایین پاییز 2022 بازگشته است. انتظارات سرمایه گذاری برای سال 2024 نیز به میزان قابل توجهی بدتر شده است. در اینجا، نسبت بدبینان در حال حاضر 9 درصد بیشتر از خوش بینان است. البته مطمئناً مشوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد. طبق نظرسنجی IW، کل اقتصاد فرصت‌هایی را در روندهای دیجیتالی‌سازی/خودکارسازی، ایجاد زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیر و کربن‌زدایی می‌بیند. با این حال، تصور بر این نیست که این اثرات گسترده با وجود تاثیر بر بخش مهندسی مکانیک، قادر باشد تمام عوامل منفی را در سال آینده جبران کند.

ضرورت سیاست موقعیت مکانی مناسب برای صنعت
یک پیشرفت مثبت این است که اشتغال در شرکت‌های داخلی در سال 2023 دوباره اندکی افزایش یافته و به حدود 1.03 میلیون نفر در هسته‌های مرکزی رسیده است. رئیس VDMA یک سیاست صنعتی مناسب و قابل اعتماد درازمدت در اتحادیه اروپا و آلمان را به عنوان عاملی تعیین کننده در تقویت مجدد سرمایه گذاری توصیف کرد. «با این حال، سیاستی که می‌خواهد همه چیز را تنظیم و تامین مالی کند، پیش رو قرار دارد. زمان آن فرا رسیده است که دوباره به اقتصاد بازار اجتماعی اعتماد بیشتری کنیم، مقررات و کاغذ بازی را به عقب برانیم و به شرکت‌ها آزادی بیشتری برای نوآوری‌های خود بدهیم.» همچنین رئیس VDMA خواستار آزادی و مسئولیت بیشتر شهروندان شد.
وی با توجه به بحث بودجه جاری افزود: «اصولاً هر چیزی که منابع را بدون ایجاد بار اضافی برای بودجه آزاد می‌کند باید اولویت بندی شود. این شامل کاهش کاغذبازی و در عین حال نهایی سازی‌های فوری توافق‌ها برای مثال به ویژه توافق‌ها با کشورهای آمریکای لاتین است. علاوه بر این، از هر چیزی که احتمال سرمایه گذاری و نوآوری‌های اضافی را کمتر می‌کند یا حتی سرمایه گذاری‌های موجود را محدود می‌کند، باید اجتناب شود و این شامل محدود کردن موانع برای فرصت‌های رشد است که با تمدید کمک هزینه پژوهشی و تمدید جبران خسارت‌های مالیاتی بهبود می‌یابد.»

قراردادهای تجارت آزاد را بیش از حد سنگین نکنید، بازار واحد را اصلاح کنید
اتحادیه اروپا نیز به طور روز افزونی در معرض خطر عقب ماندن در تجارت جهانی قرار دارد. رئیس VDMA تحلیل کرد: «ما شاهد آن هستیم که سایر کشورها به طور روزافزونی تمایل به انعقاد قراردادهای تجارت آزاد با اروپا را از دست می‌دهند، با اینکه بازار بزرگ و جذابی در اینجا به چشم می‌خورد. اتحادیه اروپا باید در نهایت از ایجاد بیش از حد این توافقنامه‌ها با نگرانی‌های اجتماعی و زیست محیطی چشم پوشی کند.» رئیس VDMA تاکید کرد: «کشورهای دیگر اجازه نخواهند داد که ما به آن‌ها بگوییم چگونه تجارت کنند. با توجه به ابهامات موجود در تجارت بین‌الملل، موفقیت اقتصادی در اروپا تنها زمانی حاصل می‌شود که بازار داخلی در نهایت تقویت شود، گسترش یابد و اصلاح گردد. به ویژه، کاغذبازی و گاهی الزامات پوچ برای استخدام کارمندان در اروپا بهترین مثال برای این واقعیت است که دیگر نه بازار داخلی بلکه منافع نادرست حفاظت ملی است که از نظر سیاسی دست بالا را به دست آورده است. این باید تغییر کند. اگر خواستار انعطاف‌پذیری هستید، باید به طور فعال موانع موجود در بازار واحد را از بین ببرید.»

قانون زنجیره تامین اتحادیه اروپا به عنوان یک مثال بازدارنده
در دوره قانونی فعلی، شرکت‌های اتحادیه اروپا با انبوهی از مقررات جدید غرق شده‌اند. تنها در حوزه معامله سبز، کمیسیون در مجموع 90 طرح برای این دوره قانونی و 73 طرح دیگر برای بخش دیجیتال اعلام کرده است. بسیاری از این ابتکارات بر مهندسی مکانیک و کارخانه نیز تأثیر دارند. رئیس VDMA تاکید کرد: «بازار داخلی اتحادیه اروپا به مقررات معقول و قابل مدیریتی نیاز دارد که هدف آن تقویت رقابت پذیری صنعت اروپا باشد. در عوض، مقرراتی که قبلاً تصویب شده یا برنامه ریزی شده اند، به طور روز افزونی بار اضافه یا تهدید به شمار می‌روند. بهترین مثال برای این موضوع، قانون زنجیره‌ی تامین اروپا است که در آن – در صورت غلبه بر پیشنهاد مجلس – نه تنها نظارت بر همه‌ی تامین کنندگان، بلکه بر مشتریان نیز فراهم شده است. با این حال، هیچ کس نمی تواند به مشتریان خود دیکته کند که چگونه و کجا می‌توانند از ماشین آلات استفاده کنند و این به تنهایی بزرگترین بار اضافی در قانونی است که مسئولیتی را بر عهده‌ی شرکت‌های کوچک و متوسط می‌گذارد که به دلیل عدم توانایی و نداشتن قدرت بازار قادر به انجام آن نیستند. بنابراین قانون فقط یک آرزوی ناب است و در پایان، رقبای کشورهای غیر اتحادیه اروپا از ما برای این گل به خودی تشکر خواهند کرد.»

جلوگیری از تغییر بیشتر به جبهه راست در انتخابات اروپا
همچنین با توجه به ظهور احزاب راست گرای ضد اقتصادی و ضد دموکراتیک در اروپا، یک اتحادیه اروپای قوی و رقابتی برای صنعت مهندسی مکانیک و کارخانه اهمیت زیادی دارد. رئیس VDMA تاکید کرد: «احزاب طرفدار نژادپرستی و انزواطلبی، رفاه، رقابت و فرهنگ اجتماعی ما را به خطر می‌اندازند. به همین دلیل باید دغدغه‌ی همه‌ی ما باشد که در انتخابات پارلمانی آتی از چرخش بیشتر به جبهه‌ی راست جلوگیری کنیم.»
صنعت مهندسی مکانیک و کارخانه به عنوان بخش اصلی صنعت آلمان و اروپا در صورت عدم کاهش سرعت با حدود 3 میلیون کارمند در اتحادیه‌ی اروپا، هنوز برگ‌های برنده‌ی زیادی در دست دارد تا همچنان نقش پیشرو در بازار جهانی ایفا کند . قدرت نوآورانه‌ی این صنعت برای موفقیت مستمر آن، که اخیراً در ارقام مخارج تحقیق و توسعه منعکس شده است، بسیار مهم است. رئیس VDMA گفت: «با حدود 8.7 میلیارد یورو (افزایش 6 درصدی نسبت به سال قبل)، رقم بی سابقه ای سرمایه گذاری شد که نشان می‌دهد ما به قدرت و دوام صنعت خود در آینده اعتقاد داریم.»

مرحله بعدی دیجیتالی شدن
فرصت‌های رشد در درجه‌ی اول در دیجیتالی شدن نهفته است. یکی از مهمترین وظایف در اینجا این است که شرکت‌ها بتوانند از دانش خود به طور امن در دنیای دیجیتال استفاده کنند. این امر نیاز به فضاهای داده مشارکتی دارد که توسط شرکت‌های صنعتی متوسط نیز استفاده می‌شود. این هدف برنامه Manufacturing-X است که در واقع هدف آن اطمینان از این است که استانداردهای اطلاعات تولید که در مهندسی مکانیک و کارخانه تطبیق داده شده اند، به میزان بیشتری مورد استفاده قرار بگیرند. رئیس VDMA توضیح داد: «ما بنای خود را مستقیماً بر معرفی موفقیت‌آمیز زبان جهانی تولید، OPC UA، با کمک ابتکار جهانی umati، استوار می‌کنیم. امروزه، کارکردهای بیشتری از ماشین‌ها و سامانه‌ها در مهندسی مکانیک به دنیای نرم‌افزار منتقل می‌شوند. این به آن معناست که به موازات دنیای فیزیکی طبقه‌های فروشگاه، یک زیست بوم دیجیتالی در حال ظهور است که در آن فرآیندها به صورت دیجیتالی نقشه‌برداری می‌شوند. این موضوع طیف گسترده ای از گزینه‌های فروش برای مهندسی مکانیک فراتر از کسب و کار اصلی واقعی را به روی ما می‌گشاید.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا