اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بازار نانوپوشش ها: روند جهانی، سهم، اندازه و رشد بازار، فرصتها‌ و پیش‌بینی سال‌های 2026-2021

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر ارزش بازار جهانی نانوپوشش‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی به6/5 میلیارد دلار رسید. نانوپوشش به لایه بسیار نازک از موادپلیمری اطلاق می‌شود که به منظور ایجاد خواص فیزیکی و شیمیایی شامل مقاومت به خوردگی، مقاومت به سایش، سختی، روان کنندگی، شفافیت و شکل پذیری بر روی یک زیرآیند اعمال می‌گردد. یکی از کاربردهای رایج نانوپوشش‌ها تغییر خواص آبگریزی و یا روغن‌گریزی سطح است. نانوپوشش را می‌توان با کمک یک فرآيند دقیق و با لایه‌نشانی یکنواخت واحدهای اتمی روی سطح ایجاد نمود. خواص فوق‌العاده فیزیکی و شیمیایی نانوپوشش‌ها موجب رشد تقاضای جهانی در صنایع ساختمانی، غذایی، سلامت، خودرویی، الکترونیکی و… شده‌است و طبق پیش‌بینی‌ها شاهد رشد بیشتر طی پنج سال آینده خواهیم بود.
محرک‌های بازار جهانی نانوپوشش‌ها:
• با توجه به مقاومت نانوپوشش‌ها در برابر نوسانات دمایی، کاربرد آن‌ها در محصولاتی که تحت تاثیر تغییرات دمایی و شرایط سخت آب و هوایی هستند مانند هواپیماها، کاشی سرامیک، شیشه پنجره و خودروها افزایش یافته‌است.
• عدم قابلیت مشاهده نانوپوشش‌ها با چشم غیرمسلح موجب حفظ ظاهر و براقیت سطح می‌شود. همچنین عدم تجمع آلودگی و سهولت زدودن گرد و غبار از سطوح حاوی نانوپوشش نیز از دیگر مزایای این پوشش‌ها به شمار می‌رود.
• نانوپوشش‌ها دارای قابلیت محافظت در برابر تابش فرابنفش و همچنین ساییدگی می‌باشند. این ویژگی موجب افزایش طول عمر محصولات و افزایش کاربرد نانوپوشش در صنایع خودرویی شده ‌است.
• نانوپوشش‌ها به علت خاصیت ضدچسبندگی و جلوگیری از رشد باکتری و میکروارگانیسم‌ها، در قیاس با پوشش‌های معمولی بهداشتی‌تر هستند. سازگاری با محیط زیست و غیرسمی بودن، قابلیت استفاده از نانوپوشش‌ها را برای کاربردهای مختلف گسترش داده‌است.
خلاصه وضعیت بازار:
• بازار نانوپوشش‌ها بر اساس نوع محصول به دسته‌های ضدمیکروب، ضداثر انگشت، ضدقارچ و خود تمیزشونده تقسیم می‌شود.
• نانوپوشش‌ها بر اساس مصرف نهایی به دسته‌های ساختمانی، بسته‌بندی غذایی، سلامت، الکترونیک، خودرویی و دریایی تقسیم می‌شود.
• نانوپوشش‌ها بر اساس منطقه جغرافیایی به دسته‌های امریکای شمالی، اروپا، آسیا اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا و امریکای لاتین تقسیم می‌شود.

 

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر- رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا