اختصاصی بسپار/ بازار پوشرنگها و پوششها در منطقه آسیا و اقیانوسیه

بسپار/ ایران پلیمرطبق برآوردهای شرکت Orr & Boss، اندازه کل بازار پوشرنگ و پوششهای آسیا و اقیانوسیه به 28.3 میلیارد لیتر و 89.4 میلیارد دلار آمریکا میرسد. این بازار از رشد قابل توجهی برخوردار است و پیشبینی میشود که به دلیل تقاضای فزاینده در بخشهای مختلفی مانند ساختمان، خودرو و صنایع مصرفی، همچنان در سالهای آینده به گسترش خود ادامه دهد.
بازار پوشرنگ و پوششهای آسیا و اقیانوسیه بزرگترین بازار در جهان است که ترکیبی متنوع از مناطق و کشورهای مختلف را شامل میشود. این بازار به دلیل کند شدن رشد اقتصادی، دیگر مانند گذشته رشد سریعی ندارد. با این حال، انتظار میرود که در بلندمدت رشد مجددی را تجربه کند، چرا که روندهای اقتصادی و جمعیتی مطلوبی در این منطقه در حال وقوع است. این روندها، به ویژه در زمینههای شهری شدن، صنعتیسازی و تقاضاهای روزافزون در بخشهای ساختوساز و خودروسازی، به تقویت بازار کمک خواهند کرد.
بازار پوشرنگ و پوششهای آسیا و اقیانوسیه با اندازهای معادل 28.3 میلیارد لیتر و 89.4 میلیارد دلار، بزرگترین بازار پوشرنگ و پوشش در جهان است. چین، با وجود کاهش سرعت رشد نسبت به سالهای گذشته، همچنان بزرگترین بازار پوشرنگ و پوشش در جهان است. پس از چین، مناطق جنوب آسیا (که عمدتاً شامل هند است) و ژاپن و کره به عنوان بزرگترین مناطق بعدی قرار دارند.
خلاصه بازارهای منطقهای
چین
یکی از روندهای مهم تأثیرگذار بر بازار پوشرنگ و پوشش، کاهش رشد اقتصادی در چین است. بازار املاک و مستغلات کاهش یافته و به همین دلیل مصرف پوشرنگ در پروژههای ساخت و ساز جدید ثابت مانده و یا کاهش یافته است. همچنین، بخش تولید نیز رشد چندانی ندارد. این وضعیت موجب شده که رشد بازار چین بسیار محدود باشد. با این حال، مصرف پوشرنگ برای بازسازیها همچنان باقی مانده و اندکی رشد را نشان میدهد. انتظار میرود این روند برای باقیمانده سال جاری و سال آینده ادامه داشته باشد و رشد مجدد از سال 2026 شروع شود. یکی از نقاط قوت بازار پوشرنگ و پوشش چین، رشد خودروهای برقی است که تولید این خودروها در چین همچنان در حال افزایش است.
جنوب آسیا
جنوب آسیا که عمدتاً شامل هند است، سریعترین منطقه در حال رشد در جهان به دلیل رشد سریع اقتصادی این کشور است. عواملی که بر رشد هند تأثیر دارند، شامل روندهای اقتصادی و جمعیتی مطلوب است.
هند اکنون پرجمعیتترین کشور جهان است. این جمعیت نه تنها بزرگ است، بلکه در حال رشد نیز میباشد. علاوه بر این، جمعیت هند نسبتاً جوان است. این موضوع اهمیت دارد چرا که جوانان وارد بازار کار میشوند و در دورهای از زندگی خود که هزینههای بیشتری دارند، باعث افزایش تقاضا برای پوشرنگ و پوشش میشوند.
نه تنها جمعیت هند جوان و در حال رشد است، بلکه این جمعیت در حال مهاجرت به شهرها نیز میباشد. نرخ شهریشدن در هند بالا است. وقتی مردم از مناطق روستایی به شهرها منتقل میشوند، این امر منجر به رشد طبقه متوسط میشود و رشد قویتری را در بازار پوششها به دنبال دارد. دولت هند برنامههای متعددی برای سرمایهگذاری در زیرساختها دارد که باعث رشد بازار پوششها میشود. تمام این عوامل باعث شدهاند که شرکتهای چندملیتی به هند سرمایهگذاری کنند که این خود باعث رشد بیشتر اقتصادی میشود.
با وجود این نکات مثبت، هند از برخی روندهای اقتصادی جهانی، بهویژه در رابطه با تورم، مصون نیست. بسیاری از مصرفکنندگان پوشرنگ در هند برای مقابله با تورم، خرید پوشرنگهای خود را کاهش دادهاند. به این ترتیب، مصرفکنندگانی که قبلاً پوشرنگهای لوکس میخریدند، اکنون پوشرنگهای میانرده میخرند و کسانی که پوشرنگهای میانرده میخریدند، اکنون پوشرنگهای اقتصادی ارزانتر را انتخاب میکنند.
این موضوع باعث شده که رشد حجم بازار سریعتر از رشد ارزش باشد. با وجود این تأثیرات، انتظار میرود رشد ادامه یابد. مصرف پوشرنگ به ازای هر نفر در هند هنوز پایین است و بنابراین پتانسیل زیادی برای رشد در این بازار وجود دارد.
ژاپن و کره جنوبی
(ادامه دارد …)
مترجم: محسن توفیق، مدیریت بازرگانی بینالملل، دانشگاه لاهه، هلند
متن کامل این مقاله را در شماره 267 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه دی ماه 1403 منتشر شده است، می خوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.