اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بازار پوشش‌های خودرویی سال 2023

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر درحالی‌که صنعت خودروسازی به‌آرامی از اثرات همه‌گیری و اقتصاد بهبود می‌یابد،  تأمین‌کنندگان پوشرنگ و پوشش روی نوآوری‌ها کار می‌کنند.

در دوران همه گیری ویروس کووید-19، بازار پوشش‌های خودرویی با چالش­هایی از قبیل کاهش تقاضای مشتریان و مشکلات زنجیره تأمین روبرو شد. هرچند که دوران ویروس به پایان رسیده است، اما اقتصاد هنوز چالش‌های خود را دارد و به گزارش متخصصان، پوشش‌های خودرویی همچنان با همان مشکلات مواجه هستند.

به گفته وینسنت رابین، معاون بخش پوشش‌های خودرویی شرکت PPG، در طول سال 2022، بازار پوشش‌های خودرویی همچنان با چالش‌های قابل‌توجهی روبرو بوده است، چالش­هایی مانند کمبود مواد اولیه.

وی افزود:علاوه بر کمبود قطعات، چالش‌های نیروی کار تأثیر منفی بر برنامه‌های تولید ما داشت تا جایی که تولید خودروهای سبک جهانی تنها  کمی از سال 2021 بالاتر بود. تمرکز PPG بر این است که با شبکه تأمین جهانی خود و قابلیت ارائه محصولات نوآورانه برای کاربردهای متعدد، به مشتریان در مدیریت کمبود مواد اولیه کمک کند.

جف جونز، معاون مدیریت حساب‌های کلان جهانی شرکت  BASF، اشاره کرد که سال گذشته یک چالش اساسی برای کل اقتصاد جهانی بود. هرچند صنعت خودرو در سال 2022 بیشتر خودروها را تولید کرد، اما هنوز هم با چالش‌های زنجیره تأمین و کمبود نیمه‌رساناها مواجه بود. افزایش بی‌سابقه در هزینه‌های مواد اولیه، حمل‌ونقل، بسته‌بندی، و نیروی کار، مشکلات مالی قابل‌توجهی ایجاد کرد و قیمت‌گذاری در صنعت به‌اندازه کافی بالا نرفت تا این بار را جبران کند.

جونز اضافه کرد: خدمات برتر، کیفیت، و اعتبار تأمین همواره نقاط قوت اصلی BASF برای پیروزی در بازار بوده‌اند.

تسهیلات در زنجیره تأمین برای سازندگان خودرو در حال کاهش است

ویروس کووید-19 باعث ایجاد چالش‌های قابل‌توجهی در زنجیره تأمین برای صنعت خودرو شد. به‌ویژه، کمبود نیمه‌رساناها به دلیل مشکلات تولید و حمل‌ونقل، منجر به تعطیلی کارخانه‌ها شد. این امر بر بخش پوشش‌های خودرویی تأثیر گذاشت.

جونز گفت که بحران نیمه‌رساناها و کمبود قطعات دیگر باعث توقف تولید مکرر در صنعت خودرو شد، و افزود که BASF به‌دقت دو طرف زنجیره تأمین را نظارت می‌کند و در مرحله اولیه به آن پاسخ می‌دهد.

وی افزود: کسب‌وکار هنوز ناپایدار است. توقف‌های تولید خودروسازان تأثیر مستقیمی بر تولید محصولات ما دارد، بنابراین  BASF به‌طور مداوم تحولات بازار را نظارت کرده و در مرحله زودهنگام جواب می‌دهد تا به اختلالات در زنجیره تأمین پاسخ دهد.

رابین اعلام کرد که از آغاز سال 2023، بازار خودرو تا حدودی از مشکلات زنجیره تأمین رهایی یافته است که باید منجر به افزایش تولید خودرو، به‌ویژه در نیمه دوم سال شود.

رابین اضافه کرد: جریان مواد از طریق امکانات تولید مشتریان ما در حال بهبود است و ما افزایش حجم را مشاهده می‌کنیم، بنابراین تاجران می‌توانند وضعیت موجودی خود را بهبود بخشیده و شرکت‌ها می‌توانند تأمین خود را تجدید کنند. بااین‌حال، هنوز چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است در آینده این فرآیند را تخریب کند. افزایش اخیر موارد کووید-19 در چین بر زنجیره‌های تأمین خودرو تأثیر گذاشته و منجر به تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی به دلیل کمبود قطعات شده است. 

مناطق رشد

در بررسی بازارهای رشد، تولیدکنندگان پوشش‌های خودرویی برجسته به منطقه آسیا به‌عنوان مناطق با بهترین فرصت‌های رشد و به خودروهای الکتریکی به‌عنوان ظرفیت عالی اشاره می‌کنند.

پاتریک بورگینون، مدیر پوشش‌های خودرویی و تخصصی در AkzoNobel، اشاره کرد که بازار کلی در سراسر جهان با مشکلاتی مواجه است، اما AkzoNobel هنوز رشد بیشتر از میانگین جهانی را پیش‌بینی می‌کند، به‌ویژه در چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا.

بورگینون افزود: زمانی که به فرصت‌های رشد می‌پردازیم، تمرکز خود را بر ارائه ابزارها و خدمات فنی باکیفیت بالا به مشتریان خود برای کمک به رشد تجارت آن‌ها و سوق دادن صنعت پوشش‌های خودرو معطوف می‌کنیم.

به گفته جونز، بازار خودرویی OEM در منطقه آسیا و اقیانوسیه هنوز قوی است و BASF قابلیت خود را گسترش داده است تا نزدیک‌ترین حالت به مشتریان باقی بماند و آن‌ها را با فناوری پوشش‌های پیشرفته پشتیبانی کند. سال گذشته، شرکت مرکز پوشش‌های خودرویی خود را در مرکز فناوری پوشش در منگالور، هند گسترش داد. افزایش مرکز کاربرد، افزایش مهمی برای خدمت به بازار هند با راهکارهای پوششی باکیفیت بالا بوده و حضور تحقیق و توسعه خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت کرده است.

مترجم: مهندس کاوه شریفی، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی-جداسازی، دانشگاه گیلان

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 253 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان آبان ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا