اخبار

اختصاصی بسپار/ بازار پوششهای پودری و ادغام شرکت ها

بسپار/ایران پلیمر در سطح جهانی، ارزش تخمینی بازار پوششهای پودری حدود 13 میلیارد دلار و حجمی نزدیک به 2.8 میلیون تن است. این بازار حدود 13٪ از کل بازار پوشش‌های صنعتی جهان را تشکیل می‌دهد.

بازار جهانی پوششهای پودری
آسیا حدود 57٪ از کل بازار پوششهای پودری را به خود اختصاص داده است، که چین به طور تقریبی حدود 45٪ از مصرف جهانی را تشکیل می‌دهد. هند حدود 3٪ از مصرف جهانی این بازار را از نظر ارزش و حدود 5٪ از نظر حجم دارد. با وجود اندازه کوچک‌تر، هند همچنان یک بازار رو به رشد برای پوششهای پودری است.
اروپا و منطقه میانه شرق و آفریقا (EMEA) پس از منطقه آسیا-اقیانوس هند (APAC) دومین منطقه بزرگ با حدود 23٪ سهم است، که بعد از آن آمریکا با حدود 20٪ میباشد.
مصرف کنندههای نهایی پوششهای پودری به چهار بخش عمده تقسیم میشوند:

۱. ساختمانی
– استخراج آلومینیوم برای پروفیل‌های پنجره، نمای ساختمان، حفاظ زیبا

۲. کاربردی
– روکش‌های آب شرب، خطوط لوله‌های نفت و گاز به همراه لوازم جانبی مانند شیرآلات و غیره.
– عایق برقی برای روتورها، بشکه‌های گاز و غیره.
– روکش‌های تقویتی برای زمینه‌ها

۳. صنعت عمومی
– لوازم خانگی، تجهیزات کشاورزی سنگین (کشاورزی، ساخت و ساز و تجهیزات حمل و نقل زمینی)، الکترونیک مانند محل نگهداری سرور، تجهیزات شبکه و غیره.

۴. خودرو و حمل و نقل
– خودروها (اتومبیل‌های سواری، دوچرخه‌های دو چرخه)
– حمل و نقل (تریلرها، راه‌آهن، اتوبوس)

به طور کلی، بازار جهانی پوششهای پودری در بازه زمانی متوسط با نرخ رشد سالانه حدود 5-8٪ افزایش خواهد یافت.
ساختار صنعت پوششهای پودری
به طور معمول، بازار پوششهای پودری عادلانه تفکیک شده است. در پوشرنگ‌های خودرویی OEM (تولید کننده تجهیزات اصلی)، پنج تولیدکننده برتر حدود 75٪ یا بیشتر از بازار جهانی را تشکیل می‌دهند. در پوشرنگ‌های دریایی، سه تولیدکننده برتر حدود 70٪ از فروش پوشرنگ‌ها را در اختیار دارند. در پوشرنگ‌های بسته‌بندی، سه تولیدکننده برتر حدود 70٪ از سهم بازار را دارا هستند. با این حال، بخش پوششهای پودری یک استثناء است. این بازار یک بازار پراکنده است، که پنج بازیگر برتر تنها حدود 30٪ از سهم بازار را تشکیل می‌دهند.

یکی از دلایل تفکیکی که در این بازار وجود دارد، تنوع در بازارهای هدف و نحوه خدمت‌رسانی به مشتریان در این بازارها است. بخش‌های خاصی مانند خودرو، ACE و معماری مرتبط با کارخانه‌های OEM (تولید کننده تجهیزات اصلی) هستند؛ در این بخش‌ها نیاز به صلاحیت‌های گسترده و الزامات کارایی بسیار حائز اهمیت است. در این بخش‌ها، داشتن سابقه کار و اعتبار برای جلب کسب‌وکار ضروری است.
با این حال، بخش‌های کوچکتری با تعداد مشتری پراکنده وجود دارند. تولیدکنندگان کوچک‌تر در بخش‌هایی مانند تکمیل‌های عمومی، از جمله بازار پس از فروش، به خوبی موفق می‌شوند. این بخش‌ها توسط تامین‌کنندگان کوچک و فعال بهتر خدمت‌رسانی می‌شوند. این بخش‌ها معمولاً نیازمند سرمایه‌گذاری کمتری هستند، تکنولوژی پودر نسبت به مایع ساده‌تر است (نسبت به فرمولاسیون‌های چند لایه و استفاده از حلال‌ها) و بنابراین، حاشیه‌های ورودی کمتری دارد.
به همین دلیل، بیش از 1200 شرکت در سراسر جهان در تولید و فروش پوششهای پودری درگیر هستند. در زیر، برخی از روندهای نوظهوری که تأثیرگذار بر این صنعت هستند، آورده شده‌اند.

ساختار صنعت بر تعداد ادغام‌هایی که در این حوزه رخ می‌دهد، تأثیر دارد. یک صنعت پراکنده مانند پوششهای پودری تعداد بیشتری از ادغام‌ها خواهد داشت. در دو تا سه سال گذشته، چند حرکت بزرگ در این حوزه انجام شده است، که در شکل ۳ قابل مشاهده است. (این لیست کاملی از ادغام‌ها در این حوزه نیست).

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجوی دکتري مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 255 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا