اخبار

اختصاصی بسپار/ بازیافت الیاف کربن از قطعات کامپوزیتی پس از پایان عمر کاری

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر تحقیقات پیشگامانه ای که توسط مرکز ملی کامپوزیت ها (NCC،National Composites Centre، بریستول، انگلستان) انجام شده اثبات می کند که کامپوزیت ها را میتوان در پایان عمر (EOL یا end of life) برای استفاده در کاربردهای جدید صنعتی بازیافت شوند، که می تواند بخشی از راه حلها برای چالش بزرگ زباله های کامپوزیت و کاهش اثرات زیست محیطی انها باشد.

این پروژه با همکاری یک گروه متشکل از Network Rail (لندن، انگلستان)، Airbus (تولوز، فرانسه)، Shell (لاهه، هلند) و Gen 2 Carbon (Coseley، انگلستان) به عنوان بخشی از برنامه تحقیقات NCC در این زمینه آغاز شده است.

تحقیقات در NCC (که گفته می شود پیشروترین مرکز تحقیقاتی انگلیس در زمینه مواد کامپوزیت و بخشی از Catapult center در ساخت و تولید مواد با ارزش و دانش بنیان است )، نشان می دهد که می توان قطعات کامپوزیت که عمر کاری انها تمام شده را بازیافت کرد و اعتماد صنعت را به استفاده بعدی از این مواد دست دوم افزایش داد. برنامه هایی برای زندگی دوم این مواد!

طبق اظهار NCC، دراین پروژه تحقیقاتی با استفاده از فرآیند تجزیه در اثر حرارت (pyrolysis process )، الیاف کربن از سکان عمودی دو هواپیمای ایرباس A320 که به پایان عمر خود رسیده بودند، استخراج شده است.

الیاف احیا شده مزبور سپس به یک پارچه تبدیل می شوند که می تواند در فرایندهای تولید کامپوزیت با رزین مایع (مانند انواع فرایند RTM ) مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

انتظار می رود با استفاده از آموخته های حاصل از این مطالعه موردی، سایر محصولات در بخشهایی مانند ساخت و ساز، راه آهن، خودرو و غیره را نیز بازیافت نمود.

الیاف کربن بازیافت شده

دکتر انریکه گارسیا، مدیرCTO TECHNOLOGY OFFICER ) CHIEF ) در NCC، خاطرنشان می کند:

“NCC در استفاده از کامپوزیت پیشرفته با صنعت همکاری می کند تا نیاز هر بخش را دانسته و برنامه های آینده را پیش بینی کند. وجود مراکز تحقیقاتی متنوع درگیر در این پروژه و چالش های کوتاه مدت پیش روی تعدادی از صنایع، اهمیت کار ما برای یافتن راه حل های پایدار برای کامپوزیت ها در پایان عمر ( EOL ) را برجسته می کند .

این ابتکار با موفقیت در حال توسعه فن آوری های لازم برای غلبه بر این چالش ها است و زمینه را برای ایجاد زنجیره تأمین کامپوزیت های بازیافتی هموارتر می کند و به صنایع بیشتری اجازه می دهد تا با هزینه کمتری از خواص منحصر به فرد و مفید ان استفاده کنند. “

برنامه Core Research یک ابتکار بین سازمانی و شامل سازمانهای عضو NCC است و گفته می شود بزرگترین چالشهایی را که صنعت با آن روبرو است شناسایی کرده و آنها را از طریق تحقیق و توسعه مشترک حل می کند.

با همکاری مرکز نوآوری در فرآیند CPI)، the Centre for Process Innovation ) NCC همچنین ابتکار طرح ترکیبی پایدار یا Sustainable Composites initiative را رهبری می کند.

از طریق این برنامه، NCC با شرکتها به هر اندازه لازم همکاری می کند تا آینده ای پایدارتر را با استفاده از مزایای مواد و برنامه های ترکیبی در بازیافت ایجاد کند.

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا